Zepto 6214W - Parity Check Error (e. 2:a reparation)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
svårt för dem att bara testa att byta de minnena som sitter och och skicka tillbaka den till dig.
Jag är tämligen säker på att det är nån av minnena som är trasiga\dåliga de kan ställa till mycket problem på en dator tex problem som uppkommer ibland.

Vill dom inte hjälpa kunden så vill dom inte. Bara o inse att zepto är skit tills de bättrar sig.

Tom Dell ser ut att vara mera kundrelaterade än zepto och det säger inte lite.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himlaklar
Jo, men jag har kört samma test på minnet som de kör på servicen, inget fel alls, har 1x 1gig. Har även bytt plats på minnet..

Verkar inte vara den enda med Zepto och WoW-problem:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=101774

"There are a lot of people on the WoW forums that have similar problems. But Blizzard is giving us zero support"

Skriver en, så det kanske inte beror på zepto utan förmodligen en kombination av drivrutiner från nvidia som krockar med wow på något sätt (t.ex.)

Micke_NKPNG: Har du eller har du haft en zepto och haft göra med deras support? Jag håller med om att det som hänt är beklagligt, men dom har trots allt bytt ut moderkortet en gång och hela datorn en annan gång. Det är inte extremt bra service, men det är inte dåligt sätt att behandla en kund heller.

Permalänk
Inaktiv

det är bra att de bytt moderkort och dator. Men då problem som inte ska finnas kvarstår. Tycker jag företaget ska erbjuda pengar tillbaka eller nyare version av dator där kanske problemet inte finns. Att betala denna summa för en ny dator och inte ens kunna spela sitt spel... är rätt värdelöst och måste lösas. Företaget har gjort mycket, men i slutändan sitter fortf kunden med problem. Det måste ju lösas.

Permalänk

Insats. Det står så, men tex dell hade precis samma problem med den blue-screenen. De har utvecklat en bios-patch till den som löste deras problem. Det står även similar problems. Sökte även på WoW-s forum första gången problemet uppstod och hittade ingen som hade samma problem med parity check / memory parity error.

Tycker som Danne_Jaha att Zepto i alla fall borde ge mig en modell som jag kan spela WoW felfritt på, det är inte för mycket begärt av en dator, avsett var felet ligger; hos WoW eller Zepto så kvarstår _fortfarande_ det faktum att många Zepto-datorer är drabbade och det gör dem faktiskt skyldiga att hjälpa mig tillrätta.

Det verkar ju som om det är just 7600-kortet som är boven när det gäller Zepto-problemen. Kan de då inte bara sätta dit en annan grafikkortskrets som är likvärdig, det har ju exempelvis släppt ett nytt kort på sina datorer, och om inte det visar sig vara likadant som 7600-kortet så vore ju det en lösning. Jag vill bara bli kvitt det här problemet eftersom det gör att datorn känns handikappande att arbeta med 15000 exkl. moms.

Enlight konsumentköpslagen är det väl så att varan skall få ersättas eller återköpas om den inte håller måttet. Det är väl inte för mycket att tro att ett Geforce go 7600 skall kunna köra WoW utan BSOD och frysningar på låga till medelmåttiga inställningar. Jag kan förstå om det inte gick att maxa alla inställningar, men det här är bara fjantigt.

Om de inte har återställt problemet efter nästa lagning tänker jag ringa både Plus och konsumentombudsmannen!

Visa signatur

Living in Spiritual Dimensions

Permalänk
Medlem

Håller med Himlaklar, om inte zepto kan lösa problemet med t.ex. bios-patch eller liknande så ska köpet hävas. Konsumenten kan ju inte bli sittandes med en laptop som inte fungerar som den ska.

Att bara byta grafikkrets går tyvärr inte eftersom det delar kretskort med moderkortet.

Uppdatera gärna tråden om hur zepto agerar i ärendet.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

mm det kan jag hålla med om. Menade bara att supporten inte var usel, utan snarare bristfällig.

Jag tror inte man kan sätta in ett 8600M istället.

Jag kan lira wow utan problem (även med bra inställningar) på min 6124W.

Har:
Core2Duo 2,0ghz
2mb ram
7600go

Den blir inte särskilt varm heller. Har lirat i sängen t.o.m.

jag tror inte det handlar om låg-medelmåttiga inställningar i wow utan det verkar vara något annat som är boven eftersom det enbart verkar gälla wow.

Jag kör:
originalbios (minns inte vilken version jag fick när jag köpte den men 1.15 kanske?)
Nvidia drivers 101.41 (tror jag) från laptopvideo2go (men dom verkar inte ha kvar den där längre)
Vista x64
Har du testat nyaste drivrutinerna för moderkortet osv? Det kan ju vara värt ett försök att uppdatera precis alla drivrutiner på datorn å se om det hjälper

Vilket OS kör du?

Chipset drivrutiner:
http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID...

Permalänk

Jag har laddat ner de nyaste från Zepto själva, men har strulat runt med tusen olika drivrutiner på grafiken i alla fall. Chipset har jag faktiskt inte provat, får se efter om det då! Värt att prova i alla fall.

Kör Windows XP. Problemen verkar upphöra i Vista om man läser i de trådar jag nämnt tidigare, men jag har inte det och tänker inte betala så mycket

Förra gången jag lämnade in datorn har jag fått bluescreen under tester i 3dmark, men inte alls lika ofta som i WoW.. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zeptos ftp ska du inte leta drivisar på, dom har inte senaste där.

Ladda hem senaste drivisarna för ALL hårdvara i datorn, från respektive tillverkares hemsida

Chipset
Nätverkskort
Trådlös nätverk (tror den ingår i chipset drivers)
Ljud-drivisar
Pekplatta
Graffekort (har du testat som jag förstår det)
3in1 card reader

Finns säkert fler som jag inte kommer på nu

Kolla på din zepto-skiva du fick till datorn så hittar du nog tillverkarna till de olika sakerna

Permalänk
Medlem

Tycker du ska testa att använda en driver cleaner för att sopa bort spår från dom gamla grafikdrivrutinerna du testat.
Sen tankar du nån ny grafikdrivare från t.ex. www.laptopvideo2go.com

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk

har försökt leta reda på drivrutiner men de enda som jag hittar (som jag vet tillverkarna på) är Chipset, Grafikkort och Ljudet.
Ska kolla skivan när jag kommer hem.

Har även laddat hem en gratis drivercleaner.
Fortsättning följer.

Visa signatur