Permalänk
Medlem

Hej skumt problem med min dator.

Hej,

Först lite info om min dator.
CPU AMD 64 X2 4200+
Mobo A8N32-SLI-Deluxe
Minne CMX 1024-3200C (corsair) 2 sticks 1gb styck.
GFX Gineward 8800GTS PCIE 320MB DDR3 TVout 2dvi
Sound soundblaster X-fi
PSU HYPER 580 W

Ok har kört dator i typ 1 år med 2bg, 1gb i blå A_1 och en i blå B_1
Föra veckan så BSOD min dator och boota om och ville efter de inte starta upp (fick inte ens up bios bilden). Efter mycke test så tog jag ut minne i blå B_2 slot och dator starta upp. Jag har nu testat och köra med mitt minne som satt i Blå A_1 och B_1 och de funkar. De andra minnet när jag kör single vill ej boota bios i B_1 och får BSOD så fort biosen är klar i A_1

Nu detta skulle ledda till att man tror at de är minnet. Men skumma är när jag testa och stopa in mitt gama DDR mine på 512 så var de samma sak i B_1 den ville inte starta. Samma gäller om jag sätter 512 i A_1 och B_1 men om jag sätter bara i A_1 så startar dator.

Körde en mem test från hiron boot cd och de var så att båda 1gb minnerna såg ut att ha fel men de som BSOD har fel på 244 mb medans de andra på 1023mb.

"edit" Glömde och säga BSOD var 0x0000007e och fil namnet sptd.sys

Testa avinstallera deamon tool men hjälpte ej."edit"

Jag har svårt och utesluta om de är moderkortet eller minnet lutar åt minnet tror jag.

(har testat B_2 och A_2 slots kommer ej ihåg vilka ordingar men hjälpte inte mycket.)

Tack på Förhand,

mvh

/Busko

Permalänk
Medlem

När du pluggar in mer minne så hanterar ditt moderkort minneshanteringen annorlunda. Bara för att det fungerar som du beskrivet betyder det inte att det är fel på moderkortet.
Om du får fel i minnestestet så är det antingen att det är fel på minnet eller att de inte är kompatibla. Jag har råkat köpt minnen en gång som inte var kompatibla och numera kollar jag alltid upp sånt innan. Jag köpte till och med en paketdator en tid tillbaka som betedde sig märkligt och efter ett tag så visade sig att trots att det var en paketdator så hade de slängt i minnen som inte var 100% kompatibla. Nu är sånt mer sällsynt. Men slänger man ihop en dator själv i dagsläget är en sådan sak väldigt lätt att missa när man siktar på prestanda.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Mina minnen e så kallat Par och dom finns med på QVL (quality vendor list)på asus hemsida. + Att dom har funkat med förut i typ 1 år +

Permalänk
Medlem

kolla minnena i typ memtest86 så kan du ju se om du kan utesluta minnena. Ibland kan det finnas att det du måste ställa om minnena för att de ska fungera klokt på ditt moderkort med den informationen lär att finnas tillgå på asus hemsida via deras support forum.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ok körde minnena på ett prog kallat mem doc eller något sånt som fanns på hiron boot cd 8,3. Båda minnerna failade tests men såg att mina inställingar var lite fele CL timings etc minnena är CL2 mina var på CL3.

Men båda failade men på olika ställem typ MATS+ (hete testet) så failade de jag tror e paj på 244mb medans de andra på 1023.
Oxo testa idag de jag tror e trasig i en annan dator den datorn kommer till win log in och bottar om så jag tror att minet e paj.

Så jag tror minnet mer och mer nu.

Permalänk
Medlem

Corsair har tre års garanti så länge det inte är handhavande fel så är det bara att byta ut dem.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

sptd.sys försvinner inte bara för att du avinstallerar Daemon, ladda hem sptd och kör exen igen så kan du välja uninstall.
Prova det innan du börjar härja med minnena!