Permalänk
Medlem

Lyftkranar och svarvar

Något som slog mig idag är, hur sätter man upp en lyftkran? Det känns ju som att man lyfter den i delar med hjälp av....en LYFTKRAN?

Något som jag grublat på en betydligt längre tid är, hur gjorde man det första svarven? Finns få saker i världen som innehåller så mycket svarvade och frästa delar som just en svarv.

Hoppas ni kan reda ut detta så jag slipper ligga sömnlös.

Permalänk
Medlem

En kran kan du bygga liggande och resa utan kran mha wire och en motor typ gångjärnsprincipen. En svarv får man ju bygga en enkel svarv som du kan använda för att bygga en mer avancerad svarv som du sen kan göra en ännu mer avancerad svarv med... osv osv..

Permalänk
Testpilot

Lyftkranarna bygger sig själva, dom lyfter upp sektioner av tornet och med hjälp av en speciell ram klättrar dom uppåt medans dom stoppar in de nya sektioner under sig.

Här finns en film på hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=vx5Qt7_ECEE

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack, hunden. Nu känner jag mig verkligen upplyst. Det där var faktiskt riktigt häftigt! Tänk vilken jäkla lång tid det måste ta att resa en hel kran.

Permalänk
Medlem

Re: Lyftkranar och svarvar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Något som slog mig idag är, hur sätter man upp en lyftkran? Det känns ju som att man lyfter den i delar med hjälp av....en LYFTKRAN?

Något som jag grublat på en betydligt längre tid är, hur gjorde man det första svarven? Finns få saker i världen som innehåller så mycket svarvade och frästa delar som just en svarv.

Hoppas ni kan reda ut detta så jag slipper ligga sömnlös.

Frågade ang lyftkran till en kille på ett bygge..
"Ja, jag vill ju inet göra dig besviken, men dom kommer helt enkelt hit med en mobil kran och lyfter allt på plats."

så det är nog olika

Och sen så går det ju att tillverka runda prylar utan att använda svarv, typ gjuta dom direkt.

Permalänk
Medlem

är du verkligen allvarlig med frågorna?

Följdfråga. Hur smidde man världens första hammare, UTAN EN HAMMARE? (förutsatt att man inte kan gjuta den)
Ja kanske med en sten?

Permalänk
Medlem

känns lite som det här med hönan och ägget...

Hur skrev man världens första program när det inte fanns något programspråk? (jo jag vet: 1011010101101001110, men i alla fall )

Hur spred sig ryktet om internet när det inte fanns ett internet att sprida ryktet på?!

Rätt koolt det där med kranen som byggde sig själv, hade jag ingen aning om, trodde alltid det var mobilkranar som satte upp dom

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Hur spred sig ryktet om internet när det inte fanns ett internet att sprida ryktet på?!

Där visade du precis att världen är för digitaliserad:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
är du verkligen allvarlig med frågorna?

Jag var fullt allvarlig. Har då alldrig sett en 40 meters protabel kran som går att transportera utan större problem i stadsmiljö. Att resa en så hög kran från marken skulle inte heller vara möjlig om du inte har en raksträcka samt en vinch som är väldigt högt upp den med. Men som sagt, nu vet jag tack vare sweclockers.

Angående svarven var jag kanske inte helt seriös dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Hur spred sig ryktet om internet när det inte fanns ett internet att sprida ryktet på?!

Du förstår, och det här är helt sant, en gång i tiden komunicerade man med något som då kallades "ord". Vad jag har förstått gick det ungefär ut på att man öppnade munnen och typ tuggade i luften, samtidigt som man gjorde ljud. Antar att man gjorde ljuden typ som när man rapar eller något. Sen fick man decoda ljudströmmen som kom ut. Precis som idag, med skrift, fanns det väldigt många olika språk och sätt att tolka de egendomliga ljuden, orden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Du förstår, och det här är helt sant, en gång i tiden komunicerade man med något som då kallades "ord". Vad jag har förstått gick det ungefär ut på att man öppnade munnen och typ tuggade i luften, samtidigt som man gjorde ljud. Antar att man gjorde ljuden typ som när man rapar eller något. Sen fick man decoda ljudströmmen som kom ut. Precis som idag, med skrift, fanns det väldigt många olika språk och sätt att tolka de egendomliga ljuden, orden.

Klockrent!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Lyftkranarna bygger sig själva, dom lyfter upp sektioner av tornet och med hjälp av en speciell ram klättrar dom uppåt medans dom stoppar in de nya sektioner under sig.

Här finns en film på hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=vx5Qt7_ECEE

Det där var ju rätt ballt faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Crane_%28machine%29#Tower_crane

Citat:

A tower crane is usually assembled by a telescopic crane of smaller lifting capacity but greater height and in the case of tower cranes that have risen while constructing very tall skyscrapers, a smaller crane (or derrick) will sometimes be lifted to the roof of the completed tower to dismantle the tower crane afterwards. A self-assembling tower crane has been demonstrated, which lifts itself off the ground using jacks, allowing the next section of the tower to be inserted at ground level.

Den här självbyggande som fanns i videon stoppade in sektionerna precis under horizontella bommen, men det som beskrivs på wikipedia var att det stoppades in vid marken. Alltså finns väl båda.

Men sådana här kranar är ju inte så "häftiga". Mer imponerande att se de här RIKTIGT stora feta mobila teleskopkranarna tycker jag.

Edit:
Hittade en bild på en sådan:
http://www.terex-demag.com/r_en/products/ac700.aspx
http://www.hadel.net/autos/html/d_kra_terexdemag_ac700_ghhl01... <- Många bilder
"Deployed" verkar den se ut något så här:
http://www.kran-modelle.de/Kranmodelle/Gastmodelle/Tom/Demag_...

Edit 2:
Bara jag som skulle vilja ha en sådan där mobilkran som ovan, bygga på en färstärkt frontgaller och sen trimma den och preja lite andra bilar, typ se hur många bilar man orkar skyffla bort på en stor parkering. Den är ju så "fet"

Edit 3:
Haha tittade in produktbladet, transporthastighet upp till 63 km/h. Var ju rätt mycket ändå

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Älskar såna här frågor. Det är frågor för Anders och Måns att besvara. Riktigt bra deras program.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[url]Men sådana här kranar är ju inte så "häftiga". Mer imponerande att se de här RIKTIGT stora feta mobila teleskopkranarna tycker jag.

Edit:
Hittade en bild på en sådan:
http://www.terex-demag.com/r_en/products/ac700.aspx
http://www.hadel.net/autos/html/d_kra_terexdemag_ac700_ghhl01... <- Många bilder
"Deployed" verkar den se ut något så här:
http://www.kran-modelle.de/Kranmodelle/Gastmodelle/Tom/Demag_...

Edit 2:
Bara jag som skulle vilja ha en sådan där mobilkran som ovan, bygga på en färstärkt frontgaller och sen trimma den och preja lite andra bilar, typ se hur många bilar man orkar skyffla bort på en stor parkering. Den är ju så "fet"

Edit 3:
Haha tittade in produktbladet, transporthastighet upp till 63 km/h. Var ju rätt mycket ändå

Det står en sådan två meter från mitt köksfönster, den har gjort det i ett år och kommer göra det ett tag framåt då de bygger ett åttavåningshus hus ungefär två, tre meter från mitt sovrumsfönster.

Det är helt sjukt att inte fordonet välter över pga. att kranen är så jävla långt upp, och kranen lutar verkligen också.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite hönan och ägget utöver frågan fast mer modern. Hur skapades det första programmeringsspråket är ju samma typ utav fråga.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Det är ju lite hönan och ägget utöver frågan fast mer modern. Hur skapades det första programmeringsspråket är ju samma typ utav fråga.

Det första programmeringsspråket skapades (beroende på vad man menar med programmeringsspråk, jag utgår från maskinkod) när man bestämde vilka sekvenser som ska göra vad i en styrautomat till en beräkningsmaskin.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Det står en sådan två meter från mitt köksfönster, den har gjort det i ett år och kommer göra det ett tag framåt då de bygger ett åttavåningshus hus ungefär två, tre meter från mitt sovrumsfönster.

Det är helt sjukt att inte fordonet välter över pga. att kranen är så jävla långt upp, och kranen lutar verkligen också.

Menar du exakt den där stora modellen, eller bara någon stor annan modell? Ta foton!
Bygger de in dig i ett 8-våningshus eller? Verkar ju som du är mitt inne i byggarbetsplatsen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG