Permalänk
Medlem

Ny dator, 12000 eller 16000

Nu är det förmodligen dags för en ny dator inom en snar framtid.
Det är lite oklart hur budgeten ser ut, antingen blir det runt 10-12000 eller så blir det närmare 15-16000.
Då är det bara chassi med innehåll som gäller, skärmar har jag redan och tangentbord, högtalare, mus och andra tillbehör. Jag har också DVD-brännare redan och en 250gb hårddisk som jag använder i det billiga paketet. Även ett Soundblaster Live finns om ljudet är klent på moderkortet.
Jag har en Windows XP-licens som kommer att användas.

Jag gjorde 2 paket lite snabbt i Google Docs, läste lite recensioner och valde delar som överlag har fått bra recensioner och som också verkar vara hyfsat klockvänliga eftersom jag gärna vill utnyttja Conroes fulla potential.
Jag vill gärna ha lite synpunkter på sådant som kan väljas bättre.

Den ska mest användas till musiklyssning, surfning, programmering och bildredigering i Photoshop och då allt samtidigt. Jag kommer även att spela mycket spel eftersom datorn jag har nu inte har hängt med i spel på några år. Crysis vill jag t.ex. kunna spela och gärna Colin McRae Dirt som kommer nu snart.
Just nu har jag två skärmar på 1280x1024 som jag vill spela på (ena) men det är möjligt att jag handlar 20" eller 22" widescreenskärm med 1680x1050 (kan inte exakta men det var något i den stilen) i framtiden och vill då gärna att grafikkortet hänger med, dock inte på max.

Jag har valt lite kraftigare nätagg än vad jag tror mig behöva eftersom jag ska uppgradera mer i framtiden. Jag räknade lite snabbt med PSU calculator att ungefär 700 W skulle behövas med dubbla 8800GTS och många hårddiskar och därför finns ett 750 W-agg med i båda paketen. Jag vet att det är +12V-linorna som är viktigast men vad jag har sett så är dom bra på det nätagget jag har valt.

Paket 1: (12000)
-Chassi: Antec P182. Snyggt chassi som verkar lätt att bygga i. 1295kr.
-Nätagg: Thermaltake Toughpower 750W. Är tydligen tyst (ett plus) samt stabilt. 1249kr.
-Moderkort: Asus P5N-E SLI. Verkar klockvänligt och har alla funktioner jag behöver. Kanske köper extra kylning för att kunna komma upp i högre hastigheter. 1099kr.
-Processor: Intel Core 2 Duo E6700. Lagom hastighet och klockvänlig. 2890kr.
-Processorkylare: Sunbeamtech Tuniq Tower 120. Den bästa av dom bästa verkar det som. 498kr.
-Minne: OCZ Titanium XTC 2048mb. Verkar bra för priset. 1299kr.
-Grafikkort: GeCube Radeon X1950Pro 256mb. Funkar sålänge tills jag börjar köra DX10 då jag kommer att köpa nytt. 1440kr.
-Hårddisk: Western Digital Raptor WD1500ADFD. Snabb och precis lagom utrymme för en systemdisk. Har hört att den låter men det löser nästa pryl. 1790kr.
-Hårddiskkylare/tystare: Zalman ZM-2HC2. Verkar inte kyla hårddisken som den påstår men gör den tydligen mycket tystare. 219kr.

Sammanlagt: 11779 köpt från Komplett och Datorbutiken.

--------------------------------------------------------------------------

Paket 2: (16000)
-Chassi: Antec P182. Snyggt chassi som verkar lätt att bygga i. 1295kr.
-Nätagg: Thermaltake Toughpower 750W. Är tydligen tyst (ett plus) samt stabilt. 1249kr.
-Moderkort: Asus P5N-E SLI. Verkar klockvänligt och har alla funktioner jag behöver. Kanske köper extra kylning för att kunna komma upp i högre hastigheter. 1099kr.
-Processor: Intel Core 2 Duo E6700. Lagom hastighet och klockvänlig. 2890kr.
-Processorkylare: Sunbeamtech Tuniq Tower 120. Den bästa av dom bästa verkar det som. 498kr.
-Minne: OCZ Nvidia SLI 2048mb. EPP är ett plus och den extra hastigheten hjälper vid klockning vad jag har hört. 1299kr.
-Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 640mb. Snabbt kort som förmodligen hänger med ganska länge. 3670kr.
-Hårddisk: Western Digital Raptor WD1500ADFD. Snabb och precis lagom utrymme för en systemdisk. Har hört att den låter men det löser nästa pryl. 1790kr.
-Hårddiskkylare/tystare: Zalman ZM-2HC2. Verkar inte kyla hårddisken som den påstår men gör den tydligen mycket tystare. 219kr.
-Hårddisk #2: Western Digital Caviar WD5000YS 500gb. Lagom med utrymme och ett märke som jag inte har haft några problem med. 1250kr.

Sammanlagt: 16055 köpt från Komplett och Datorbutiken.

--------------------------------------------------------------------------

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop det här

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=469533...

blir självklart billigare från DB, men det är jobbigt att länka så

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smiffy
Jag satte ihop det här

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=469533...

blir självklart billigare från DB, men det är jobbigt att länka så

Tack för att du tog dig tid. Jag blandade våra paket lite och fick fram något som var billigare än mitt första och ändå en tusing billigare - lite pengar över för någon uppgradering.

Skrev lite små kommentarer och frågor i texten.

-Chassi: Tog P182 som är bättre än P180 och billigare (från datorbutiken). 1295kr.
-Nätagg: Thermaltake 750W var bara 200 dyrare och har lite mer kraft över till tyngre SLI-kombinationer senare.
- Moderkort: Vad är fördelen med ditt MSI över det ASUS jag valde? I vilket fall så kostar båda ungefär 1100kr.
-Processor: Intel Core 2 Duo E6700. Är E6700 mycket klockvänligare än E6600? Om den inte är det lägger jag gärna en tusing på annat men sålänge får det bli E6700. 2890kr.
-Processorfläkt. Båda vi valde Tuniq Tower. 498kr.
-Minne: OCZ Nvidia SLI 800mhz. Ger 1066mhz stor skillnad? 1349.
-Grafikkort. Asus Geforce 8800GTS. Tror inte att jag behöver ett GTX, tar hellre ett 8800GTS som kostar lite mindre. 3670kr.
-Hårddisk: Om pengarna räcker tar jag hellre 150GB-varianten, har inte bestämt mig än dock. 1790kr.
-Hårddiskkylare: Samma som vi båda valde. 219kr.
-Hårddisk #2. Din verkade ha samma egenskaper förutom att den inte var RAID edition (vad ger det för fördelar om jag kör RAID i framtiden?). Tar din billigare sålänge. 1050kr.

Sammanlagt lite över 15100 blandat från Komplett och Datorbutiken. Underbart.

*edit*

Är det värt att lägga pengarna som blev över på ett bättre moderkort, t.ex. P5W DH Deluxe som jag har läst ska vara hur bra som helst?
Visserligen är det 975 och inte 650i men jag har hört att det ska komma SLI-drivrutiner även för Intel-baserade chipset för att Intel och Nvidia ska ge AMD/ATI en match. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

smiffy vet! kör hans fast med en sådan istället!

Har en själv till min raptor 150GB tyst som en samsung typ SUPER SKÖN!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Permalänk
Medlem

E6700 är onödig! Det är tusen spänn för 267 mhz.. DDR2 6400 duger fint, om du inte hade tänkt gå över 400FSB?

Asus moderkortet har massor av problem, sök på Asus P5N-E här.

MSI moderkortet har inga problem vad jag vet, har sett folk få över 450FSB på det.

Jag tycker fortfarande att du ska ta 8800GTX, då den är snabbare än 8800GTS i Sli.

Edit: Om moderkort, så kolla på dom nya P35 chipsen, men dom kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag inte har någon aning.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
smiffy vet! kör hans fast med en sådan istället!

Har en själv till min raptor 150GB tyst som en samsung typ SUPER SKÖN!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Jag såg den där också. Visserligen blir det otroligt tyst men det verkar också som att värmen ökar märkbart. Blir inte det för mycket för Raptorn så att livslängden sjunker eller är det okej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smiffy
E6700 är onödig! Det är tusen spänn för 267 mhz.. DDR2 6400 duger fint, om du inte hade tänkt gå över 400FSB?

Asus moderkortet har massor av problem, sök på Asus P5N-E här.

MSI moderkortet har inga problem vad jag vet, har sett folk få över 450FSB på det.

Jag tycker fortfarande att du ska ta 8800GTX, då den är snabbare än 8800GTS i Sli.

Edit: Om moderkort, så kolla på dom nya P35 chipsen, men dom kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag inte har någon aning.

Jo, du har rätt. E6700 är nog önödig. Dom pengarna får nog gå till ett GTX istället.

P35-chipsen har jag läst lite om nu. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. DDR3 är ju sjukt dyrt (nästan rambus-priser).
Jag tar nog ett DDR2-kort sålänge. Sen om jag vill uppgradera i framtiden så är ju resten av delarna kompatibla med P35-korten.

Om jag bestämmer mig för att lägga lite extra pengar på moderkort, är det 650/680 som gäller eller funkar P975? Jag har hört att P5W DH Deluxe klockar extremt bra och det har även tillbehör som jag gillar. WLAN är ett stort plus och fjärrkontrollen är jättebra (har tänkt införskaffa det länge).

Finns det officiella uppgifter på att det kommer SLI-drivrutiner även för 975-kort? Jag har hört något sådant.
Vilka moderkort kan du rekommendera för respektive chipset (650/680/975) i 1500-2000kr-klassen?

8800GTX blir det nog då. Behöver jag lite extra kräm i nätagget för att klara dom i SLI-senare? Behöver jag ens köra dom i SLI senare eller är det smartare att vänta på snabbare kort senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2

P35-chipsen har jag läst lite om nu. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. DDR3 är ju sjukt dyrt (nästan rambus-priser).
Jag tar nog ett DDR2-kort sålänge. Sen om jag vill uppgradera i framtiden så är ju resten av delarna kompatibla med P35-korten.

Det finns moderkort med P35 kretsen och DDR2:

Gigabyte P35-DS4
Gigabyte P35-DQ6

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera sig att ta någon av Gigabyte korten ovan, DS4 är mest prisvärd såklart.
Och ta ett 8800GTX, spara in på cpu, ram, nätagg eller vad du behöver, grafikkortet är viktigare ifall du skall spela.

Permalänk
Medlem

Läste lite recensioner på DS4. Det verkar vara ett toppenkort. Min enda tanke är om Nvidia kommer att fixa SLI till P35-korten, ska man förvänta sig det?

*edit*

Vad förlorar jag på att välja minnen med lite bättre timings och lite lägre pris, t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325557 ?

*edit igen*

Det blir lättare att bara publicera min tabell. Här är länken:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=pycWubnUxUfIYMsOaiCcrN...

Det är främst dom två första jag vill ha kritik på, det dyraste plockade jag bara ihop på skoj.

Permalänk
Medlem

Det "lagom" paketet ser riktigt trevligt ut.

Permalänk
Medlem

Japp, lagom är finfint!
Oftast är det bättre att köpa ett_bra_kort senare än att uppgradera till SLI. SLI kan man ta om man vill ha värstingprestanda på en gång, men att uppgradera till ett gammalt kort efter något/ett par år brukar inte löna sig. Jag säger oftast, för det finns undantag.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det "lagom" paketet ser riktigt trevligt ut.

Skitbra. Då är det bara att försöka få ekonomin att gå ihop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Japp, lagom är finfint!
Oftast är det bättre att köpa ett_bra_kort senare än att uppgradera till SLI. SLI kan man ta om man vill ha värstingprestanda på en gång, men att uppgradera till ett gammalt kort efter något/ett par år brukar inte löna sig. Jag säger oftast, för det finns undantag.

Jag antar att jag inte är ett av undantagen så det får bli GTX på en gång. Om SLI-drivrutiner inte kommer till P35-korten spelar ju roll först om 1-2 år egentligen då 8800GTX inte längre är det värsta och då kanske det är bättre med nytt kort istället.

Permalänk

Vilka idioter köper E6700 om den är onödig(förutom mig)?

Jo de som i inledningsskedet INTE vill överklocka och de som samtidigt har råd att köpa den processorn. Det finns folk som har råd med X6800 och inte heller vill klocka så "onödig" är ett relativt begrepp.

Det jag mer grämer mig är att jag lade en beställning på E6700 innan jag läste om prissänkningarna den 22 juli(då jag för en billigare penning kunde få en fyrkärning Q6600 istället)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Vilka idioter köper E6700 om den är onödig(förutom mig)?

Jo de som i inledningsskedet INTE vill överklocka och de som samtidigt har råd att köpa den processorn. Det finns folk som har råd med X6800 och inte heller vill klocka så "onödig" är ett relativt begrepp.

Det jag mer grämer mig är att jag lade en beställning på E6700 innan jag läste om prissänkningarna den 22 juli(då jag för en billigare penning kunde få en fyrkärning Q6600 istället)

Är man villig att betala 800kr för 267mhz så visst. Men du lär knappt märka skillnaden mot E6600. Om man ska klocka riktigt högt så kan E6700 vara ett alternativ för att den har högre multipel. Men moderkorten är så bra nu att det oftast är överflödigt. Om man inte ska klocka så känns det halft meningslöst med E6700. Det är som att ge en liten extra donation till Intel. Se det så

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Är man villig att betala 800kr för 267mhz så visst. Men du lär knappt märka skillnaden mot E6600. Om man ska klocka riktigt högt så kan E6700 vara ett alternativ för att den har högre multipel. Men moderkorten är så bra nu att det oftast är överflödigt. Om man inte ska klocka så känns det halft meningslöst med E6700. Det är som att ge en liten extra donation till Intel. Se det så

Alla tester jag har läst så är E6700 bättre än E6600 i alla applikationer i idle. Skillnaden är oftast liten men ändå

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Alla tester jag har läst så är E6700 bättre än E6600 i alla applikationer i idle. Skillnaden är oftast liten men ändå

Skulle den inte vara bättre alls skulle den ju vara ett totalt skämt Utgår från att du menar oklockad och inte idle.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Skulle den inte vara bättre alls skulle den ju vara ett totalt skämt Utgår från att du menar oklockad och inte idle.

ja, jag menar oklockad fast om båda är i idle så blir resultatet detsamma så jag hade rätt i alla fall

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Nope, bådas multiplier kommer sänkas till 6x så prestandan blir identisk Den du! Intel Speedstep Technnology

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Nope, bådas multiplier kommer sänkas till 6x så prestandan blir identisk Den du! Intel Speedstep Technnology

Så du menar om jag sitter framför en skärm, datorn på och har inga program igång så kör båda på 1,6GHz? Det var en nyhet, fast bra sådan, strömförbrukningen blir väl lägre?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ja, strömförbrukningen blir lägre Många som blir förbryllade över att multin står på 6 när dom går in i CPU-Z

http://www.google.se/search?hl=sv&q=speedstep+lowers+multipli...

AMD har väl en motsvarighet som heter Cool&Quiet tror jag.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Tack.

Behöver jag så mycket kräm i nätagget eller kan jag spara en hundring eller två på att ta något mindre kraftigt? Jag har lagt ned tanken på SLI så det är bara ett kort som gäller. Det kan dock bli 3-4 hårddiskar så småningom om det drar mycket ström. Det är bra med ett som är lite kortare och gärna modulärt, jag har hört att det kan bli lite trångt i P182 annars.

Behöver jag modifiera chassit något för att få in 8800GTX?

Om jag köper en fläktkontroller senare (förmodligen den där Zalman med blått lysande framsida), behöver jag oroa mig för att dörren inte ska gå att stänga eller finns det mycket plats över?

Kan jag kontrollera fläkthastighet från Windows med det moderkortet jag valde?

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUHX...

Corsairaggen är väldigr bra, kraftiga och tysta.

Du kan behöva ta bort övre hårddiskburen, men vissa hävdar att det räcker med mindre ingrepp. Om du ska ha många hårddiskar så kanske det är ett hinder.. googla är mitt råd Jag har inga personliga erfarenheter av det chassit så..

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUHX...

Corsairaggen är väldigr bra, kraftiga och tysta.

Du kan behöva ta bort övre hårddiskburen, men vissa hävdar att det räcker med mindre ingrepp. Om du ska ha många hårddiskar så kanske det är ett hinder.. googla är mitt råd Jag har inga personliga erfarenheter av det chassit så..

Håller med Nandi. Jag rekommenderar Corsair HX 520W. Jag skulle självt valt den eftersom jag inte heller planerar för SLI eller Crossfire och anledningen till att det blev HX 620W var leveransproblem(fick vänta i 3 veckor innan jag tappade tålamodet).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUHX...

Corsairaggen är väldigr bra, kraftiga och tysta.

Du kan behöva ta bort övre hårddiskburen, men vissa hävdar att det räcker med mindre ingrepp. Om du ska ha många hårddiskar så kanske det är ett hinder.. googla är mitt råd Jag har inga personliga erfarenheter av det chassit så..

Så ett sådant Corsair klarar 8800GTX, E6600 klockad till luftkylningens gräns, 4 minnesstickor och 3-4 hårddiskar (i framtiden) utan problem?
Skitbra i så fall. Tyst är ett plus.

Den undre buren rymmer ju 4 hårddiskar så det är inget problem. Verkar som att man bara måste ta bort ena släden men det är lungt. Sätter eventuellt in en fläkt där, har hört att det gör underverk för grafikkortet men det ska ju inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Så ett sådant Corsair klarar 8800GTX, E6600 klockad till luftkylningens gräns, 4 minnesstickor och 3-4 hårddiskar (i framtiden) utan problem?
Skitbra i så fall. Tyst är ett plus.

Ska inte vara några problem.

Citat:

Den undre buren rymmer ju 4 hårddiskar så det är inget problem. Verkar som att man bara måste ta bort ena släden men det är lungt. Sätter eventuellt in en fläkt där, har hört att det gör underverk för grafikkortet men det ska ju inte vara något problem.

Fint

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W