Permalänk

Den nya Macbook Pro gaffe fråga

Den nya macbook Pro'n släpptes idag och tänkte hugga på en sån men har en fråga om gaffet som sitter i.

Tänkte ta den billigaste som ligger på 18tusen men den har bara en 8600M GT 128mb.. känns som värsta snikmodellen efter som jag hittar inget om den på nätet.

Värt att köpa eller inte ? har inte råd med den tyvär för 22tusen men skulle vilja se någe test på vilken skillnad det är på 128mb och 256mb modelen på 8600M Gt korten.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk

köp en zepto istället. annat råd kan jag ej ge dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Den nya macbook Pro'n släpptes idag och tänkte hugga på en sån men har en fråga om gaffet som sitter i.

Tänkte ta den billigaste som ligger på 18tusen men den har bara en 8600M GT 128mb.. känns som värsta snikmodellen efter som jag hittar inget om den på nätet.

Värt att köpa eller inte ? har inte råd med den tyvär för 22tusen men skulle vilja se någe test på vilken skillnad det är på 128mb och 256mb modelen på 8600M Gt korten.

Tror definitivt inte att det är en "snikmodell", jag har idag lagt en beställning på den billigare varianten, med större HDD dock. Känns riktigt prisvärd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
köp en zepto istället. annat råd kan jag ej ge dig

Varför ska han köpa en Zepto? Finns väl ingen som helst anledning att köpa en Zepto som inte kan köra OSX och det är ju inte ens någonting trådskaparen frågar efter.

Permalänk
Medlem

128 mb lär väl räcka gott för 1440 X 900.
Ser väldans fin ut, man kanske skulle göra slag i saken och slå till. Nyfiken på Macbook med, borde oxå komma något nytt inom kort.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
128 mb lär väl räcka gott för 1440 X 900.
Ser väldans fin ut, man kanske skulle göra slag i saken och slå till. Nyfiken på Macbook med, borde oxå komma något nytt inom kort.

De har ganska nyligen uppdaterat MacBook, så det är väl tveksamt om det kommer något nytt inom kort, även om det vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Macbooken fick sin uppdatering för inte så länge sen, så tvivlar på att den kommer bli uppdaterad inom de närmsta månaderna iallafall. Hade planer på en macbook, men mbp ser riktigt lovande ut nu. Återstå att se om man kan punga ut 18lök.

Passar på att låna tråden lite. Ingen som har koll på om Apple skickar datorer över atlanten, och om det är möjligt att byta från ett internationellt tangentbord till svenskt? Jag menar, billigaste modellen går på 14.000kr i USA

Edit: Äsch, Hakkenarsk slog mig med en minut

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewbn
Macbooken fick sin uppdatering för inte så länge sen, så tvivlar på att den kommer bli uppdaterad inom de närmsta månaderna iallafall. Hade planer på en macbook, men mbp ser riktigt lovande ut nu. Återstå att se om man kan punga ut 18lök.

Passar på att låna tråden lite. Ingen som har koll på om Apple skickar datorer över atlanten, och om det är möjligt att byta från ett internationellt tangentbord till svenskt? Jag menar, billigaste modellen går på 14.000kr i USA

Edit: Äsch, Hakkenarsk slog mig med en minut

Förlåt.

Men, för att svara på din fråga, nej, det går inte. Grejen är att priserna som anges på Applestore US är exklusive moms (på den svenska inklusive moms) så riktigt så billiga är de inte.

Permalänk
Medlem

Ah, lite synd. 10% rabatt med studentrabatten så går den billigaste på 16.000kr i Sverige.. Nu återstår det bara att fundera ut om det är värt de extra pengarna för en mbp istället för en mb.

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Medlem

16195:-, f¤n, känns jäkligt prisvärt. Får fundera, hmm, nån pilsner till så blir det beställning.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

verkar ju riktigt fin, det intressanta (som ja skrev i annan tråd med) är vad de nu ska visa på mässan ja menar, om de inte ansåg att de skulle vänta me att visa nya macbook pro:n på mässan, så måste de ju ha nå kul att visa på mässan ska bli kul.

måste ju erkänna att man nu ä ruskigt sugen på en macbook pro

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

STM Medium Alley Bag - svart
Artikelnummer: TJ114 1 SEK 440,00 SEK 440,00

MacBook Pro, 15-inch, 2.2GHz Intel Core 2 Duo
Artikelnummer: Z0EB
2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-7020
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-7025
Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) 065-7033
MacBook Pro 15-tums glänsande widescreenskärm 065-7038
Nationellt paket 065-7036
120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min) 065-7022
2,2 GHz Intel Core 2 Duo 065-7017
1 SEK 12.956,00 SEK 12.956,00

+ Moms. Totalt ca 16195:-

Beställt!
Valde "glänsande" skärm, nån som har några invändningar?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

OJ Här ska köpas. Tråkigt att man måste vänta till lönen kommer bara =S Iofs är planen att köpa en MBP i juli när jag har semester och kan vara hemma och vänta på budbilen )) Satan vad sugen jag blev på att köpa. Och nu känns det verkligen inte värt att betala flera tusen mer för att få mittenmodellen med lite snabbre CPU, dubbelt så mycket videominne och lite mer hårddiskutrymme, när minstingen har snabbare CPU och 2GB minne..

Permalänk

Någon som vet om studenterbjudandet på den amerikanska sajten kommer att gälla i Sverige också?

http://www.apple.com/backtoschool/?cid=WWW-NAUS-BTS20070525-S...

Vore ju guld i så fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Någon som vet om studenterbjudandet på den amerikanska sajten kommer att gälla i Sverige också?

http://www.apple.com/backtoschool/?cid=WWW-NAUS-BTS20070525-S...

Vore ju guld i så fall

Ingen aning, men 1800 i rabatt fick jag i alla fall.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
STM Medium Alley Bag - svart
Artikelnummer: TJ114 1 SEK 440,00 SEK 440,00

MacBook Pro, 15-inch, 2.2GHz Intel Core 2 Duo
Artikelnummer: Z0EB
2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-7020
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-7025
Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) 065-7033
MacBook Pro 15-tums glänsande widescreenskärm 065-7038
Nationellt paket 065-7036
120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min) 065-7022
2,2 GHz Intel Core 2 Duo 065-7017
1 SEK 12.956,00 SEK 12.956,00

+ Moms. Totalt ca 16195:-

Beställt!
Valde "glänsande" skärm, nån som har några invändningar?

nu blir man ju lite avis har inga direkta invändningar, mer än att den ä för fin :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
STM Medium Alley Bag - svart
Artikelnummer: TJ114 1 SEK 440,00 SEK 440,00

MacBook Pro, 15-inch, 2.2GHz Intel Core 2 Duo
Artikelnummer: Z0EB
2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-7020
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-7025
Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) 065-7033
MacBook Pro 15-tums glänsande widescreenskärm 065-7038
Nationellt paket 065-7036
120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min) 065-7022
2,2 GHz Intel Core 2 Duo 065-7017
1 SEK 12.956,00 SEK 12.956,00

+ Moms. Totalt ca 16195:-

Beställt!
Valde "glänsande" skärm, nån som har några invändningar?

Jag valde glänsande också, tjejen har det på sin MacBook, blir riktigt fina färger med den typen. Jag valde större hårddisk dock, men det verkade inte påverka leveranstiden.

Permalänk

Synd man inte är student!

Permalänk
Avstängd

Re: Den nya Macbook Pro gaffe fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Den nya macbook Pro'n släpptes idag och tänkte hugga på en sån men har en fråga om gaffet som sitter i.

Tänkte ta den billigaste som ligger på 18tusen men den har bara en 8600M GT 128mb.. känns som värsta snikmodellen efter som jag hittar inget om den på nätet.

Värt att köpa eller inte ? har inte råd med den tyvär för 22tusen men skulle vilja se någe test på vilken skillnad det är på 128mb och 256mb modelen på 8600M Gt korten.

Jag har spammat sönder http://www.99.se/macnyheter/218302-nya-macbook-pro-lanserade-... med svar som kanske reder ut det där (Jag är Hagge.)

8600 GT
http://www.nvidia.com/object/geforce_8600.html
32 stream processors, 540MHz core, 1180MHz shader, 700MHz 128bit 256MB minne.
8600 mobility GT
http://www.nvidia.com/object/geforce_8600M.html
32 stream processors, 475MHz core, 950MHz shader, 700MHz 128bit minne.

Inte alls stor skillnad där, men 10-20% långsammare än ett "riktigt" 8600 GT kanske? Men ett 8600 GT är ju rätt ok, antagligen något bättre än ett 7600 GT åtminstone, runt 4500-5000 3dmark06 i 1024x768 borde den få.

128 eller 256MB grafikminne spelar ju inte så stor roll, möjligt att några spel kommer kräva 256 och att Core Animation i Leopard hade kunnat dra nytta av det. Plus att om du tänker köra en extern 20"-skärm så får du 3mpx total upplösning och Vista Aero3D kräver 256MB grafikminne för allt över 2.3 mpx.
Men spelen som verkligen behöver 256MB grafikminne kanske är för krävande för den där GPUn ändå, så det enda riktiga problemet är väl det sistnämnda. Tänker du köra dubbla skärmar med Vista så är du körd... Klarar du dig med en 20" och ha laptopen ihopslagen så är det lugnt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
köp en zepto istället. annat råd kan jag ej ge dig

Vafan skall han köpa en Zepto för? Jag har inte sett en enda prisvärd Zepto trots all Zeptospam från någon som har butiken på Kolozzeum. Med en mac kan man ju iaf köra OS X så den erbjuder ju något extra åtminstone.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
128 mb lär väl räcka gott för 1440 X 900.
Ser väldans fin ut, man kanske skulle göra slag i saken och slå till. Nyfiken på Macbook med, borde oxå komma något nytt inom kort.

Macbooken uppdaterades för typ en vecka sedan, fick en högst medioker uppdatering med något snabbare cpu, mer minne och större disk, men inte integrerade grafiken i intels 965-serie som har bl.a. shaders 2.0, T&L och 70% bättre prestanda. Inte för det är någon turbografik det heller men det hade ju varit trevligare än det som sitter i 945 åtminstone.

Han kanske tänkte ha grafikminnet till mer än att via desktopen på lilla skärmen...

Permalänk
Medlem

Tjenare allihopa!

Har länge letat bärbar och har blivit lite sugen på en MacBook Pro(speciellt nu med de skyssta uppgraderingarna). Jag tycker om deras design och är lite nyfiken på OSX. Men eftersom jag aldrig använt en Mac vet jag inte riktigt hur det funkar med alla spel och dylikt. Funkar alla program som det gör på en PC och kan man spela alla spel på Mac:ar?

Är tacksam för alla svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Hejsan!

tänkte passa på o fråga om en mac dator (den vanliga Macbook modellen)

Undrar lite om webbkameran, är det microfon till den också?

(kommer att använda datorn på mitt utbytesår, så att kunna webbcama via msn är ett krav.)

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oyfr
Tjenare allihopa!

Har länge letat bärbar och har blivit lite sugen på en MacBook Pro(speciellt nu med de skyssta uppgraderingarna). Jag tycker om deras design och är lite nyfiken på OSX. Men eftersom jag aldrig använt en Mac vet jag inte riktigt hur det funkar med alla spel och dylikt. Funkar alla program som det gör på en PC och kan man spela alla spel på Mac:ar?

Är tacksam för alla svar

Mvh

OS X-spel och program fungerar i OS X, vill du köra Windows-spel får du installera Windows på maskinen och dualboota mellan OS X och Windows.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oyfr
Tjenare allihopa!

Har länge letat bärbar och har blivit lite sugen på en MacBook Pro(speciellt nu med de skyssta uppgraderingarna). Jag tycker om deras design och är lite nyfiken på OSX. Men eftersom jag aldrig använt en Mac vet jag inte riktigt hur det funkar med alla spel och dylikt. Funkar alla program som det gör på en PC och kan man spela alla spel på Mac:ar?

Är tacksam för alla svar

Mvh

I Windows fungerar alla spel som skulle ha fungerat på en PC med samma specar, till OS X finns bara ett fåtal av spelen, men exempelvis alla spel ifrån ID och Blizzard brukar fungera, Starcraft 2 kommer släppas till OS X samma dag som till Windows, WoW går, osv. Tror Civ4 finns med och lite så.

Nya parallells som används för att köra Windows i OS X kommer ha stöd för 3D också så med det kan du eventuellt spela skapligt via Windows i OS X utan att starta om datorn och byta operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kensou
Hejsan!
tänkte passa på o fråga om en mac dator (den vanliga Macbook modellen)
Undrar lite om webbkameran, är det microfon till den också?
(kommer att använda datorn på mitt utbytesår, så att kunna webbcama via msn är ett krav.)
Mycket tacksam för svar!

Inte för jag vet det definitivt men jag är 99.98% säker på att det självklart sitter en mic i Macbook med så det är lugnt. Alla macar har ju fungerat fint med webcam i massa år utan några tillägg nu.

Permalänk
Medlem

Ojoj nu blev jag farligt sugen på en MBP, vilket pris för en (förmodat) grym lappis. Lova att ni som beställt lägger en liten recension med bilder när ni fått era burkar så man kan gotta sig lite iallafall!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oyfr
Tjenare allihopa!

Har länge letat bärbar och har blivit lite sugen på en MacBook Pro(speciellt nu med de skyssta uppgraderingarna). Jag tycker om deras design och är lite nyfiken på OSX. Men eftersom jag aldrig använt en Mac vet jag inte riktigt hur det funkar med alla spel och dylikt. Funkar alla program som det gör på en PC och kan man spela alla spel på Mac:ar?

Är tacksam för alla svar

Mvh

Alla spel fungerar ju nu inte, bättre att du säger vilka spel du tänker på, likaså program. När det gäller program är ju väldigt många cross platform, eller så finns det motsvarande. De program som inte finns är oftast skräddarsydda program för företag.

Men, som Sidde säger, alternativet att köra Windows genom bootcamp/parallells finns alltid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kensou
Hejsan!

tänkte passa på o fråga om en mac dator (den vanliga Macbook modellen)

Undrar lite om webbkameran, är det microfon till den också?

(kommer att använda datorn på mitt utbytesår, så att kunna webbcama via msn är ett krav.)

Mycket tacksam för svar!

Japp, det sitter en mikrofon i skärmen, däremot är det väl lite si och så att köra webcam på OSX, har inte någon större koll på hur mercury och amsn sköter det hela numera, men det finns ju andra alternativ.

Det är kul att se att det är så många som intresserar sig för Mac och OSX tycker jag. Och nu när den senaste MacBook Pron är på banan finns det ju en med den senaste tekniken till ett grymt konkurrenskraftigt pris.

Doolar Jag har beställt en och kommer absolut att plita ner några rader om den. Det hade ju varit roligare om de hade fått med 10.5 nu istället för i höst. Som det är nu är det bara ytterligare en Mac i mängden för mig, snabbare kommer den att vara men i övrigt, en Mac.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Spelar framför allt CS:S och Command & Conquer 3. Skulle vart kul å även testa Crysis i framtiden när det kommer.

Permalänk

CS:S är ju DX9 så det går inte under OSX, då får du köra i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kensou
Hejsan!

tänkte passa på o fråga om en mac dator (den vanliga Macbook modellen)

Undrar lite om webbkameran, är det microfon till den också?

(kommer att använda datorn på mitt utbytesår, så att kunna webbcama via msn är ett krav.)

Mycket tacksam för svar!

finns som sagt inbyggd mic. mercury ska stödja video chat i osx, tror även amsn gör det.
annars finns ju skype, där funkar det garanterat.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med programmen och filerna egentligen, sparar man de i en o samma katalog (t.ex i c: ) kommer bådeOS X och Windows åt de programmen och lagrade filerna?

eller måste man ha allting helt i skilda från varandra?

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på den inbyggda micken som sådan, men ett headset eller en riktig mikrofon är ändå att föredra när man ska skypea eller liknande. Macar har dock line-in istället för mikrofoningång, så du behöver ett usb-headset eller en usb-ljudadapter om du vill ha extern mick.

Microsofts egna messengerklient för mac har varken ljud- eller webcamfunktioner och de andra klienterna fixar givetvis inte heller video. Du gör klokt i att använda skype istället.

Kensou: du installerar windows på en separat partition på disken. Väljer du FAT32 i windowsinstallationen kommer du att ha full läs- och skrivmöjlighet på windowspartitionen inifrån mac os x. Andra vägen blir det krångligare eftersom windows inte stöder apples filsystem (HFS+) men det finns program som fixar det.

Permalänk
Medlem

En fråga angående tangentbordslayout, är den likadan som till en pc?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|