10 grafikkort - högpresterande till mellansegment

Permalänk
Melding Plague

10 grafikkort - högpresterande till mellansegment

För inte allt för länge sedan introducerade Nvidia Direct X 10-kapabla grafikkortsmodellerna 8600GTS, 8600GT och 8500GT. Vi har nu haft möjlighet att testa tio olika modeller från de allra bästa grafikkorten Nvidia och ATI har ner till Geforce 8500GT och X1650 PRO. Jämförelserna sker kring spelprestanda, överklockning, energiförbrukning och temperaturer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När man ser detta känns det som att alla som köpt 8800 serien verkligen gjort ett bra val, specielt 8800gts 320mb billig och bra prestanda, men även 2900xt är ett bra val.

Tar 8800gts i orginal klock ^^ dock har jag inte 4kärnor -.-'

Permalänk

Ser ut som att HD2900XT inte är en sådan flopp som folk vill få det till ;P
Intressant också att det presterar bra i FEAR som det annars brukar prestera under 8800gts..

Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praw
Ser ut som att HD2900XT inte är en sådan flopp som folk vill få det till ;P
Intressant också att det presterar bra i FEAR som det annars brukar prestera under 8800gts..

Mvh Jack

Nej det är ju klart, det bästa grafikkortet från AMD och kom mer än 6 månder efter 8800 men är ändå sämre än GTX på alla tester.

Jag kan ju säga så här att priset som HD2900XT har inte var planerat utan snarare oundvikligt för det ens skulle sälja. Kortet är inget annat än en flopp.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att ni borde ha hållit inne med ett sånt här stor test tills hd2900xtx är tillgänglig så det blir ett rättvist test.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Nej det är ju klart, det bästa grafikkortet från AMD och kom mer än 6 månder efter 8800 men är ändå sämre än GTX på alla tester.

Jag kan ju säga så här att priset som HD2900XT har inte var planerat utan snarare oundvikligt för det ens skulle sälja. Kortet är inget annat än en flopp.

Varför är det en flopp? för att det är billigare än nvidias värsting? Det enda jag kan påstå är en flopp är ati/amds lanserings datum, kortet i sig är det ju inget fel på

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Trevligt, jag antar att du jobbar på ATI/AMD eller känner någon i dess ledning eftersom du har interninfo om deras prissättning.

Du kan väl berätta lite mer om vad vi får i framtiden från ATI/AMD och vad de korten kommer kosta eller ange en källa för dina påståenden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Personligen så tycker jag att ni borde ha hållit inne med ett sånt här stor test tills hd2900xtx är tillgänglig så det blir ett rättvist test.

Då kan vi få vänta länge. Swec kan ju inte sitta och vänta på releaser av nästa kort från ATI eller Nvidia hela tiden för då skulle vi aldrig få några recensioner.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Avstängd

Här var det redan bråk, orka.

I vilket fall så tycker jag att det skulle vara intressant om ni kunde lägga in lite gamla modeller typ x1950xt 256mb för att jämföra den mot x1950pro och 8600gts. Man kan ju få gamla toppmodeller riktigt billigt och i mitt exempel så äger den ju de nyare modellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Varför är det en flopp? för att det är billigare än nvidias värsting? Det enda jag kan påstå är en flopp är ati/amds lanserings datum, kortet i sig är det ju inget fel på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Trevligt, jag antar att du jobbar på ATI/AMD eller känner någon i dess ledning eftersom du har interninfo om deras prissättning.

Du kan väl berätta lite mer om vad vi får i framtiden från ATI/AMD och vad de korten kommer kosta eller ange en källa för dina påståenden?

Ur kunsumentens syn behöver det inte ses som en flopp i och med ett relativt lågt pris på kortet. Men det är inte detta jag syftar på.

Från första början skulle kortet lanseras ett par månader efter Nvidias, alltså runt årskiftet men sedan sköts det upp gång på gång. Jag känner givetvis inte till anledningen till detta men att spekulera om det är inte svårt.

Att entusiastkorten är väldigt liten del av markanden är en verklig faktor och behöver inte betyda några ekonomiska förluster men grafikkort är något som har ett högt utvecklingskrav på sig. Det gäller att hela tiden hänga med i tekniken och utnyttja det allra senaste. Om du har lagt ner mycket pengar på forskning och teknik och inte "klarar av" att släppa ett kort som presterar bättre än ett kort som är 6 månader gammalt så tycker inte jag detta ser positivt ut. Det finns ingen anledning för AMD/ATi att inte vilja ligga längst fram och har man kunskapen/tekniken till att göra detta så blir alla andra kort också bättre. Det handlar alltså inte bara om det bästa kortet utan svansen som kommer efter styrs av det bästa kortet och dess arkitektur.

Det är därför för mig självklart att de siktate mycket högre än vad de lyckades nå och ett lägre pris för att möta marknaden var det enda valet. För ett företag, speciellt i situationen som AMD har just nu så är vinst det största intresset man har. Jag tror inte att detta kort har lika stor vinst som föregående generation.

Men jag tar tillbaka det jag sa, detta är ett Mirakel från Gud själv

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

2900:an är en flopp - punkt slut. För dyr i förhållande till prestanda och för sen lansering. Den hypades som tusan och alla snackade om att när väl 2900:an kom ut skulle den "återställa ordningen" och utklassa 8800 GTX kortet.

Men när det väl kom nu så visar det sig att det slukar kopiösa mängder ström och kan inte ens klå 8800 GTS 320 kortet på ett helt övertygande vis i spel... Pinsamt....

I höst kommer nvidia med 9800 kortet (inte radeon 9800 alltså) som ryktas vara upp till 3 ggr snabbare än 8800 GTX. Om det stämmer kommer ATI ligga pyrt till då dom inte har något svar alls på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi

Vänta tills Q3 2007? Nej, det där var inte klokt sagt Och det kommer nog nya sådana här tester tills hösten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Skall läsas igenom ett par gånger till innan jag trycker på köpknappen!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
2900:an är en flopp - punkt slut. För dyr i förhållande till prestanda och för sen lansering. Den hypades som tusan och alla snackade om att när väl 2900:an kom ut skulle den "återställa ordningen" och utklassa 8800 GTX kortet.

Men när det väl kom nu så visar det sig att det slukar kopiösa mängder ström och kan inte ens klå 8800 GTS 320 kortet på ett helt övertygande vis i spel... Pinsamt....

I höst kommer nvidia med 9800 kortet (inte radeon 9800 alltså) som ryktas vara upp till 3 ggr snabbare än 8800 GTX. Om det stämmer kommer ATI ligga pyrt till då dom inte har något svar alls på detta.

Du läste inte testet, förstår jag?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss I höst kommer nvidia med 9800 kortet (inte radeon 9800 alltså) som ryktas vara upp till 3 ggr snabbare än 8800 GTX. Om det stämmer kommer ATI ligga pyrt till då dom inte har något svar alls på detta.

Svaret kallas för Radeon r700 som vi har vetat om ett bra tag... läs på lite.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd

Somsagt, x1950pro är det vettigaste kortet man kan köpa nu om man inte ska ha 8800/2900 kort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Upp till tre ggr.... Du vet att du kommer få äta upp det där när det "bara" är dubbelt så snabbt... Att kritisera ett företags produkter och sen köpa det andra företagets reklamhype är pinsamt så läs din egen text och se hur barnsligt det är.

Fö ett bra test som visar att man klarar sig bra med en grafikkortsbudget på under 2k. Om ett år så presterar iaf de kort som ligger i den klassen nästintill som dagens 7000kronors kort ....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för det utförliga testet, än en gång blir jag alldeles vill och undrar om jag ska skaffa mig en prisvärd 1950 PRO eller en passiv 8600GT.. valet och kvalet, hugaligen.

Men jag skulle förutom prestande i rena prestandatestprogram och spel även vilja se vad korten kan leverera i 3D-renderingprogram och sånt.
Visst, dessa grafikkort är till för spel i första hand, men jag som använder datorn till inte bara spel vill slippa sitta med två system för antingen spel eller "övrigt", utan ha allt på samma kort så att säga.
Det blir lite mycket ja, och sådana tester är mer komplicerade. Men bara ett liiiitet test? För min skull

Har alltid sett Nvidia som bättre allround än ATI, liksom Matrox som bättre allround framför båda av dem, av naturliga skäl

Och, jag väntar på spänning inför testet där ni använder förra testets vinnare och försvinnare på detta testets vinnare och försvinnare.
Helt passivt kylda monsterkort!! omg! omfg!
Nej, äsch.. vad jag fånar mig. Men snälla snälla, gör det, speeease!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Svaret kallas för Radeon r700 som vi har vetat om ett bra tag... läs på lite.

R700 kortet väntas tidigast till Q1 medans 9800 kortet väntas till Q4 detta år. Dessutom är många tveksamma till om ATI kommer lyckas bli klara med R700 i tid eftersom R600 blev så försenad. Och det är också mycket tveksamt om R700 kommer lyckas matcha 9800:an prestandamässigt eftersom 9800:an ryktas kunna klara att trycka ut en terraflopp i beräkningskapacitet, vilket är groteskt mycket.

@Thallid - Jodå jag läste testet. Men om du till exempel tittat på tom's nu så listar dom återigen sina val av grafikkort i olika prisklasser. I PCI-E klassen finns inte ett enda ATI 2900 kort med som rekommendation.... det är ett enormt nederlag för ATI, och så pinsamt som det kan bli i grafikkortsbranchen.

Jag inget extremt fan boy varken till höger eller vänster. Jag bara konstaterar att 2900:an är ett misslyckande från AMD:s sida. Det är inte mitt fel, men flera runt om på nätet, inklusive tom's, verkar hålla med.

@Tempel - varför ska jag behöva äta upp det? Jag skriver ju "ryktas" och "om det stämmer". *JAG* säger inte att det är så, men jag säger att mycket tyder på att det kan bli så. Till exempel är the inquirer kända för att ha väldigt träffsäkra "gissningar" och för att ha flera kontakter på insidan både hos amd och nvidia. Jag sitter inte och gissar hej vilt själv om du tror det.

Permalänk
Medlem

Jag ar sjukt nojd med mitt 8800GTS 640mb, jag har inte testat ett 320mb men jag misstanker att prestandan hade blivit lidande nar jag spelar i 1600*1200 t.ex. 3500 for ett 8800GTS 640 ar ett bra pris tycker jag.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Lite synd att man testade de flesta spelen med AA. Hade varit intressant att se hur bra 8600 serien presterar utan AA gentemot de andra korten. 8600 har endast 128 bitar minnes bus vilket stryper prestandan rejält så fort man slår på saker som AA som äter minne. AA är det man slår på sist efter alla extra effekter och jag tycker inte det gör så stor skillnad.

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

R700 kortet väntas tidigast till Q1 medans 9800 kortet väntas till Q4 detta år.

Kortet som kommer detta år heter faktiskt inte 9800, utan 8900.

Vi har tidigare rapporterat om detta kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt test. Bra utfört och mitt GTS 640 var ett för mig bra val.

Tycker synd om ATI. Först bli uppköpta sen var HD2900 bara ett hyffsat kort och inte mer. Verkligen tråkigt. Hoppas AMD inte blir en pinne i hjulet utan att ATI åtminstone kan fokusera på GPU biten och AMD chipsetdetaljen efter detta.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt tröttsamt att det inte går att ha en enda tråd med 2900XT utan att ett gäng Nvidia-fanboys dyker upp och kallar kortet en flopp. Kortet är ett ytterst kompetent och prisvärt kort i det övre mellansegmentet och de som inte kan se det i swecs test och andra borde skaffa glasögon.

Vad är ni rädda för? Att Nvidia ska förlora marknadsandelar på mellansegmentsmarknaden? För alla är ju överens om att Nvidia äger high-end just nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Det har också kommit uppgifter om att nVidia arbetar med en helt ny kärna G92 som är planerad till december i år, och därför skippar vidare utveckling av G80 rätta mig om jag har allt för fel.
Nåja får se hur det går nu bara.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Nja, alltså det kortet som jag tänker på kallas än så länge 9800 på i stort sett alla hårdvarusidor runt om på nätet. Det är det nya kortet som kommer att basera sig på den nya G92 kärnan, medans det kortet som du nämner - 8900 - nog är en updatering av 8800.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är riktigt sugen på ett enormt test med mängder av grafikkort där det även inkluderas processorbelastning under videouppspelning med ett antal olika codecs? Det är speciellt intressant för de lite svagare grafikkorten som skulle göra sig perfekt i en HTPC!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hmm har själv bara ett fabrikat att välja emellan då jag kör dualboot med linux

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Du som verkar ha så mycket koll på allt borde väl vara tillräckligt informerad om att HD2900XT var menat att konkurrera med GEFORCE 8800 GTS 640mb. HD2900XTX (NOTERA X:et på slutet) var menat att konkurrera med GEFORCE 8800 GTX. HD2900XTX blev inte klart i tid pga strul (som du säkert har läst någonstans Herr Informerad), nu är HD2900XTX dock tänkt att konkurrera med GEFORCE 8800 ULTRA. I Vilket fall som helst så var HD2900XT ALDRIG tänkt att klå varken GTX eller ULTRA från början.

THANKS FOR UNDERSTANDING!

Permalänk

(över)Klockrent test!

Chop'ya spar lite på dina [b]

Permalänk
Medlem

slutpriset på gts 320 mb är väll cirka 2400 kr? Såg iaf det priset på kortet för någon vecka sedan, vilket borde kanske ge den stämpeln mest prisvärd?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(