Problem med Western Digital Raptor 74GB WD740ADFD

Permalänk
Medlem

Problem med Western Digital Raptor 74GB WD740ADFD

Hej,

Jag har gått och köpt mig en Western Digital Raptor 74GB WD740ADFD 16MB Cache 10.000rpm SATA. För att få maximal snabbhet på min dator. Men det tar stopp när jag ska lägga in windows xp på den. Där står det efter den lagt in sina vanliga startup progrma/driverrutiner m.m. Att den itne hittar någon hårddisk på datorn. Och då är frågan, vad är detta för fel?

Jag körde igång den med mitt vanliga windows xp å den hitta den och formatera den utan några som helst problem. Är det så att min windowsskiva är för gammal och inte har drivisar till denna lite nyare hårddisk eller är det så att man behöver nån drivers i vanliga fall också?

Mitt moderkort är ju inte JÄTTEnytt men eftersom den hittar den utan problem i windows kan det ju itne bero på detta.

Mitt moderkort är ett Intel® Desktop Board D865PERL

Tack så mkt på förhand!

Ola

PS . Har läst lite om slipstreama, och har laddat ner nLite, frågan är bakar den in dom driverrutinerna jag har på windows som funkar nu eller nåste jag sitta å leta upp alla ini filer som kan behövas? DS.

Permalänk
Medlem

Nä, alla orginaldrivare finns kvar. Ett tips när du ändå håller på och slipstreama, ta ner drivrutiner för massa kontrollerkort, typ si3112,si3114, promise etc. Så har du om du byter moderkort.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Nä, alla orginaldrivare finns kvar. Ett tips när du ändå håller på och slipstreama, ta ner drivrutiner för massa kontrollerkort, typ si3112,si3114, promise etc. Så har du om du byter moderkort.

Precis så skulle Bill ha gjort i XP!

Då hade iallafall SATA stödet bivit litet bättre. Och en fjärdedel av problemen aldrig kommit upp i detta forum

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Så var hittar jag alla dessa drivisar? Var ju inne på intel och försökt få ner dom där, men dels var det bara exe filer som skulle skriva till en floppydisk, vilket jag inte fungerar, alla mina försök där säger att den inte kan skriva till min floppy. Så hade varit fint om man kunde fått ner dom på nått annat sätt å bakat in dessa i en boot cd med windows å allt.

Och när man väl fått in drivrutinerna på cd:n behöver man trycka på F6 vid installtionen ändå eller då fatta windows att dom ligger på cdn ?

Permalänk
Medlem

Kanske är det enklast för dig att låna en XP skiva med SP2 på?

Eller att bränna en slipstreamad XP skiva med SP2 ?

Då får du Microsoft's standard SATA controller drivis på skivan, som du sedan kan installera från. När du fått upp systemet att snurra stabilt på Raptorn, så kan du byta till moderkortet's SATA drivis. Och använda exe filen direkt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Kanske är det enklast för dig att låna en XP skiva med SP2 på?

Jag har ju en skiva med SP2 så det kan inte vara det som är problemet..

Permalänk
Medlem

Hoppsan..

Då är det något annat fel. Utgår från att du inte har något speciellt SATA controllerkort, utan det är moderkortet's portar du använder.

-Byt till annan SATA port och kabel. Snurrar HD'n? Har du flera SATA controller's på moderkortet? Byt isåfall till den andra controllern.

-Om det fortfarande inte funkar, så skulle jag ansluta HD'n i en annan dator och kolla att den hittas och kan formateras.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jadå, den hittas både i bios och i mitt gamla windows, där jag gjort en formatering å allt.. Jag kör direkt på mitt moderkort å har inga andra sata portar än dom två som finns där.

Det är precis som windows inte är van att hitta just den här hd..

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt litet "lost", men:

-Du har inte en för gammal XP skiva, eftersom du har SP2 på den.
-Du har inget SATA controllerkort som behöver speciell drivis
-Raptorn behöver ingen egen drivis.
-Raptorn har ett SATA1 interface, så du behöver inte bygla.
-Raptorn är felfri, du har provat den i annan?/samma? dator.

Jag blir inte riktigt klok på var installationen misslyckas. Det kan vara så att du försöker installera Windows "innifrån Windows?"

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

hehe, nä det försöker jag inte. Fast det hade säkert fungerat om man nu hade kunnat installera windows inne i windows

nä, jag blir inte heller klok på detta.. det finns ingen möjlighet att baka in windows installionen på raptorn å sedan boot disken å köra igången det så sätt. Det låter som det inte skulle fungera, men måste ju fråga..

Är iaf. mkt tacksam att du försöker hjälpa mig Larryd.

Permalänk
Medlem

Jo, kanske.
Problemet är att du måste ha drivisen för SATA controllern med på den HD du gör avbilden från.

Antar att du har en fungerande XP installation på en PATA disk?
Antar att du kan ansluta Raptorn till den installationen, se den i Windows och formatera den?
Antar att du vill byta till Raptorn som systemdisk?

Då kan man:

-Först läsa på moderkortet's SATA drivis på Windowsinstallationen (på PATA HD) med exe filen.

-Kolla att allt är stabilt och Raptorn hänger med. (Du ser den i Windows)

-Skapa en avbild/image av PATA HD'n till SATA HD'n. Tex med Acronis true Image.

-Ändra boot-ordningen i BIOS och kolla att Windows snurrar igång.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

kan man lösa detta med hjälp av att köpa ett controller kort till sata diskarna? eller får jag inte samma hastighet som om jag kör på moderkortet. Eller man kanske inte ska köra operativ på controllerkort..

man vill ju få detta att fungera nu.. börjar lessna lite tyvärr

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra Windows på en Raptor ansluten till SATA kontrollerkort.

Det går minst lika snabbt. (Eller snabbare)

Brukar själv köra med detta:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SX-109

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Det går utmärkt att köra Windows på en Raptor ansluten till SATA kontrollerkort.

Det går minst lika snabbt. (Eller snabbare)

Brukar själv köra med detta:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SX-109

alltså borde det vara en bra lösning kanske. Och dessa drivrutiner finns på win sp2 va? alltså till kontrollerkortet? eller det får man en disket till kanske?

JAG HAR FÅTT DET ATT FUNGERA!!! Har du hört Larryd! hehe, tog mig dock lite tid, som du ser är kl. 04.30 å nu kan jag äntligen få sova med god ro. Ska dock ändå köppa en kontrollkort till sata då jag bara har två kontakter på mitt moderkort. Hur som helst. Tack för din hjälp. Kan berätta mer ingående vad som löst upp det hela. Fast först måste jag sova lite..

Permalänk
Medlem

Gratulerar!

Vill gärna höra hur du löste det!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

jo, jag slipstreama windows med nlite. Och det gjorde jag innan också, utan framgång. Det som skilde sig nu. Var att jag hitta en sida/forum där en kille som inte hade tillgång floppy. Visa hur man öppna upp intel floppy drivers så att man kunde ta dom å sedan lägga in dom på cd istället. Just det där att få ut dom ur den packade installtions filen var det svåra, men genom hans berättelse gick det galant!

Har inte sidan länk på den här nya windows nu, man kan ju få fram det om du önskar, även om jag inte tror du har nån nytt av det va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonjah
jo, jag slipstreama windows med nlite. Och det gjorde jag innan också, utan framgång. Det som skilde sig nu. Var att jag hitta en sida/forum där en kille som inte hade tillgång floppy. Visa hur man öppna upp intel floppy drivers så att man kunde ta dom å sedan lägga in dom på cd istället. Just det där att få ut dom ur den packade installtions filen var det svåra, men genom hans berättelse gick det galant!

Har inte sidan länk på den här nya windows nu, man kan ju få fram det om du önskar, även om jag inte tror du har nån nytt av det va?

Om det inte är för mycket besvär är det nog flera som är tacksamma om länken finns, det finns alltför många trådar på forumet som efter långa problemdiskussioner löser det hipp som happ vilket gör att lösningen rinner ut i sanden. Alltid fint när en problemtråd resulterar i en ordentlig lösning, en förklaring (eller länk) till hur man löst problemet. Bara min lilla önskan, om jag skulle hamna i samma problem i framtiden.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

lösning vore sweet som bara f-n! sitter och sliter mitt hår på jobbet, får det VERKLIGEN inte att snurra, datorn har varit nere i typ 9 dagar nu, inte acceptabelt tacksam för hjälp

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |