Permalänk

Asus P5B + E 4300

Jag har sökt och vart inne i överklockningsguide men hittar inte det jag söker och framför allt inte om moderkortet/bios.

Jag har lite problem med en polares dator. Vi ska överklocka och får inte till det av någon anledning.

Moderkort: Asus P5B
Bios: 1405
Minnen: Corsair Twinx 5400 @ 667
Processor: E4300

Jag har:

Set PCI Express (PCIe) frequency @100Mhz
Disable ‘spread spectrum
Disable Q-Fan
Disable ‘Limit CPUID Max to 3
Disable all overvoltage protection (Finns ingen, hittar ej)
Disable ‘C1E’
Disable ‘EIST’
Disable Virtualization Technology
Disable No-Execute Memory Protect
Disable allt som du inte använder.
Set pci porten till 33mhz

Hårddiskarna är 2 sata och en IDE. Sata körs på portarna 3 och 4. Ide körs på den ända IDE kontakten tillsammans med CD-rom.

Jag är just nu uppe i 2609Mhz @ 1.435vcore. Minnena körs i 2:3 och och körs just nu i 600Mhz, standard är 667Mhz. Det känns skumt men det är möjligt polarn fått ett riktigt mådnags ex. Men det känns ändå som jag har glömt något eller missat något i BIOS men vet ej vad.

EDIT: Jag har provat att sätta multipliern på 6 på processorn och slagit ut minnena till 450Mhz och höjt fsb men jag kommer ej högre än 290FSB sedan blir det svart. Skumt?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ledtrådar här kanske?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Mvh

Japp, tack lite grann. Han har bios version 1202 som jag skulle flasha till istället för version 1405 som jag har nu men polarn har ingen floppy i sin så vi kan inte flasha till en äldre version med Asus egna program för flash.

Kan vara det som strular. Någon mer ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mer ledtrådar:

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=103676

eventuellt den här med, men sidan är så seg så det är ett mörkerskott:

www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=115217

Mvh

Permalänk

Tror det är 300FSB wall. Jag har presic samma moderkort. Har 0806 bios och kör 460fsb stabilt.

Annars så hittar du mycket info på XS länken som getskägg länkad till.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Tack så mycket grabbar. Det tråkiga nu var att polarn vart tvungen att dra så jag hann inte prova mer än Getskäggs första hjälp.

Jag har provat över 300FSB också. Jag provade 330FSB *8, samma problem.

Jag ska nog köra 1202 bioset eftersom det är en 4300 och vad jag har förstått så behöver man en nyare bios för att det inte ska bli några konflikter, möjligt jag har fel. Sedan är det säkert som du säger, 300FSB wall, jag läste det någonstans fast på ett annat moderkort men var inte säker och hann inte prova.

Tack Getskägg och Nusse. Ni har vart till stor hjälp. Kommer någon annan på något så hojta till. Ska prova imorrn igen. Skriver vad som strulade när det löser sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Entusiast

Tjenare! Jag har samma moder kort och en e440 cpu som jag kör i 3.3 ghz med en Fsb på 333. Kan köra högre, men jag har inte byggt färdigt mitt vattenkylningssystem. Jag har den näst senaste biosen .

Det ser ut som du har missat att höja spänningen på dina minnen och din nordbrygga. Sätt spänningen på din "FSB termination voltage" till 1.4 volt, spänningen på dina minnen till 2.1 så ske det nog gå bra.

Du kan även höja denna "Set PCI Express (PCIe) frequency " till 105mhz. Om du tänker köpa ett ATI 2900xt kort är det superviktigt att
du kör med den intsällningen och nordbryggespänningen på 1.4 volt, annars kommer kortet gå på halvfart av någon mystisk anledning( ville bara nämna det).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Tjenare! Jag har samma moder kort och en e440 cpu som jag kör i 3.3 ghz med en Fsb på 333. Kan köra högre, men jag har inte byggt färdigt mitt vattenkylningssystem. Jag har den näst senaste biosen .

Det ser ut som du har missat att höja spänningen på dina minnen och din nordbrygga. Sätt spänningen på din "FSB termination voltage" till 1.4 volt, spänningen på dina minnen till 2.1 så ske det nog gå bra.

Du kan även höja denna "Set PCI Express (PCIe) frequency " till 105mhz. Om du tänker köpa ett ATI 2900xt kort är det superviktigt att
du kör med den intsällningen och nordbryggespänningen på 1.4 volt, annars kommer kortet gå på halvfart av någon mystisk anledning( ville bara nämna det).

Nu sitter jag inte vid den datorn längre men jag har satt PCI freq på 100Mhz som det alltid ska vara för att den ska vara låst samt PCI på 33.33 Mhz. Han har ett 7900GTX. Angående minnesvolten.. Spelar det verkligen någon roll när jag slår ut minnena så att dom inte påverkar när jag höjer FSB? Jag satte minnena på 1.8 föst och sedan 1.9. Jag vet inte vad han har för default volt på minnena så det var därför jag inte våga öka mer i volt då det blev rött efter 1.9. Hur som helst så har han dessa minnen:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWX...

Angående Nordbryggan så har jag den på inte den lägsta utan den där efter tror jag det var och sydbryggan på 1.5 har jag för mig.

Jag vet om du inte pallar men det vore riktigt härligt om du kunde ta bilder på din bios under CPU informationen samt under rubriken jumperxxx där du höjer alla frekvenser. Då kan jag se om du har disable någonting som jag inte har eller liknande.

Tack!

EDIT: Minnena har en standardvolt på 1.9v. En annan sak jag funderar på. Jag kör minnena i 2:3 för att dom inte ska påverkas av FSB när jag FSB'n. Precis som på AMD plattformar där jag hör hemma så ska det väl vara samma sak? Att man inte ska behöva höja minnesvolt bara för att jag ökar fsb när minnena körs under default hastigheter?

EDIT2: Aha FSB termination voltage på 1.4, läste fel. Ska den verkligen vara så högt? Tja som jag skrev, det bästa hade vart om du postar 2 bilder av din bios till mig eller det som är väsentligt för mig. Tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Entusiast

hej igen. Få be om ursäkt angående minnena. Jag har själv xms2 minnen. Dessa
har en default voltage på 2.1. Du ska givetvis ha dina minnen på 1.9
http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X1024-5400C4.pd...

Du kan nog ha Fsb Termination voltage på 1.3 också. Jag fick ha den på 1.4 pga
mitt graffekort.

Jag har dessvärre ingen kamera tillgänlig för tillfället. Men om jag får tag på en kan jag väl lägga upp ett par bilder.

Har inte samma bios version som dig, fast med min bios så ser man hur minnena ökar när man höjer Fsb:n, och för mig så är den lägsta minnesfrekvensen
jag kan ställa in 200mhz. Detta är förutsatt att jag kör med ration 1:1 och bussen är 100. Det är om jag underklockar alltså. F:n nu bliev det lite snurrigt.

Det jag menar är att jag kan ställa ner minnena ett snäpp från orginalfrekvensen. Från 667 till 533.

När du höjer Fsb höjs också minnet. Så du kör med ration 2:3 och har en buss på 290. Så kör du minnena i 870mhz. Alltså grovt överlklockade. Prova att gå ner ett snäpp i ration och kör den i 1:1 istället.

Måste sticka tillbaka till jobbet nu. Min rast tog precis slut

Necrodude

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
hej igen. Få be om ursäkt angående minnena. Jag har själv xms2 minnen. Dessa
har en default voltage på 2.1. Du ska givetvis ha dina minnen på 1.9
http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X1024-5400C4.pd...

Du kan nog ha Fsb Termination voltage på 1.3 också. Jag fick ha den på 1.4 pga
mitt graffekort.

Jag har dessvärre ingen kamera tillgänlig för tillfället. Men om jag får tag på en kan jag väl lägga upp ett par bilder.

Har inte samma bios version som dig, fast med min bios så ser man hur minnena ökar när man höjer Fsb:n, och för mig så är den lägsta minnesfrekvensen
jag kan ställa in 200mhz. Detta är förutsatt att jag kör med ration 1:1 och bussen är 100. Det är om jag underklockar alltså. F:n nu bliev det lite snurrigt.

Det jag menar är att jag kan ställa ner minnena ett snäpp från orginalfrekvensen. Från 667 till 533.

När du höjer Fsb höjs också minnet. Så du kör med ration 2:3 och har en buss på 290. Så kör du minnena i 870mhz. Alltså grovt överlklockade. Prova att gå ner ett snäpp i ration och kör den i 1:1 istället.

Måste sticka tillbaka till jobbet nu. Min rast tog precis slut

Necrodude

Tackar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skumt som fasen. Jag har byggt två burkar i år på P5B och E4300 och båda klockade lätt 3GHz på orginalkylaren.

Testa att nolla bioset till default och börja om från början. Det kan hända att du råkat ändra någon skum inställning.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Låter som ditt moderkort har en fsb wall för min E4300 klockade till 3ghz på stock volten.
så din e4300 borde kunna köras i 3ghz iaf tycker jag.

Permalänk

Ja alltså 290*9, 2.6Ghz fungerar bra med 1.435vcore och jag kan köra ortos i någon timme (har inte provat mer). Men med en fsb till och omstart och skärmen blir svart. På minnena har jag 70Mhz till godo så det är inte dom som strular tror jag. Det skumma är att prollen slukar ström alltså. Den vill inte boota med 1.4vcore utan endast 1.435 och då går den stabilt i en timme i Ortos. Tar jag snäppet mellan 1.4vcore och 1.435, samma problem. Svart skärm och win startar ej.

Det jag märkte dock är att om jag ställer ner minnena på 533(667 orginal) och börjar dra upp fsb så går den från 533 och uppåt och sedan tillbaka till 450Mhz och uppåt.

Jag har dock inte provat att ställa minnena på 1:1 och sedan höja FSBn. Nu har jag visserligen fått massor med hjälp av alla er så jag har endel att prova innan jag skriver mer. Det är bara det att polarn har inte pallat ta sin dator hit så jag har inte kunnat prova men det kommer bli snart. Fan man är en bra överklockare på AMD plattformar men 775 var dock krångligt för mig. Trodde det skulle vara iprincip samma sak. Det är det väl men bara några missar. Jag tror inte at hans processor är ett så pass måndags ex att den slukar 1.435vcore i 2.6Ghz och vägrar gå över. Jag får la prova 400*7 eller dylikt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

är 1,435v max eller ? annars kan du ju lika gärna dra upp til 1,5v(1,6v går med bra beror ju på vilken kylning du kör med) och se hur högt du kommer då

Permalänk
Medlem

Du må sette cpu/ram til 1:1 på P965 når du klokker.Minnedivideren kan brukes kun til å klokke minnet med cpu på stock hastighet.

Altså sett minnet til 533mhz før du øker fsb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
är 1,435v max eller ? annars kan du ju lika gärna dra upp til 1,5v(1,6v går med bra beror ju på vilken kylning du kör med) och se hur högt du kommer då

Nope har inte provat mer men jag tycker det är konstigt att man ska behöva så mycket volt på en C2D @ 2600Mhz. Jag är övertygad om att det är något jag har glömt eller bios versionen som är 1405 som inte är reko för klockning. Något har jag gjort i alla fall. Men det är möjligt det är som du skriver. Jag ska prova det så fort jag får tillgång till datorn. Kör på med idéer bara, uppskattar det mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lucky666
Du må sette cpu/ram til 1:1 på P965 når du klokker.Minnedivideren kan brukes kun til å klokke minnet med cpu på stock hastighet.

Altså sett minnet til 533mhz før du øker fsb.

Men alltså kör jag minnet 1:1 så är det ju 667Mhz vilket är orginal. Ökar jag då FSB så höjs ju Mhz från 667 uppåt och då blir det förmodligen svart ändå eller? Därför jag ställde ner minnena på 533 för att dom inte skulle strula eller missförstår jag dig? För så är det på AMd plattformar i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Som sagt,sett minnet til 533mhz før du øker fsb.

Øker du fsb til eks 333mhz,blir minnehastigheten 667mhz.

Permalänk
Entusiast

Hej igen jag tror att du har missförstått lite.

"Men alltså kör jag minnet 1:1 så är det ju 667Mhz vilket är orginal. Ökar jag då FSB så höjs ju Mhz från 667 uppåt och då blir det förmodligen svart ändå eller? Därför jag ställde ner minnena på 533 för att dom inte skulle strula eller missförstår jag dig? För så är det på AMd plattformar i alla fall."

Du SKA ställa ner minnena. Sedan höjer du bussen till 333. Och cpu-spänningen till 1.4 volt Du måste sätta spännignen lite högt på det här moderkortet pga att spänningen sjunker mellan 0.6-0.8 volt när du belastar cpu:n (mongofel på detta moderkortet. Finns moddar som kan åtgära detta problemet).

Med ett 1:1 menas att du kör bussen och minnenea synkront.
Glömm inte att det visas varken 1:1, eller att Fsb och minneshastighet är samma
i din bios. Det ser snarare ut så här:

http://img2.zol.com.cn/product/5_450x337/506/ceG7L1xxC2dw.jpg

Som du ser här så kan du välja flera minneshastigheter. Om du väljer den lägsta så innebär det att du kör FSB och minnet synkront. Alltså 1:1
Buss266=Minne533
i verkligheten så arbetar ramminnet i halva hastigheten. DDR står för double data rate. Alltså 266.

Jag rekomenderar dig åter igen att höja spännigen på din minnen till 2.0-2.1 volt. På grund ut av att man normalt sätt så kör en högre minnesratio typ 2:3.
Det innebär att dina minnen arbetar snabbare än bussen och det leder till
att bussen omöjligt kan levera den mängd information som krävs för att minnena skall jobba 100% av sin möjliga kapacitet. Det behövs mer kräm för högre belastning.

Jag tror att (detta är ingen vetenskap, bara min uppfattning som är grundad av egna erfaranheter) när man klockar så får man nog vrida upp minnes spänningen lite extra , därför att tillverkarna inte räknar med att någon vanlig användare någonsin använder sina minnen till 100% ---> och därför satt ner default spänningen på minnena, för att dem ändå fungerar under dessa omständigheter. Men när man börjar belasta minnen ordentligt typ 100% på default volten så kan det i vissa fall leda till att dem blir instabila för att spänningen inte räcker till.

Säg vad ni vill detta var bara en teori som jag har.

necrodude

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Hej igen jag tror att du har missförstått lite.

"Men alltså kör jag minnet 1:1 så är det ju 667Mhz vilket är orginal. Ökar jag då FSB så höjs ju Mhz från 667 uppåt och då blir det förmodligen svart ändå eller? Därför jag ställde ner minnena på 533 för att dom inte skulle strula eller missförstår jag dig? För så är det på AMd plattformar i alla fall."

Du SKA ställa ner minnena. Sedan höjer du bussen till 333. Och cpu-spänningen till 1.4 volt Du måste sätta spännignen lite högt på det här moderkortet pga att spänningen sjunker mellan 0.6-0.8 volt när du belastar cpu:n (mongofel på detta moderkortet. Finns moddar som kan åtgära detta problemet).

Med ett 1:1 menas att du kör bussen och minnenea synkront.
Glömm inte att det visas varken 1:1, eller att Fsb och minneshastighet är samma
i din bios. Det ser snarare ut så här:

http://img2.zol.com.cn/product/5_450x337/506/ceG7L1xxC2dw.jpg

Som du ser här så kan du välja flera minneshastigheter. Om du väljer den lägsta så innebär det att du kör FSB och minnet synkront. Alltså 1:1
Buss266=Minne533
i verkligheten så arbetar ramminnet i halva hastigheten. DDR står för double data rate. Alltså 266.

Jag rekomenderar dig åter igen att höja spännigen på din minnen till 2.0-2.1 volt. På grund ut av att man normalt sätt så kör en högre minnesratio typ 2:3.
Det innebär att dina minnen arbetar snabbare än bussen och det leder till
att bussen omöjligt kan levera den mängd information som krävs för att minnena skall jobba 100% av sin möjliga kapacitet. Det behövs mer kräm för högre belastning.

Jag tror att (detta är ingen vetenskap, bara min uppfattning som är grundad av egna erfaranheter) när man klockar så får man nog vrida upp minnes spänningen lite extra , därför att tillverkarna inte räknar med att någon vanlig användare någonsin använder sina minnen till 100% ---> och därför satt ner default spänningen på minnena, för att dem ändå fungerar under dessa omständigheter. Men när man börjar belasta minnen ordentligt typ 100% på default volten så kan det i vissa fall leda till att dem blir instabila för att spänningen inte räcker till.

Säg vad ni vill detta var bara en teori som jag har.

necrodude

Hm okej jag trodde att 1:1 var skala 1 av 1. Om mina DDR minnen körs default i 200Mhz(win 400Mhz) så är det skala 1:1. Men om jag sätter 1:2 så är det skala 1 av 2 i bios då 100Mhz (win 200Mhz) och då har jag slagit ut minnena för att dom inte ska bli ett problem under ökning av FSB men jag höjer aldrig volten på minnena.

Och därför menade jag på att 533Mhz kan ju inte vara 1:1 och körs ej synkroniserat tillsammans med FSB i skala 1:1. Så är det på AMD hur som helst. Det är möjligt jag har fel här när det gäller Intel plattformar.

Men okej, du säger att jag ska höja volten på minnena men jag ser ingen anledning att göra det då 533 på minnena är mer än 133Mhz under default som körs i 1.9volt. Ska jag inte höja volten på minnena förns jag kommer upp kring 670-690Mhz?

På mina DDR så kör jag 3:4 och när jag kommer upp i default hastigheter när jag höjt FSB och höjer ännumer och då drar jag upp volten till minnena. Annars blir det ju som att ge minnena mer volt än vad dom utnyttjar eller?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

necrodude har helt rett.

Du MÅ sette fsb til 266 og minnet til 533 før du øker fsb.266/533 er 1:1.

På E4300 er cpu multi 9x,og med fsb på 333mhz blir minnet 667mhz.Da er cpu hastigheten på 2997mhz.

Alt over fsb 333 overklokker minnet.Som necrodude sier,sett minnespenning til 2.0v-2.1v og timings til 5-5-5-15 mens du klokker cpu.Timings kan du utforske etter at du har funnet sweet spot på cpu.

Etter mange år med AMD,var jeg også i villrede med fsb/minnedivider på Intels plattform

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lucky666
necrodude har helt rett.

Du MÅ sette fsb til 266 og minnet til 533 før du øker fsb.266/533 er 1:1.

På E4300 er cpu multi 9x,og med fsb på 333mhz blir minnet 667mhz.Da er cpu hastigheten på 2997mhz.

Alt over fsb 333 overklokker minnet.Som necrodude sier,sett minnespenning til 2.0v-2.1v og timings til 5-5-5-15 mens du klokker cpu.Timings kan du utforske etter at du har funnet sweet spot på cpu.

Etter mange år med AMD,var jeg også i villrede med fsb/minnedivider på Intels plattform

Ah okej. Jag förstår vad ni menar. Fast så som jag förstod er nu har jag gjort tidigare.

Det jag inte riktigt förstår bara är att om jag ändå stoppas i 2600Mhz (290fsb) 600Mhz på minnena. Varför ska jag då höja volten till minnena? 1.9v för orginal frekvens på 667Mhz.

Om jag ställer minnet på 533 och höjer FSB till 290 så är jag uppe i cirka 600Mhz på minnena och har alltså 67Mhz kvar innan frekvensen överstiger orginal. Minnena är ju satta med volten 1.9v i 667Mhz.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Entusiast

tjenare
Du får prova helt enkelt. Jag tror att det borde funka med en liten höjning av Fsb termination voltage och minnes volten.

Jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig mer nu. Ska åka iväg till roskilde festivalen nu inatt. Lycka till!

Permalänk

Tack boys.

Ha de najs på roskilde!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Du har satt NB volt til 1.45v?

Permalänk

Det här är mina inställningar om det är till någon hjälp.

7x460

Minnen är 4-4-4-12, 6, 30, 10, 10, 10, 10, auto och de går i T2 , 1:1

PCI-E clock - 110mhz
PCI cloc - 33,33mhz
SS - Disabled
Vmem - 2,00v
Vcore - 1,45v
VFSB - 1,4v
NB - 1,25v
SB - 1,5v
ICH - 1,057v

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det här är mina inställningar om det är till någon hjälp.

7x460

Minnen är 4-4-4-12, 6, 30, 10, 10, 10, 10, auto och de går i T2 , 1:1

PCI-E clock - 110mhz
PCI cloc - 33,33mhz
SS - Disabled
Vmem - 2,00v
Vcore - 1,45v
VFSB - 1,4v
NB - 1,25v
SB - 1,5v
ICH - 1,057v

Tack.

Har testat så också men det hjälper tyvärr inte. Det ända jag kan prova är att sätta minnena på 1:1 667Mhz och klocka därifrån och se vad som händer. Har dock _fortfarande_ inte fått tillgång till datorn men denna tråden ska jag spara ändå framöver om jag skaffar mig en 775 plattform med en C2D eller QC.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.