Burken startar inte (lysdioden lyser och fläktarna försöker snurra)

Permalänk
Medlem

Burken startar inte (lysdioden lyser och fläktarna försöker snurra)

(Grafikkortet erhåller inte tillräckligt med ström)

Tjena

Problem med nybygget. När Windows (XP Pro SP2) startas och avslutas kommer det upp ett meddelande med nvidia-loggan att grafikkortet inte erhåller tillräckligt med ström och därför har "sänkt sin prestanda". Jag har satt i sladden som det står PCI-E1 på i grafikkortets högra uttag, det finns ju två. Ska jag sätta i nån sladd i andra uttaget på grafikkortet också eller vad ska jag göra?

Tack på förhand

Operativsystem: Windows XP Pro SP2
Processor: Intel Core 2 Duo E6700
Processorkylare: Cooler Master Hyper TX
Moderkort: Asus P5B, P965, Socket-775
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Grafikkort: Asus GeForce Extreme N8800GTX/HTDP 768MB
Hårddisk: 2 st Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
Nätaggregat: Zalman ZM600-HP 600W

Permalänk
Medlem

Sätt PCIE2 på andra kontakten

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ok.
spelar det någon roll om jag sätter PCIE2 på den högra eller vänstra kontakten på grafikkortet?
tack för svaret btw

Permalänk
Hedersmedlem

du kan ju kolla om det står PCIE1/2 på grafikkortet men är kontakterna likadana så gör det nog ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

har testat detta nu. men nu blir det som tråden var gjord för från början ^^ inget händer när jag trycker igång burken.. lysdioden lyser men när jag trycker på power-knappen så börjar bara fläktarna snurra i en halv tiondel sen slutar dom och allt är dött. nätagget borde väl palla dessa komponenter? nån som har en aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Lutar ju åt att det är nätagget som inte orkar med. Rätt skumt då det ska vara 600w och borde klara detta galant, men underliga saker har hänt förr. Testa med ett annat nätagg.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Men det orkar ju driva systemet när jag bara ha en kontakt i.. är det så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Det har 4st 12V rails, 16A vardera, maxlast 42A, så det borde ju vara grejt.
Hittar du nåt här som inte matchar din dator?
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=223
Alla kablar kopplade enligt den anvisningen? Ser ju inte ut som det ska gå göra fel, men kan vara bra att kolla ändå så det stämmer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nu startar datorn på första försöket efter en natts vila. Vågar inte stänga av den nu dock.. kan man med hjälp av något program se hur mkt den drar..

tack på förhand

/Brandy

edit: felmeddelandet från igår är borta nu. tack för hjälpen