Permalänk
Robot

.bootbutton

Jag fick i uppdrag att fixa ett snyggt litet chassi till min vän och lacka det snyggt o.s.v. Det håller jag på med och den kommer upp så snart som det är klart här på swec.

Så länge får ni titta på min fina startknapp som jag gjorde till den idag

Nu behöver jag hjälp med hårddiskens lysdiod. Den lyser så jäklans lite. Jag vill ha något starkt. Problemet är att moderkortet inte verkar mata så hög spänning till dessa lysdioder, så jag kan inte bara sätta dit en starkare led. Någon som har något tips?

Besök albumet: .bootbutton av ivy

Permalänk
Medlem

Du ska nog lägga denna i byggloggen .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men jag tänkte att det här skulle vara ett smakprov bara, det är ju bara bilder på startknappen. Sen gör jag en bygglogg när jag är klar...

Permalänk
Avstängd

Det fulaste och dummaste jag nånsin sett...

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Avstängd

...men orginellt, och det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ni får se sen hur det blir, det kommer ju att bli hur ballt som helst! Och originellt

Permalänk
Avstängd

Dåöig idé det där. Är du säker på att din kompis kommer ta emot den ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

blir kul att se sluresultatet. var bara aktiv! ger poäng vid avslut!

grymt med egen idé! good luck;)

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk

Tyckte den var riktigt cool, men utan blinkade upptagenskyllt när hårddisken jobbar är den lite tråkig, försök hitta någon användning för dom andra skyltarna också.

Permalänk

Tycker den var skitbra! Kan inte så jättemycket om det där men en transistor kopplat till en strömkabel med motstånd borde väl göra susen för hårddisklampan.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Ja, jag måste verkligen fixa hårddiskens lysdiod. Kommer att bli fräckt när den är klar

Permalänk

Mycket coolt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle haft så att HDD LED lyser i upptagen (alltså det blinkar på upptagenlampan när disken tänker )

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Du skulle haft så att HDD LED lyser i upptagen (alltså det blinkar på upptagenlampan när disken tänker )

Hur känns det att leva 2 veckor bakom resten av befolkningen?

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Medlem

Rolig

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Avstängd

Hehe fantasin har ingen limit

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skitbra idé enligt mig! Skitkoolt ju!
Jag hoppas verkligen att chassiet blir lyckat sen, jag skulle gärna vilja se hur du har tänkt dig det^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Tycker den var skitbra! Kan inte så jättemycket om det där men en transistor kopplat till en strömkabel med motstånd borde väl göra susen för hårddisklampan.

Alltså, vad jag vet så gör väl ett motstånd att du får ännu mindre spänning och det betyder ju att lampan lyser ännu mindre. Och transistorn gör också motstånd... så lampan kan väl inte lysa mer då? eller?

(jag e lite newb med dethär med elektronik, jag har inte läst nått om transistorer, jag har bara läst Fysik A hittils...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Alltså, vad jag vet så gör väl ett motstånd att du får ännu mindre spänning och det betyder ju att lampan lyser ännu mindre. Och transistorn gör också motstånd... så lampan kan väl inte lysa mer då? eller?

(jag e lite newb med dethär med elektronik, jag har inte läst nått om transistorer, jag har bara läst Fysik A hittils...)

Tycker du borde lärt dig något efter Fysik A då

En transistor är som en Bom på en motorväg om du tänker dig. Först är den stängd, sen skickar du en signal till bommen att öppna sig, och under tiden den signalen skickas så kan den trafiken flyta igenom på motorvägen, men så fort signalen upphör så stannar trafiken.

Anledningen till att det ska vara motstånd borde logiskt enligt ohms lag vara för att du måste strömbegränsa, då det är likström: U = R * I, i det här fallet 12 = R * I, har man då satt ett motstånd så begränsar du faktorn I. (Har man inget motstånd, alltså knappt någon resistans kommer I bli alldelles för stor för vad dioden klarar av och den går sönder snabbare än du hinner blinka.)

(Han ska alltså koppla så att +12V släpps genom transistorn när den svagare signalen "skickar signal" till transistorn.)

Allt solklart?

EDIT: Givetvis går det att använda +5V också..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tack för uppbackningen fog ;), jag tyckte väl att det borde vara på det viset.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tycker du borde lärt dig något efter Fysik A då

En transistor är som en Bom på en motorväg om du tänker dig. Först är den stängd, sen skickar du en signal till bommen att öppna sig, och under tiden den signalen skickas så kan den trafiken flyta igenom på motorvägen, men så fort signalen upphör så stannar trafiken.

Allt solklart?

EDIT: Givetvis går det att använda +5V också..

Schysst fog

Nu kommer bara frågan, vad för transistor behöver jag? Och var hittar jag den? ^^ Juste, vilket motstånd också, kan vara bra att veta^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivy
Schysst fog

Nu kommer bara frågan, vad för transistor behöver jag? Och var hittar jag den? ^^ Juste, vilket motstånd också, kan vara bra att veta^^

Ja du, exakt vilken transistor du behöver vet jag inte, är inte så insatt i det, men det behövs nog inga större grejjer. Ingen större ström som går igenom. (Du behöver förmodligen ingen effekttransistor mao.) Här finns nyttigt att läsa du kan sätta dig in i: http://www.imit.kth.se/courses/2G1525/2007/lab/analog.html

(Notera dock att även transistorer har ett framspänningsfall.)

www.elfa.se har massor av prylar.

Alla lysdioder har något som kallas framspänningsfall, man måste beräkna motståndet efter hur stort framspänningsfall lysdioden har samt vilken ström som man vill ska gå igenom. Jag tog en blå lysdiod på elfa som hade ett framspänningsfall på 5V. I = U / R , du måste då koppla till +12V, och spänningen över resistorn kommer då vara 7V. Lysdioden klarar max 30mA, vi använder oss av 20mA som borde ge ett tillräckligt starkt sken. 20 *10^-3 = 7,0 / R, eller R = 7,0 / (20*10^-3) = 3,5kOhm motstånd i just det fallet.

Med andra ord kan det vara så att den lysdiod du har satt dit nu, som lös väldigt svagt, har ett högt framspänningsfall och därför ej ger ett starkt sken. (Motståndet har ett fast värde (Motståndet sitter då redan i serie på moderkortet, från pinkontakten där man egentligen ansluter HDD-aktivitets lysdiod, så det behövs ej ett externt.) och eftersom spänningen är direkt proportionell mot strömmen, ger en lägre spänning en lägre ström, vilket leder till lägre ljusstyrka)

Blåa lysdioder har ofta (alltid?) högre framspänningsfall än röda/gröna lysdioder.

Läs bara sidan jag länkade till så kommer det vara glasklart sen.

MVH fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux