Permalänk
Robot

Chassi bygge: Dell Killer

Nu har jag äntligen kommit igång med mitt chassi bygge! Efter 2,5 år tröttnade jag slutligen på mitt gamla Dell chassi, ljudet var i klass med ett jetplan under load och tempraturerna samt luftgenomströmningen var nästintill oaccaptabla. Tack vare Dell's unika BTX-standard så passar inga andra chassin till hårdvaran så det blev helt enkelt att bygga eget därför valde jag ett passande namn till projektet då min enda tanke hittils varit att hänga någon design-ansvarig hos Dell.

Tanken är att jag ska försöka klara av att hålla en budget på 1000kr och hinna bli klar innan den 13 Juli då jag reste bort en månad. Klarade nästan av mina mål förutom att jag inte riktigt hade tid och fixa med finishen innan jag åkte, något som ska fixas när jag kommer hem igen.

Lämna gärna en kommentar!

Besök albumet: Chassi bygge: Dell Killer av Keepan

Permalänk

ser ut att kunna bli riktigt snyggt

Permalänk
Medlem

Man tackar man tackar... Kommer en ny update imorgon natt.

Så kommentar tråden skapas automatiskt?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Ännu en förvirrad fjortis? S: Varför förstöra lufttunneln? Orginalfläkten i dellen är långt bättre än de där zalman skitarna

Lägger en 200 lapp på att gpu-fläkten var boven till ljudet.

Permalänk

Snyggt...Ser framemot det här bygget. Jobba på.

Varför inte vattenkylning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ännu en förvirrad fjortis? S: Varför förstöra lufttunneln? Orginalfläkten i dellen är långt bättre än de där zalman skitarna

Precis, varför sabba dells bra kylning?

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Orginalfläkten i dellen är långt bättre än de där zalman skitarna

Skämtar du eller?

Har själv en dell, och fläkten som sittar i den låter som ett mindre jetplan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
Skämtar du eller?

Har själv en dell, och fläkten som sittar i den låter som ett mindre jetplan.

Såvitt jag vet har du inte en dell av btx modell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PwntuZ
Precis, varför sabba dells bra kylning?

Den är verkligen inte bra, visst kyler den CPUn utan problem misstänker jag (finns ingen sensor att kolla tempsen med på CPUn) men dem andra tempsen är ju åt skogen. Har en Zalman VF700 på grafikkortet nuförtiden (som sagt gamla bilder) och tempen sjunker med 5 grader om jag har chassit öppet. Även hårddiskarna tempraturer på upp emot 70 grader utan att jag gör något med datorn.

Sen är ju orginal fläkten "belastnings-reglerad" vilket gör att så fort jag typ öppnar winrar eller drar igång ett spel så börjar den gå på högvarv trots att processorn egentligen inte äns blivit varm än.

Har säkert ägnat timmar på att reda ut vad som låter, grafikkortet är ljudlöst med nya kylningen, nätagget surrar en del (skulle uppskatta det låter någonstans mellan 24-30 db) men mest är den där jäkla processor fläkten som försöker lyfta..

Har aldrig pysslat med vattenkylning och tycker det känns lite osäkert med vatten som ringlar runt hårdvaran. Sen är det ju en Dell så det går inte att överklocka iallfall. Dessutom ska jag bygga ny dator lagom tills skolan börjar så då är det far min som får ta över denna "skönhet"

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Avstängd

Seriöst, chassit va ju helt okey, inte fult alls i orginalutförande, sedan fjortispimpar du sönder den, för att sedan bygga en ny skitful å så ickeorginell som möjligt.

Det där med oljudet kunde du bara byta nåra kylare, så vips.

- Men det är ju min, sa mannen som körde sin nya porsche ut för en klippa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Såvitt jag vet har du inte en dell av btx modell

Jag har har visst en btx modell..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svensk_tiger
Seriöst, chassit va ju helt okey, inte fult alls i orginalutförande, sedan fjortispimpar du sönder den, för att sedan bygga en ny skitful å så ickeorginell som möjligt.

Det där med oljudet kunde du bara byta nåra kylare, så vips.

- Men det är ju min, sa mannen som körde sin nya porsche ut för en klippa.

Fan va negativa alla verkar va här. Visst chassit var helt ok i orginalutförande, ännu snyggare enligt mig efter min pimpning men det var inte därför jag ville bygga nytt utan för att det var högljutt och dåligt ventilerat.
Byta kylare kunde jag inte heller göra, ingen kylare passar till mina fästen. Själv skulle jag hellre haft en aktiv kylare.. Skulle jag bara byta fläkten som satt där skulle jag behöva ha den att gå på fullt hela tiden då jag inte kan ha någon automatisk reglering på den.

Och hur vet du redan att mitt kommer bli skitfult? Vet ju inte änns hur det ska bli i slutändan än?

Visst, det är väll inte nödvändigt att fixa ett nytt chassi men jag gör det bara för att sysselsätta mig med något under sommaren.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Hedersmedlem

Tror detta kan bli bra! Att ha ett chassi i orginalutförande med massa loggor på är fult. Fortsätt så! 7p

Permalänk
Medlem

Ni som undra varför han vill "fjortispimpa" det, han kanske vill klättra högre upp på stegen med datorer bara för att ni är nere på nivån " Pappa kan du köpa en 80mm lysande fläkt?". 10p från mej gl hf

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

Jag skulle kassera moderkortet och köpa nytt om jag var du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_version
Jag skulle kassera moderkortet och köpa nytt om jag var du.

Tanken har slagit mig många gånger. Blir ju som sagt ny dator så fort intel släpper sina nya processorer. Känns som att det mesta borde bytas och då är de ju lika bra att ge bort den..

Trevligt med lite posetiva kommentarer emellanåt, ger en lite mer lust att fortsätta

Vet inte om jag varit otydligt men det är inte min pimpning de ska handla om utan det ska bli ett helt nytt chassi som jag förhoppningsvis ska lyckas få _stilrent_

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Fan va negativa alla verkar va här

Ja precis! det är därför jag inte lägger ut min dator hära,
bara för att man bara får klagomål och negativa komentarer
ingen ide när 70% inte uppskattar vad man gör och visar, men fint bygge iallafall

Permalänk
Medlem

jippey slakta dell

kommer nog att bli coolt längtar tills man får se den färdig

Visa signatur
Permalänk

Tyvär så finns de mycket negativt folk som tycker höger och vänster, så kan de vara. Men visst gör du rätt i att sysselsätta dig med nåt hemmapul iaf.
Vem sjutton bryr sig om att allt ska sitta i originalutförande. Modda eller inte modda så är de bara.

De såg lite halvdant ut i början men sen började de hända saker minsann. De vore smart om du kunde anpassa moderkortet till en I/O plåt.. så behöver de inte vara alldeles naket i bak. Plåten på ena alu-profilen vore snyggt om du kunde fila till.

Men snälla nån.. Dell och bra kylning finns inte på kartan. Märkesdatorer som i många fall har förbannat dålig kylning går lätt för varma och i värsta fall så blir de såpass varmt att komponenter skadas. Fråga vilken PC-tekniker som helst! Ja kan däremot meddela att zalman fläkten har hög dB vid höga varv (kanske märkt), ja har 3 själv men ja kör bara mellan +3v och +5v monterad på en av mina radiatorer. Men hellre konstant flödde med respektabel ljudnivå än att ha en fläkt som varvar som den vill.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

kör på hårt det ser lovande ut! har åxå moddat dell 2ggr tillochmed, har bara blider på min htpc som jag lagt upp på en bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Tyvär så finns de mycket negativt folk som tycker höger och vänster, så kan de vara. Men visst gör du rätt i att sysselsätta dig med nåt hemmapul iaf.
Vem sjutton bryr sig om att allt ska sitta i originalutförande. Modda eller inte modda så är de bara.

De såg lite halvdant ut i början men sen började de hända saker minsann. De vore smart om du kunde anpassa moderkortet till en I/O plåt.. så behöver de inte vara alldeles naket i bak. Plåten på ena alu-profilen vore snyggt om du kunde fila till.

Men snälla nån.. Dell och bra kylning finns inte på kartan. Märkesdatorer som i många fall har förbannat dålig kylning går lätt för varma och i värsta fall så blir de såpass varmt att komponenter skadas. Fråga vilken PC-tekniker som helst! Ja kan däremot meddela att zalman fläkten har hög dB vid höga varv (kanske märkt), ja har 3 själv men ja kör bara mellan +3v och +5v monterad på en av mina radiatorer. Men hellre konstant flödde med respektabel ljudnivå än att ha en fläkt som varvar som den vill.

Tycker det är märkligt när folk uttalar sig om saker dem inte vet något om, orginalfläkten lät som ett mindre flygplan men ändå tyckte jag knappt att den blåste hälften så mycket som zalman fläktarna med motstånden i. Och det är många som kritiserar Dell för ljudnivå och kylning medans en andra berömmer dem?

Misstänker att du syftar på att typ grafikkortet inte kommer få stöd från bakplåten men de ska jag ordna sedan, kommer böja plåten lite så jag kan skruva fast dem som man oftast gör i ett vanligt chassi. Är som sagt _lite_ svårt att hitta en moderkortsplåt som passar fästena till mitt moderkort.
Finns lite finlir kvar att fixa på baksidan när jag orkar men de känns inte så kul när man aldrig kommer se baksidan annat än när man kopplar in den.

Jodå, dem låter en del dem där zalman när man har dem på högsta varvtalet. Kommer köra dem med motstånden i och då är dem ju riktigt tysta (tom. tystare än orginalfläkten när datorn står i idle)

tubbää: Kan du länka till ditt htpc bygge? Vore intressant och se andra lösningar på hur man kan fästa moderkort osv.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Måste bara kommentera en sak...
DVD-spelare är inte floppy diskar, floppy är diskettläsaren (oftast refererar man till 3,5' disketterna som knappt används längre)

Har också byggt chassi till en gammal dell dator. Dom har väldigt skumma lösningar måste jag säga... Speciellt startknappen.

Permalänk
Medlem

Kompisen har nog samma chassi som du nu ratade,det är då iaf tyst.Men hans är inte mer än ett halvår gammalt.Mycket fin bygglogg,detaljrik och informativ.skynda nu innan du åker så du blir klar!

Permalänk
Medlem

Fan vad alla grinar må jag säga
"fjortispimpa" hah Han bygger ju ett helt nytt chassi
Jag tror att det kommer bli gode fint när det är klart
Ser fram emot att se resultatet av framgången

Visa signatur

-+ PaynE +-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AblaZe
Måste bara kommentera en sak...
DVD-spelare är inte floppy diskar, floppy är diskettläsaren (oftast refererar man till 3,5' disketterna som knappt används längre)

Har också byggt chassi till en gammal dell dator. Dom har väldigt skumma lösningar måste jag säga... Speciellt startknappen.

Var nästan säkert på att floppy inte var namnet på CD-läsaren men kunde inte komma på vad floppy var namnet på så jag chansade, de låter proffsigare åtminstone

Startknappen är jäkligt konstig kan jag hålla med dig om, på min så är det en liten grejj man ska trycka in på något slags kretskort. Orginal så sitter själva knappen ett par centimeter längre ner och sedan är det en plexiglas-pinne som går upp och trycker in den där lilla mojängen.. Tyvärr kan inte jag göra samma sak då det är en massa nivåskillnader osv som inte mitt chassi har.
Men jag har börjat fila på min egen lösning så det kommer upp lite bilder på det inom 2-3 timmar då jag slutar för idag

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan

Startknappen är jäkligt konstig kan jag hålla med dig om, på min så är det en liten grejj man ska trycka in på något slags kretskort. Orginal så sitter själva knappen ett par centimeter längre ner och sedan är det en plexiglas-pinne som går upp och trycker in den där lilla mojängen.. Tyvärr kan inte jag göra samma sak då det är en massa nivåskillnader osv som inte mitt chassi har.
Men jag har börjat fila på min egen lösning så det kommer upp lite bilder på det inom 2-3 timmar då jag slutar för idag [/B]

Gött, jag tog fram lödkolven och lödade fast två kablar bakom den gamla startknappen. De två kablarna kopplade jag sedan till en fin vandalsäker elfa knapp
Det blev inte jättefint inuti lådan med denna lösning men det märks ju inte utifrån...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AblaZe
Gött, jag tog fram lödkolven och lödade fast två kablar bakom den gamla startknappen. De två kablarna kopplade jag sedan till en fin vandalsäker elfa knapp
Det blev inte jättefint inuti lådan med denna lösning men det märks ju inte utifrån...

Fan, de kanske skulle kunna vara något man själv skulle försöka sig på.. Är ingen mästare på varken lödning eller hur det funkar med ström osv men har du en bild så skulle man ju kunna sätta farsan på det

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag har en bild på min lösning men det syns inte så bra. Skall ta ett bättre kort i morgon så får du länk i priv sedan.

Permalänk
Medlem

Låter bra det..

Ny update i vanlig ordning ikväll, börjar kännas som man närmar sig slutet äntligen..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush