Oskyldigt bannad av WoW

Permalänk
Medlem

Oskyldigt bannad av WoW

Hej,
hur är det möjligt att man kan bli permanent bannad av WoW trots att man
alltid spelat rent och orginal, aldrig botat eller gjort andra fusk och
konstigheter?
Hur är det möjligt att någon kan gå in och stjäla, som in det här fallet, ett account i WoW en karaktär och spelar på det utan att man själv är online? Den som stal accountet försökte köpa andras guld mot andra (stula??) accounts i utbyte. De försökte nämligen sälja till sonens klasskompisar som berättade om framfarten. Vi hade problem med trojaner i våras, och man tänker att det kanske berodde på det
Banningen är permanent enligt wow, p g a third party software, men vi vet ju att han inte använt sådant. Det är inte roligt detta. Egentligen gäller det inte mig själv, utan min son som började spela när han var tio och efter tre år hade fått till en riktigt bra gubbe, utan att fuska. Det tog ett tag för mig att sätta mig in i problemet och formulera ett brev till Blizzard, och då var det naturligtvis försent. Så, ni som är insatta i spelvärlden, berodde det på oss, att vi inte lyckades säta stopp för trojanerna i tid?
//Undrande novis och mamma till besviken kille

Permalänk
Medlem

Blizzard kan inte ha gjort nån större utredning för då skulle dom se att den som har kidnappat din sons konto spelade ifrån ett annat ipnr än vad din son har när han spelade så hävda det vid konversation med Blizzard och vill dom inte lyssna så kräv pengarna tillbaks för den tid din son inte har kunnat använda sitt konto för så f******t slöa får inte Blizzard vara att dom stänger av ett konto och sen inte kollar om det finns fog till att tillåta ägaren till det kontot att få spela på det igen pga att det har som i din sons fall varit kidnappat.

Om Blizzard iaf inte lyssnar så finns det nog inte så mycket mer att göra än att anmäla det till KO isf så får dom kolla på det men Blizzard är mig veterligt stationerade i USA och då är det Amerikansk lag som gäller men däremot så säljs det ju dessa speltidskort genom Svenska bolag så det är kanske en möjlig väg att gå för att iaf få igen några pengar om din son har köpt speltiden den vägen?

Permalänk
Medlem

Tack olirc,
jag ska lyfta fram det där med IP-nr i kommunikationen med Blizzard.
//Novisen och hennes son

Permalänk
Medlem

Mitt konto blev 72 timmars suspended den 10:e juli -13:e juli för tredje parts software.

Har aldrig använt nåt sånt liknande, mailat blizz 4 gånger och frågat om dom hade några bevis för det eller om det bara var nån random kille som reportat mig när jag farmat eller nåt.

Sökte igenom med blizz repairtool, f secure, kaspersky, inga trojaner eller liknande.

Frågade om dom trodde att jag ville riskera 3 lvl 70 en 64 och 100 days play för en bot eller nå sån fishbot eller någe sånt där.

Mailade screenshot på alla mina addons och frågade om nån av dom var skadliga, men har använt samma i 1,5 år, det är dom vanliga, ct, titan,outfitter är det senastet men har kört med det iaf ~ 5 månader.

Inge svar än iallafall , har gått en vecka nu jag vill inte ha nån prick på mitt konto, en final warning, gör jag minsta lilla nu så ryker kontot.

skumt att dom inte svarar då. vetifasen va ja ska göra mer.

gick inte ringa till game security, bara maila, och det har jag gjort 4 gånger nu oxå.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är väl att av de 120 man betalar i månaden är det väldigt lite som sätts i rulljans känns det som. De lägger verkligen inte det på service i alla fall. För de pengarna tycker man de borde kunna föra en vettig dialog med spelare när sånt här uppstår. Men varför ha service när man har bolaget utomlands och kommer undan alla konsumentlagar?

Permalänk
Medlem

Jag har liknande erfarenheter som Raiztlin. Jag använde det webform som Blizzard anger ska användas vid compromised accounts 3 gånger!! (Puh, det var mycket man skulle skriva och fylla i där, kopia av sonens pass, hela långa lianen av orginalCDkey skulle vara rätt, o s v ) med en veckas mellanrum, utan respons. Först när jag hittade en vanlig mailadress fick vi svar, i form av ett standardbrev. När man läser det så förstår man att de inte har gjort någon utredning, man bara radar upp en mängd olika anledningar för vilka man kan ha blivit bannad, och talar samtidigt om att man inte vill kommunicera i ärendet mera. Och så erbjuder man mottagaren att köpa ett nytt account. Så smart! Företaget tjänar säkert massa kosing på det här sättet. De säger sig vilja att spelarna spelar renhårigt, men hur gör dom själva? Sonen hade spelat på all ledig tid i tre år och fått upp en 70s gubbe utan fusk (fuskare gillar han inte) som han var mäkta stolt över.

Permalänk
Medlem

Ja det är sjukt, är som man åkt med i nån våg av , titta-vi-gör-nåt-åt fuskare - vågen eller nåt bara random utvalda folk.

ska fortsätta maila , sen ringer jag upp dom måste finnas nå nummer åt dom tycker man.

Permalänk

Det är såklart beklagligt när sånt här händer, men man måste inse att wow är ett enormt spel med ca 8 miljoner spelare och fusket har varit och är fortfarande ganska omfattande. I varje banningvåg ryker flera hundra tusen konton och man kan anta att en hel del hör av sig och klagar, antagligen åtminstone 10%, och då handlar de om tiotusentals mail där folk undrar varför dom är bannade. Då är det world wide men anta att wow europe får tusen mail. Det är givetvis svårt att skilja dom som antagligen är oskyldiga jämfört med dom som faktist har fuskat, då fuskarna antagligen drar en fet vals om hur deras konto blivit snott av nån och de själva aldrig rört 3e parts program. Denna vals är säkert rätt lik historien som dom oskyldiga berättar, så att sålla ut vilka som ska granskas närmare för att kolla om de verkligen har fuskat är inte så lätt. Med detta i åtanke och faktumet att de får runt tusen mail, antagligen mer, varje gång de gör en banning raid så kan man förstå varför det är svårt att få gehör när man mailar och överklagar. Kan tillägga att jag själv blev bannad för ett par månader sedan för att jag hade bottat, och först tänkte jag faktiskt maila och skylla på spöket laban men jag insåg snabbt att det inte skulle hjälpa ett skvatt.

Jag tror dock att risken att åka dit helt oskyldig är i princip obefintligt, det skulle vara extrema undantagsfall i fall så skulle ske. Det är trots allt väldigt lätt att skilja en bot från en riktig spelare om man bara kollar nogrannt. Det enda alternativet till att man åker dit när man själv inte gjort något är isåfall som du misstänker att din son råkat ut för, att nån snor kontot och spelar det med 3e parts program. Men vad jag förstår så har den personen inte ändrat lösenordet på din sons konto, dvs din son har kunnat spela på det hela tiden? Det är isåfall lite udda då det första en kontotjuv rimligen gör är just att ändra lösenordet. Nu har jag ingen egentlig koll alls på fallet utan kan bara gå på vad du beskrivit, men av det du sagt kan det finnas skäl att misstänka är att någon av din sons "kompisar" lånat kontot och busat lite med det. Jag vill givetvis inte verka oförskämd och måla upp att din son skulle ha oärliga kompisar, men det känns faktiskt rimligare än att en kontotjuv snor kontot utan att ändra lösen, och kan ses som ett alternativ. Men hur det än är med det, i framtiden om ni inte återfår din sons konto och han startar ett nytt borde du råda honom att aldrig under några omständigheter ge sitt lösenord till någon, inte ens till sin bästa kompis, för oavsett hur mycket han litar på sin kompis så är faktum att 13-åringar inte alltid har så bra omdöme. Det är inte lätt när man är så ung att själv inse detta. Generellt är det också alltid bäst att vara önödigt försiktigt med lösenord till viktiga saker.

Nu skrev jag visst en väldig massa har upptäckt, tvivlar på att någon orkat läsa så här långt... men kontentan av det hela är väl att det enda du kan göra är att fortsätta maila och förklara det som hänt, förösök även ringa. Låter dock som du redan gjort en hel del men är man tillräckligt angelägen och dessutom som i ert fall att det är någons mamma som hör av sig har man kanske en liten chans. Dock lär blizzard som sagt få se alla möjliga valser så man kan inte vänta sig för mycket.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar som att maila inte funkar, kan du alltid ringa till Blizzard Sverige.

Sweden: 0200 897074 (free)

Dock så är det "Account & Billing depertment", men det står Our Billing department provides assistance with account and billing issues you may have with your World of Warcraft account." så man tycker ju att det iallafall ska gå att ringa och fråga.
Jag skulle inte tvekat iaf.

Hoppas att ni med att få tillbaka din sons konto.

edit: Här har du sidan i fall det skulle va något.
https://www.wow-europe.com/en/support/accountbilling.html

Visa signatur

Nej tack.

Permalänk

Jäkligt drygt av Blizzard. Hoppas verkligen alla ni som råkat i trubbel med dem, får allt utvärderat och fixat.
Dra det till rättegång annars om det går. Det är f*n 3 år wasted annars.

Permalänk
Medlem

Tack gammarayburst,
ja det första som hände var ju att sonen inte längre kunde logga in till sin gubbe och då misstänkte han att han blivit lite senil, d v s glömt lösenordet men sedan forstod han att någon hade bytt ut hans lösenord. Kompisarna kunde ju se hans gubbe springa runt och såsmåningom fick han chansen att se eländet själv också, hemma hos en kompis. Och precis som du säger så tror sonen att den som tagit "accet" gjort otillåtna saker, som att spela med third part software.
(Sonens gubbe hette fram tills lösenordet slutade funka i vårvintras gyronarsh och han spelade på en server som heter lightningsblade.)

Jag inte med dig om att man, eftersom WoW har så många spelare, ska ha förståelse för att servicenivån är otillräcklig. Som månatligt betalande kund som köpt ett konto, så känns det inte rätt att behöva "förstå" eller "ursäkta" ett miljardföretag som Blizzard för utebliven hjälp.

Under dessa dagar som jag försökt lära mig mer om WoW och frågat runt, så har jag förstått att det vimlar av skurkar med kunskaper som går bortom min horisont. Senast idag pratade jag med en som under sin tid som spelare "känder " en som har en webbsida där man kan gå in för att ladda ner "nycklar" till olika spel, och många går in där varje dag och laddar gladeligen ner filerna. Problemet är bara att skurken i fråga har lagt in virus i dessa filer, så när man laddar ner en nyckel så kan han se "allt" man har i burken. "Han stjäl massor med konton på det viset" berättade informatören. Visste jag namnet på typen så skulle jag polisanmäla direkt. Det är såna som han/hon? som man borde komma åt och som borde straffas, inte de som spelar renhårigt.

Permalänk

Tror inte att du kan anmälas för stöld på en sån sak :/.
Men visst så skulle de som håller på att sno/förstöra för andra få något straff.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Sötast

Telefon är väl det enda man kan rekommendera i en sådan här situation.
Även om det inte finns telefonnummer till rätt person så går det nog med tillräckligt tjat att komma fram till en person som faktiskt kan ta hand och hjälpa till med problemen. En missnöjd kund är alltid en dyr och jobbig sådan och hjälps oftast, mail litar jag dock inte på eftersom dom kan "missas" "försvinna" och så vidare.

Alltså, flåsa i luren tills företaget ger upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Tror inte att du kan anmälas för stöld på en sån sak :/.
Men visst så skulle de som håller på att sno/förstöra för andra få något straff.

Trojaner klassas nog som virus, och upphovsmakaren kan straffas för det numera. Men det är ju inte alltid polisen tycker det är värt besväret att ens försöka spåra den som skapat viruset/trojanen, vilket är synd. Så mycket tid, ork och pengar som det går att rensa upp virus som nån tönt har skrivit ihop så borde det nästan vara dödsstraff på det.

Spelar själv wow och jag kan inte mer än beklaga förlusten, har haft folk i mitt gille som råkat ut för allt möjligt sånt här och tyvärr är hjälpen ofta knapphändig. En person fick all sin utrustning såld och alla karaktärer borttagna. Han anmälde det till blizzard och de låste kontot medan de gjorde en "utredning". Det slutade med att "det var för längesen som det inträffade, tyvärr kan vi inte spåra det längre"... och det är enbart blizzard som har slappat sig. Värdelöst. Och det är synd, särskilt som så många älskar spelet och de alltid haft bra kundkontakt för tidigare spel.

Samtidigt vet jag att supporten jobbar röven av sig och att GM:arna sliter som djur, så det enda som egentligen kan öka kvaliteten är att öka kvantiteten, alltså anställa ännu mer supportfolk. Och jag hoppas de gör det.

Jag vet att jag skulle slutat spela helt om min main blev stulen, så är det bara.

Permalänk

Missuppfatta mig inte det är Blizzard som du ska övertyga inte mig, men varför anmälde din son/du inte personen direkt innan gubben blev bannad? Och hur fick din son tillbaka sin gubbe?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helga
Tack gammarayburst,
ja det första som hände var ju att sonen inte längre kunde logga in till sin gubbe och då misstänkte han att han blivit lite senil, d v s glömt lösenordet men sedan forstod han att någon hade bytt ut hans lösenord. Kompisarna kunde ju se hans gubbe springa runt och såsmåningom fick han chansen att se eländet själv också, hemma hos en kompis.....

Hade ni mailat blizzard om detta innan banningen så hade nog det varit mycket lättare att fixa, vilket blizzard också kan undra över din berättelse om du skriver så. (nu är jag dock ingen wow expert)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hej bud_bundy,
jag förstår att du undrar. Sonen är ganska ung bara tretton år och försökte få mig att förstå att hans konto var på väg att bli bannat, av ett mail som han fick i våras kunde han utläsa detta. Men för mig var hans språk som från en annan planet; vaddå bannat, vaddå "accoount" vaddå, säger dina kompisar att de ser din "character" försöka traida gold och ge dom konstiga account i traid, vaddå Blizzard, vem är det ??" Aldrig att jag fattade allvaret i detta, att ett konto för evigt kan försvinna, jag begrep ju inte vad killen sa. Jag är en tant som aldrig spelat ett dataspel och som först nu börjat förstå. Om sonen varit lite äldre hade han säkert försökt formulera ett svarsbrev själv på det mail han fick från Blizzar. Nej, gubben har han inte fått tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har hänt mer än en gång att Blizzard "råkat" banna oskyldiga konton när dom kör sina rensningar. Och det gör ju inte saken bättre att dom har otroligt dålig service, minst en vecka får man vänta på mail svar det verkar mer regel än undantag. Visst är det ett stort spel men dom borde kunna anställa fler folk på supporten.

Det bästa är att försöka ringa, men vissa pratar inte ens engelska, det är ju skrattretande. Ringer man till en engelsk support så försväntar man väl sig att dom ska tala språket också ffs.

Så nu har jag spytt klart över Blizzards support

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda råd.
Sonen har tappat lusten för WoW, tog honom några år att bygga upp karaktären och han har ingen lust att börja om. Men det finns ju andra spel, säger han, nåt med "hammer" eller vad det var. Kanske börjar han med det istället. Ha det så bra!
/Tanten/novisen och sonen

Permalänk
Medlem

Om characters blir bannade, ska de finnas kvar då?

Hittade gyronarsh på armory iallafall...

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Detta hände en kompis 3 gånger, han fick dock tillbaka det 2 gånger tills Blizzard beslöt sig för att banna hela accountet då dom inte trode på han längre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helga
Tack för alla goda råd.
Sonen har tappat lusten för WoW, tog honom några år att bygga upp karaktären och han har ingen lust att börja om. Men det finns ju andra spel, säger han, nåt med "hammer" eller vad det var. Kanske börjar han med det istället. Ha det så bra!
/Tanten/novisen och sonen

Lite offtopic, men han menade nog Warhammer.

Visa signatur

Nej tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Blizzard kan inte ha gjort nån större utredning för då skulle dom se att den som har kidnappat din sons konto spelade ifrån ett annat ipnr än vad din son har när han spelade så hävda det vid konversation med Blizzard och vill dom inte lyssna så kräv pengarna tillbaks för den tid din son inte har kunnat använda sitt konto för så f******t slöa får inte Blizzard vara att dom stänger av ett konto och sen inte kollar om det finns fog till att tillåta ägaren till det kontot att få spela på det igen pga att det har som i din sons fall varit kidnappat.

Om Blizzard iaf inte lyssnar så finns det nog inte så mycket mer att göra än att anmäla det till KO isf så får dom kolla på det men Blizzard är mig veterligt stationerade i USA och då är det Amerikansk lag som gäller men däremot så säljs det ju dessa speltidskort genom Svenska bolag så det är kanske en möjlig väg att gå för att iaf få igen några pengar om din son har köpt speltiden den vägen?

Lär ju knappast gå att få pengar tillbaka, Blizzard lär ha någon klausul i deras EULA som säger att de kan stänga av ditt konto när de vill för vilken orsak som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerup^
Om characters blir bannade, ska de finnas kvar då?

Hittade gyronarsh på armory iallafall...

Japp gubbarna finns kvar fast kontot är bannat.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Ok Det är ju bra iallafall!

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
Lär ju knappast gå att få pengar tillbaka, Blizzard lär ha någon klausul i deras EULA som säger att de kan stänga av ditt konto när de vill för vilken orsak som helst.

Blizzard ja men dom finns väl i USA och vi i Sverige och då är det Svensk lag som gäller och som jag skriver kan då möjligen det företag som har hand om spelkorten man köper för att få tid bli återbetalningsskyldiga men vad jag vet har det inte prövats.

Så återigen Blizzard kan skriva vad dom vill i sin EULA men Svensk lag trumfar den om tillämplig beroende på var Blizzard verkar och då det är USA så blir det andra aktörer som verkar som Blizzards representanter i Sverige isf som får ta smällen om dom blir återbetalningsskyldiga.

Permalänk
Medlem

Seriöst, blizzard kan inte bara gå och göra som dom själva vill heller, är ju upp till konsumenterna vad dom vill, dom förlorar ju massa spelare på att bara banna folk och sen inte svarar på mail.

Så jäkla trött på Blizzard!

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

ska jag vara helt ärlig så har jag fullt förtroende för blizzard, och det låter ju onekligen märkligt att ni inte har kontaktat blizzard angående hackat konto, jag vet hur småungar beter sig, dom går inte att lita på

Permalänk
Medlem

När jag köpte en kines, för inte så länge sedan faktiskt, som skulle spela upp min karaktär till 70 (ja jag är lat emellanåt, *tar skydd för flamewars*). Hursomhellst, kontot blev bannat och jag flög upp i taket. Kontaktade företaget jag köpte - och till min förvåning hjälpte dom mig att få tillbaka kontot.
Dom sade precis vad jag skulle göra, och fick delvis hjälp av en kompis som är advokat. Min kompis sa åt mig att jag skulle få ALL, precis ALL bevis dom hade på att jag hade tagit åt mig av "Online trading of World of Warcraft currency" eller vad det var, hemskickat i brevlådan (såkallat "hardcopy format).

Vad sa blizzard? Dom blev rädda som fan (kanske inte rädda...men ni fattar galoppen), satte bara en "last warning" på kontot och låste upp det - för dom hade inte bevis på det alls. Stå på dig och kräv fram bevis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Blizzard ja men dom finns väl i USA och vi i Sverige och då är det Svensk lag som gäller och som jag skriver kan då möjligen det företag som har hand om spelkorten man köper för att få tid bli återbetalningsskyldiga men vad jag vet har det inte prövats.

Så återigen Blizzard kan skriva vad dom vill i sin EULA men Svensk lag trumfar den om tillämplig beroende på var Blizzard verkar och då det är USA så blir det andra aktörer som verkar som Blizzards representanter i Sverige isf som får ta smällen om dom blir återbetalningsskyldiga.

Ingen expert på juridik, men jag tror inte det går att få tillbaka några pengar. För om det är som du säger så borde det ju gå att få pengar tillbaka om man faktiskt har fuskat ,eftersom den regeln står ju i samma EULA.
Från Blizzard ner till återförsäljarna och till själva butiken som säljer spelet lär det överallt finnas avtal som avsäger allt ansvar, skulle inte förvåna mig om det står på själva boxen till spelet/time cardet.

Permalänk
Avstängd

Även om det är Permbannat är det inte slutgiltigt.
Polare blev hackad, han anmälde det till dom, blev temp bannad som man alltid blir man om rapporterar sitt konto hackat.
Sen blev han permbannad pga third party software, han mailade dom igen att han inte använt sådant och bad om bevis via logs för att bevisa det på hans ip osv.

Senare tog dom bort hans bann och lämnade en varning på kontot.

Om du får ett nej, maila igen.
Ringa kan du inte göra, för dom kan inte hjälpa dig med permbannade konto, enbart via accountreview mail.

Ang hackat konto, sådant rapporterar man direkt.