Permalänk
Medlem

Bärbar för HD-uppspelning!

Jag behöver en snabb, bärbar dator som klarar följande:

1. Spela upp HD-material i 1080P @24 Hz.

2. Grafikkortet skall ha digital bildutgång.

3. Ljudkortet skall ha digital ljudutgång.

Kan någon rekommendera en dator, eller ett grafikkort med digital bildutgång?

Kan man klara detta med en dator för max 12 000 blir jag extremt glad!

EDIT*

Kan denna dator fixa det? http://barbaradatorer.testvinnare.se/index.php?function=detai...

Annars kanske en zepto med Geforce 8600GT klarar det?

Permalänk
Medlem

Zepton fixar det. Väntar du till i höst (vet ej när exakt) så kommer de med hdmi.

Annars väljer du vilket kort som helst i hd2x00-serien. Jag skulle våga påstå de är bäst vad gäller hd-uppspelning.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tack holmberg!

Förresten, kan man undvika Windows K-mixer i Windows Vista?

Spelar de någon roll om man köper basic eller premium?

Permalänk
Inaktiv

xenod, xps 1330 har hdmi med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
xenod, xps 1330 har hdmi med.

bra sagt. klockren Dator, (en av de bästa "små". men kostar såklart en slant).

satsa i allafall på en bärbar med bra support.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Inaktiv

BIlligaste XPS1330 funkar bra, kan nog få lite rabatt med (student?) funkar nog utmärkt. Sen kan man få ut 7.1 från HDMI när jag fråga i chatten.

Permalänk
Avstängd

ring i sånnafall till Dell. (alltid bästa sättet. med lite tur hamnar du hos rätt person och får en bra deal). svårt att hitta bärbara med HDMi, finns mest med DVi om nu det funkar lika bra).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag har blivit mer och mer sugen på en Zepto 6224W, men nu visar det sig att den saknar digitalutgång för bilden. Min 42" LCD-TV tar bara 1080P på HDMI-ingången.

Dock sa de i telefon att det kommer datorer med HDMI-utgång i höst, precis som holmberg sa. Det är ingen som hört nåt om vilken månad? Segt att vänta till Oktober t.ex...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Tack för alla tips!

Jag har blivit mer och mer sugen på en Zepto 6224W, men nu visar det sig att den saknar digitalutgång för bilden. Min 42" LCD-TV tar bara 1080P på HDMI-ingången.

Dock sa de i telefon att det kommer datorer med HDMI-utgång i höst, precis som holmberg sa. Det är ingen som hört nåt om vilken månad? Segt att vänta till Oktober t.ex...

Skickade mail direkt till zepto där jag frågade om dom skulle få HDMI utgång på 6324 samt 6625 i sommar och fick svaret:

Det stämmer nästan, mot sensommaren eller hösten så beräknar vi att få in en version som har HDMI. Något mer exakt datum har vi tyvärr inte fått för det än.

Mvh Magnus Jönsson - Zepto Computers

Tycker det är lite dåligt att dom inte ens har något preliminärt datum, men å andra sidan så vet jag inget om hur saker fungerar i datortillverkningsbranschen.

Permalänk
Medlem

Tack mrklonk!

Frågade du enbart efter de modellerna eller skrev de bara de två?

Jag ringde och pratade med en kille på försäljningsavdelningen idag och han sa att det kommer på alla modeller, men de kunde inte svara på när.

Förresten, ingen som vet ungefär vad en dator bör ha för att klara 1080P i form av processor, minne och grafikkort?

Permalänk
Sötast

Min F3Ja har ingen chans på 1080p.

CD 1.66
2048
X1600

no chance.

Permalänk
Medlem

Jag blir fan galen på det här.

XPS 1330 har ju HDMI-utgång, men klarar bara 1080i som högsta upplösning.

Pratade med en dansk zepto-säljare och han sa att HDMI-kommer nästa år. Magnus på Zepto skulle kolla upp detta så skulle jag återkomma på måndag, men han sa att det senaste han hört var att de ska komma i höst. Dock kunde de inte svara på om det gick att ta ut 1080P från deras HDMI-utgång.

Sony Vaio kollar jag på nu. För 13 000 kr får man inte hetare grafikkort än Geforce Go 7600, det lär ju inte orka med?

Från ASUS får man för ca 13 000 kr en dator med C2D - 1,8 Ghz processor, 1 GB RAM, och ett x1700 kort. Känns inte som de orkar med heller?

Kan man alltså inte få en dator som kan skicka ut 1080P-högupplösta filmer via digitalingång idag för 13 000 kr?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Jag blir fan galen på det här.

XPS 1330 har ju HDMI-utgång, men klarar bara 1080i som högsta upplösning.

Pratade med en dansk zepto-säljare och han sa att HDMI-kommer nästa år. Magnus på Zepto skulle kolla upp detta så skulle jag återkomma på måndag, men han sa att det senaste han hört var att de ska komma i höst. Dock kunde de inte svara på om det gick att ta ut 1080P från deras HDMI-utgång.

Sony Vaio kollar jag på nu. För 13 000 kr får man inte hetare grafikkort än Geforce Go 7600, det lär ju inte orka med?

Från ASUS får man för ca 13 000 kr en dator med C2D - 1,8 Ghz processor, 1 GB RAM, och ett x1700 kort. Känns inte som de orkar med heller?

Kan man alltså inte få en dator som kan skicka ut 1080P-högupplösta filmer via digitalingång idag för 13 000 kr?

Hade samma problem som dig. Men jag satsade på sony fz11s och hoppas på det bästa. Säkert med bra drivrutiner och så, så ska den nog klara av det.

Permalänk
Medlem

Hm, jag och min kompis satt faktiskt o tittade på den precis. Den verkar helt klart vara den bästa i den prisklassen, iaf tills zepto fixar en HDMI. Ska försöka ringa Sony på Måndag och fråga lite...

Rapportera jättegärna dina erfarenheter när du får din dator!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Min F3Ja har ingen chans på 1080p.

CD 1.66
2048
X1600

no chance.

Det är ju skillnad på olika codecs också, men jag tycker det låter knasigt.

Min Macbook Pro har 2GB och X1600 128MB och den spelar t.ex filmtrailers från apple.com utan att ens bry sig. 30% cpu eller så, inte mer.

Permalänk
Medlem

Perc, är det inte så att quicktime-filerna är ganska hårt komprimerade? Tror det är ännu mer krävande att köra hd-dvd-rippar och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Jag blir fan galen på det här.

XPS 1330 har ju HDMI-utgång, men klarar bara 1080i som högsta upplösning.

Pratade med en dansk zepto-säljare och han sa att HDMI-kommer nästa år. Magnus på Zepto skulle kolla upp detta så skulle jag återkomma på måndag, men han sa att det senaste han hört var att de ska komma i höst. Dock kunde de inte svara på om det gick att ta ut 1080P från deras HDMI-utgång.

Sony Vaio kollar jag på nu. För 13 000 kr får man inte hetare grafikkort än Geforce Go 7600, det lär ju inte orka med?

Från ASUS får man för ca 13 000 kr en dator med C2D - 1,8 Ghz processor, 1 GB RAM, och ett x1700 kort. Känns inte som de orkar med heller?

Kan man alltså inte få en dator som kan skicka ut 1080P-högupplösta filmer via digitalingång idag för 13 000 kr?

När du säger "xps 1330", menar du grafikkortet då eller? För det är väl det som begränsar upplösningarna? Det hänger väl inte på en tredjepartstillverkares hdmi-utgång eller liknanade? Det låter lite så på din formulering.

Ska du koppla till projektor eller nåt, för vem behöver högre upplösning än 1080i?
Asus nyaste fixar ju 1080i och har ju dvi. Men jag hade velat haft hdmi. Synd zepto inte kör med ati. Vore nice om de kunde slänga in 2x00-serien!

EDIT: stavfel

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ang. Dell XPS 1330 så pratade jag med chat-supporten på dell och de sa att det var "tv-kortet" som inte stödjer högre upplösning än 1080i.

Jag skulle gärna kunna få ut 1080P @ 24 Hz, eftersom både min projektor och min platt tv kan ta emot de signalerna och visa dem felfritt. Att det är P istället för I spelar stor roll bereoende på hur bra de-interlacer som sitter i bildvisaren, och jag är inte nöjd med den i mina produkter iaf.

Men jag hörde från en kompis att Geforce Go 8400M GT ska ha någon form av hårdvarudekodning för HDTV, och att den serien skall vara bra på just det?

Kan någon bekräfta eller dementera?

Permalänk
Medlem

Sorry såg inte p:t där..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Ang. Dell XPS 1330 så pratade jag med chat-supporten på dell och de sa att det var "tv-kortet" som inte stödjer högre upplösning än 1080i.

Jag skulle gärna kunna få ut 1080P @ 24 Hz, eftersom både min projektor och min platt tv kan ta emot de signalerna och visa dem felfritt. Att det är P istället för I spelar stor roll bereoende på hur bra de-interlacer som sitter i bildvisaren, och jag är inte nöjd med den i mina produkter iaf.

Men jag hörde från en kompis att Geforce Go 8400M GT ska ha någon form av hårdvarudekodning för HDTV, och att den serien skall vara bra på just det?

Kan någon bekräfta eller dementera?

Din kompis verkar ha rätt för sig efter vad jag förstår!

http://www.nvidia.co.uk/page/geforce_8M_techspecs.html

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Kollade vidare på nvidias hemsida och likaså som atis nya serie klarar nvidia 1080p.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Nvidias nya serie, är det 8000-serien den?

Det jobbiga isf är ju att även Dell XPS1330 har ett Geforce 8400M, även om det är GS istället för GT. Men den klarar ju bara 1080i ändå...

Permalänk
Inaktiv

"Frågade via chatten om den stödjer 1080p och uppspelning av HD-material - de sa att den skulle klara det... Om ett tag skall den gå att få med blu ray-läsare (-r?) så då borde ju resten av datorn (iaf det valbara bättre grafikkortet) vara specad för hd-uppspelning. Har inga höga förhoppningar om spelprestanda dock, får väl se vad den klarar av."

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159054&pid...

Permalänk
Medlem

Jo, men att stödja och kunna spela upp 1080P är inte samma sak som att kunna skicka ut 1080P via HDMI-kontakten.

Jag pratade ju också med chatten och de sa att den endast klarade att skicka ut 1080i....

Permalänk
Medlem

Alltså om man kör med vga kabel vad e max 1080i eller vad man kallar det som man får ut med dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HElgEe
Alltså om man kör med vga kabel vad e max 1080i eller vad man kallar det som man får ut med dom?

Om man har ett bra grafikkort borde det gå att skicka ut 1080p, VGA skickar ju alltid progressivt väl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Ang. Dell XPS 1330 så pratade jag med chat-supporten på dell och de sa att det var "tv-kortet" som inte stödjer högre upplösning än 1080i.

Jag skulle gärna kunna få ut 1080P @ 24 Hz, eftersom både min projektor och min platt tv kan ta emot de signalerna och visa dem felfritt. Att det är P istället för I spelar stor roll bereoende på hur bra de-interlacer som sitter i bildvisaren, och jag är inte nöjd med den i mina produkter iaf.

Men jag hörde från en kompis att Geforce Go 8400M GT ska ha någon form av hårdvarudekodning för HDTV, och att den serien skall vara bra på just det?

Kan någon bekräfta eller dementera?

Skulle inte Vaio AR41L vara någonting för dig, alt. AR31M?

http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.action?product=VGN-AR41L...

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

vad e skillnaden mellan p och i då?

Permalänk
Medlem

For 1920x1080 (1080p) video at 24 frames per second:
QuickTime 7 for Mac OS X:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
* At least 512MB of RAM
* 128MB or greater video card

QuickTime 7 for Windows:

* 3.0 Ghz Intel Pentium D (dual-core) or faster processor
* At least 1GB of RAM
* 64MB or greater video card
* Windows XP Service Pack 2 or Vista

|http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html|

Tror att drivrutiner är mycket viktigt!
Se till så man har senaste verisionen av sin mediaspelare osv.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd

Krävs ju att du tar en maskin med riktig fet cpu eller 8600GT eller om nu de där ATI HD-korten hade stöd för decodningen.