Permalänk
Medlem

Trasig NES?

Hej,

Jag fick tillbaka min gamla trotjänare NES från min far, och efter att ha tränat upp 2st kullar ungar så tyckte jag att den kunde inte bara få ruttna bort i källaren utan den ska få njuta av pensionen på Hi-Fi bänken tillsammans med de nyare skräniga sakerna.

Tyvärr så verkar det som 10-12 års aktiv tjänst + ytterligare några år som bänkvärmare verkar ha tagit ut sin rätt på den lilla stackaren, men jag hoppas att det inte är något allt för allvarligt och att jag kanske kan fixa till det lite... med lite hjälp ifrån er hoppas jag

Problemet är detta: Direkt när jag kopplat in allt så stoppar jag in Super Mario Bros och det funkar, jag kör igenom rubbet lite snabbt (shit va lätt det var;)) och tar nästa kassett ifrån högen med spel, Tiger Heli denna gång.
Men nu blir det total stopp, istället för ett spel så blinkar det bara en grå bild på skärmen. Jag blir lite ängslig och intalar mig själv att det är nog bara kassetten som är trasig, men efter att ha gått igenom hela högen på 15-20 spel och haft samma problem på alla så är jag rätt säker på att det är NESen som bråkar.
Inte ens Super Mario Bros som funkade nyss fungerar längre, samma gråa blinkande skärm som hemsöker min TV.

Jag har öppnat den lilla krabaten och tagit mig en titt men kan inte se några självklara fel som brustna lödningar eller lossnade kontakter. Även blåst bort allt damm etc. Enda "felet" på hela paketet är att antennsladden är lite smått söndertuggad av en katt en gång i tiden men det är garanterat inte det som är felet då det verkar va nått med hårdvaran.
Kan ju nämna att den röda Power lampan blinkar i takt med gråa bilden föresten.

Så, nån som har haft liknande problem med sin NES och vet var som kan vara problemet?

Vill verkligen inte kassera den bästa leksak jag någonsin haft utan ser fram emot att rocka loss med de andra gamlingarna på ålderdomshemmet en vacker dag

Permalänk
Medlem

nes

Hej!

Kolla denna länken tror den kan vara till nytta: http://www.raphnet.net/electronique/nes_mod/nes_mod_en.php#re...

Scrolla ner till: Restoring the cartridge connector

OBS tillexempel firefox scrollar ner dit själv dock inte alla webläsare.

MVH

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

Perfekt, låter som det är precis det som är felet... får testa det då, tack så mycket

Permalänk

Att det blinkar så där och i grått är inget konstigt.. Många NES-konsoller idag gör så och mest för att "läsaren" är dålig och dålig kontakt. Har inte du varit med när folk har "blåst" i sina konsoller, och så även i kasetterna? Gör man det brukar man få igång skiten igen.

Så rengöring is teh shit. Jag hade en gång i tiden ett "rengöringskit" för just detta ändamål, man stoppade liksom in rengöringsgrejen in i läsaren.

Så rengör bara, både kasett och läsare!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Det är connectorn som är problemet, men trots detta så bör du rengöra dina kassetter efter du bytt connector (så överlever din nya connector längre).
Och om du inte orkar byta connector så kan rengöring hjälpa dig att få igång lite spel iaf.

Du tar en tops (tro det eller ej men det finns olika kvalitetsskillnader på tops, ta ett lite dyrare märke för de luddar inte och är mjuka). Doppa i ren sprit (rengörningssprit eller vodka). Rengör försiktigt. Torka efteråt med en torr topps.

Permalänk
Medlem

Testade med tipset at böja pinnarna lite på connectorn som stog i länken ovan, och nu funkar det finfint!

Tror jag överdrev lite bara för nu suger connectorn tag i kassetterna rejält så att få ut dom kräver lite mer kraft, men det jämnar nog ut sig efter ett tag.
Rengjorde även några av spelen med en tops (dock utan alkohol, bara torrt) för att få bort det värsta av oxideringen men sket i det halvvägs genom spelsamlingen då det funkade endå.

Så nu funkar allt! Återstår bara att öppna en av kontrollerna som skrammlar lite sen är det ju nyskick!

Det är kvalité i NES asså, 15+ år på nacken and still going strong.

Tack för hjälpen