Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

Jag håller med helt om deras kundservice, den är usel.
Efter mycket om och men så har jag fått dom att gå med på att uppgradera firmware på min skärm så den ska hämtas upp idag och så blir jag utan skärm tills jag får tillbaka den

Permalänk
Medlem

Beställer nog en lg idag. Svårt val om den skärmen är bättre (för det mesta) och kostar 600-700 kronor mindre.

Permalänk
Medlem

fick 706 från datorbutiken för ett par veckor sen. funkar prima

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro
fick 706 från datorbutiken för ett par veckor sen. funkar prima

Fick med det.

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!
Återkopplar min erfarenhet som utlovat,
har i dag fått tillbaka min LG226 WTQ skärm, och har nu V 1.14, skillnaden är total, nu är skärmen 100% utan ghosting, detta är en absolut nödvändighet att uppgradera från firmware 1.10 till 1.14!

För mig har uppgraderingen tagit nästan 8 (!) veckor, fick en låneskärm medans jag väntade, anser att återförsäljaren skött sig, däremot är LG electronics i Sverige ett serviceföretag i SAMHALL klass, d.v.s. skyddad verkstad, (shame on you)!

// Peter

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande och väntar på returen av min inskickade skärm från webhallen. Det har gått en månad snart. Jag kan väl bara vara glad att jag inte hann sälja min gamla skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
har i dag fått tillbaka min LG226 WTQ skärm, och har nu V 1.14, skillnaden är total, nu är skärmen 100% utan ghosting, detta är en absolut nödvändighet att uppgradera från firmware 1.10 till 1.14!

Detta låter intressant. Jag var grymt missnöjd med ghostingen på min LG226-WTQ så jag bytte den. Har du möjlighet att ta ladda upp några foton före (kanske lite svårt nu) och efter uppgraderingen, please?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det lutar åt en samsung 226BW för min del. Min fråga är efter att ha läst
http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag är det overdrive på tn panelen just på en samsung 226BW? Ber om ursäkt i förväg om jag har missat infot eller ställer frågon för andra gången. Har en samsung tft 710t och undrar om skillnaden skulle va stor i spel mot mina nuvarande 12ms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan6
Det lutar åt en samsung 226BW för min del. Min fråga är efter att ha läst
http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag är det overdrive på tn panelen just på en samsung 226BW? Ber om ursäkt i förväg om jag har missat infot eller ställer frågon för andra gången. Har en samsung tft 710t och undrar om skillnaden skulle va stor i spel mot mina nuvarande 12ms.

Det är overdrive på 226, panelen är en 5ms, med overdrive (RTA, Response Time Accelerator) förväntas den vara likvärdig en 2ms, denna overdrive brukar (på vissa skärmar, ex A och C) förvränga bilden då den gör ett dåligt försök att reducera fartränderna men går att stänga av, då ligger den på 5ms igen.

Inputlag om man tittar på 225 så verkar den ligga på ~20-30ms, vet dock inte vad din nuvarande ligger på om man ska jämföra.

Permalänk
Medlem

Finns det TN panel utan overdrive? Är det inte bättre att köpa en 5ms så slipper man overdrive? Blir det inte bättre i spel då?

Permalänk
Medlem

Jag har en pixel som lyser grönt på min nya lg-skärm. Det är inte tillräckligt för att byta den va?

Permalänk
Medlem

Jo, det ska det väll vara.

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&pa...

LG har ju en "Zero Bright Pixelfault" på dom där skärmarna och om du har en som lyser konstant grönt så borde det vara en bright pixel.

Permalänk
Medlem

Behöver man vara orolig för att få en LG med det gamla serienumret och firmware ifall man beställer från Dustin? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108771 .

Skickat ett mejl till dem igår men har inte fått något svar än dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Jo, det ska det väll vara.

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&pa...

LG har ju en "Zero Bright Pixelfault" på dom där skärmarna och om du har en som lyser konstant grönt så borde det vara en bright pixel.

Kontaktar man LG eller inköpsstälet då?

Permalänk
Medlem

Inköpsstället är din reklamationskontakt...

Permalänk
Medlem

En fråga gäller samsung skärmen, är det 75hz på maxupplösningen? Vilket blir 1680 x 1050 @ 75 eller blir det 60 på maxupplösningen?

Permalänk

Jag har idag fått min LG L226WTQ från komplett. Jag blev förvånad om hur snygg(och stor) den var. Min första tanke var "Damn, vad sexig den é!" om man någon undrar

Jag kan även tillägga att serienumret börjar på 706 och att den tillverkades i juni. Jag ar däremot inte hunnit testa den eftersom min nya dator (som är i min sing.) kommer på fredag.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Idag fick jag min LG L226WTQ skärm från datorbutiken och det var en 707:a

Firmware 1.14 ska tillägas.

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk

Vart kan man se en versionslogg mellan de olika versionerna?

[edit]

Nu har jag haft min skärm i två dagar och redan har två döda pixlar kommit fram. En lite större röd pixel och en mindre som nästan flimrar lite blå pixel. Båda pixlarna syns på svart bakgrund. Räcker det för att få en ny skärm?

[edit2]

Den blåa pixeln syns inte till längre. Den verkar ha fixat sig. Dock är de röda kvar.

[edit3]
Riktigt skumt. Precis innan jag ska skicka ett mejl till LG kontrollerade jag för sista gången om pixen var kvar. Men då hade den röda pixel också börjat flimra och till sist försvinna. Jag hade ingen aning om att döda pixlar kunde fixa sig själva.
Allt verkar bra nu, hittar inga döda pixlar alls nu.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv

Samsungen skulle jag tagit. Jag nöjde mig dock med 20" av Samsung modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan6
Vilket blir 1680 x 1050 @ 75 eller blir det 60 på maxupplösningen?

För 1680 x 1050 är det 60Hz som är max för Samsungen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foobuba
Behöver man vara orolig för att få en LG med det gamla serienumret och firmware ifall man beställer från Dustin? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108771 .

Skickat ett mejl till dem igår men har inte fått något svar än dock.

Fick du något svar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamu
Fick du något svar?

Nej, tyvärr fick jag inte det. Men beställde skärmen ändå. Med studentrabatt så blev de någon hundring billigare än datorbutiken + fri frakt. Men dröjer nog innan jag får den då jag beställt fler grejer. Delvis ett NZXT Hush chassit som nu är ej i lager helt plötsligt istället för 1-2 dagars leverans...

Permalänk

Nu vet jag om vad som är fel på min skärm (LG L226WTQ). Jag skrev i ett tidigare inlägg om att det finns en död pixel som lyser rött och att den försvann. Jag vet nu varför, det verkar som att pixen lyser rött efter att skärmen har vilat en stund. Sedan när skärmen blir varm försvinner den.

Täcker garantin det?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Samsung 226BW

Hej alla.
För er som undrar över det här med Samsungs olika paneltyper: A,C och S så har jag hittat en bra sida som förklarar allt som finns att veta om dom och till och med testar dom för att se skillnaderna.
Artikeln är ganska lång men jag rekommenderar att ni läser den helt för att det står hur man kan kalibrera sin skärm om man nu fått en A panel.

http://www.behardware.com/art/imprimer/667

här kommer ett länk till en test av 9st 22"are
http://www.behardware.com/articles/662-1/comparatif-ecrans-lc...

Personligen tycker jag det är jä***gt sunking av samsung att hålla på så där.
Hoppas bara att länkarna funkar för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
Inköpsstället är din reklamationskontakt...

Okay hörde av mig till datorbutiken, men de bara hänvisade mig vidare till www.powermill.se. Någon som har nån efrarenhet om dem? Antar att det inte kostar något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SA3L
Okay hörde av mig till datorbutiken, men de bara hänvisade mig vidare till www.powermill.se. Någon som har nån efrarenhet om dem? Antar att det inte kostar något.

Har haft att göra med Powermill tre till fyra gånger inom jobbet.
Har inget att klaga på.

Nu vet jag inte hur de behandlar privatpersoner.

Men i flera fall har jag skickat in en RMA ansökan, efter att de godkänt den har de skickat ut en skärm i kartong. Man lägger sin gamla skärm i kartongen och skickar tillbaka den.

Allt har gått relativt snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Har haft att göra med Powermill tre till fyra gånger inom jobbet.
Har inget att klaga på.

Nu vet jag inte hur de behandlar privatpersoner.

Men i flera fall har jag skickat in en RMA ansökan, efter att de godkänt den har de skickat ut en skärm i kartong. Man lägger sin gamla skärm i kartongen och skickar tillbaka den.

Allt har gått relativt snabbt.

I den karton man får den nya skärmen i? För jag har nämligen inte kvar originalkartongen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag ställer en fråga som besvarats flera gånger om men jag blir lite förvirrad utav allt som sagts hittills i den här stora tråden.

Vilken panel får man alltså om man beställer en Samsung 226BW idag? Riskerar man att få en sämre skärm på något vis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Allt annat lika så har LGn bättre pixelpolicy (läs mer på DustinHome t.ex.). Jag väljer LGn, även om Samsungen är aningen snyggare.

Samsungs pixelpolicy slår allt annat...

Får du problem med pixlar eller dylikt så kommer samsung och byter ut din skärm eller fixar den på plats! Och det under flera år...

Visa signatur

Sweclockers är UNDERBART! =)