Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Kan återkomma då med min åsikt.

Kan göra det också när jag får min, var beställde du din ZD?

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Fick min Samsung 226BW idag, köpte den hos Onoff, nyhemkommen leverans från Slowakia..UTAN panelbeteckning?? står bara ett (R) ?

Jag upplever bilden som extremt bra vid surfning, men vid DVD tittande så tenderar bilden att stundtals flimmra lte grand? Kan dessvärre ej ställa Hz högre än 60. Upplösningen står på 1680x1050.

Tacksam för tips ang flimmret..

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
Kan göra det också när jag får min, var beställde du din ZD?

Datorbutiken.com

Ordrar innan 14:00 skickas samma dag.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
så för att klargöra ang. LG'n. 704 eller 705 = köp, ghostningproblemet löst. 703 = köp ej, har problem med ghostning. Stämmer?

Har en 703, med ghostingproblem. Nåt man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Har en 703, med ghostingproblem. Nåt man kan göra åt det?

Gör förslagsvis som jag gjort, ta kontakt med det ställe där du köpte skärmen, begär sedan att din skärm ska lämnas in på service för en "firmware" uppdatering. Jag väntar på att få tillbaka skärmen, fick en låneskärm medans jag väntar.

Lycka till

// Peter

Permalänk
Medlem

Har fått svar från datorbutiken.com att de senaste L226WTQ de tittat på haft en serienummer som är 703, dvs de med fw 1.10 = problem. Däremot kan de ha fått in nyare med en senare leverans. Jag hämtar ut min om några timmar och då gäller det att hoppas på det bästa...

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Är utseendet den ENDA skillnaden på LGL226WTQ-SF och LGL226WTQ-WF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Är utseendet den ENDA skillnaden på LGL226WTQ-SF och LGL226WTQ-WF

Ja skillnaden är utseendet och det faktum att SF är TCO'03 kvalificerad. Anledningen är att enligt TCO03 får man inte ha en svart ram runt skärmen.

Annars är det exakt samma, dvs med död-pixelgarantin etc.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Intressant , går i tankarna på en av dessa , funderade på Samsung 226BW men det vore att kasta tärning med tanka på S , C och A panelerna.

Så Vet någon nåt bra sätt att få en LGL226WTQ skärm med SENASTE firmwaren ????

Permalänk
Medlem

LG L226WTQ-SF 22 tum

Jag har nu packat upp min och min hade ett serienummer som började på 706. Beställde den hos datorbutiken.com. Firmware är 1.14

Första intrycket:
Jäklar så stor

Hade en 19" CRT tidigare så denna var lite större, framförallt att den var bred.
Märker av att det är en TN panel på det vis att skärmens färger blir mörka och felaktiga när man titta från sidan. Jag tycker det dock är helt okej eftersom jag tittar framifrån.

Ska titta vidare lite på foto, video etc så jag återkommer.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Någon mer som upplever eftersläpningar (det var någon på föregående sida som gjorde det)?

Valet står mellan denna och HPn...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Fick min Samsung 226BW idag, köpte den hos Onoff, nyhemkommen leverans från Slowakia..UTAN panelbeteckning?? står bara ett (R) ?

Jag upplever bilden som extremt bra vid surfning, men vid DVD tittande så tenderar bilden att stundtals flimmra lte grand? Kan dessvärre ej ställa Hz högre än 60. Upplösningen står på 1680x1050.

Tacksam för tips ang flimmret..

Jo, samsung hade tydligen fått för sig att börja släppa nyare skärmar utan någon beteckning alls. Kan gå att kolla i menyn vilken sorts panel det är, men de hade börjat plocka bort även den möjligheten på vissa. Förstår inte varför de gör som de gör, nästan lite svinigt imho :/

Jag har inga problem med min 225bw vid dvdtittande eller liknande iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Jo, samsung hade tydligen fått för sig att börja släppa nyare skärmar utan någon beteckning alls. Kan gå att kolla i menyn vilken sorts panel det är, men de hade börjat plocka bort även den möjligheten på vissa. Förstår inte varför de gör som de gör, nästan lite svinigt imho :/

Jag har inga problem med min 225bw vid dvdtittande eller liknande iaf.

tjena...

Jag var och bytte den flimrande skärmen i dag, fick en ny som fungerar PERFEKT, Made in Slovakia Maj mån 2007. Bilden är extremt bra i alla lägen, betrakningvinkel verkar ej finnas någon? jag kan stå flera meter till höger eller vänster om skärmen. (Helnöjd)

Edit: Hur kommer man in i menyn för att kolla ev, bokstavspanel?

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
LG L226WTQ-SF 22 tum

Jag har nu packat upp min och min hade ett serienummer som började på 706. Beställde den hos datorbutiken.com. Firmware är 1.14

Då kan man va lugn, kan väl hämta ut min imorgon antar jag.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Vart på förpackningen står det omtalade serienumret?
eller är de på skärmen?

Permalänk
Medlem

Sitter nu med min https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL226... och det är 1.14 och inga döda pixlar.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av dynamisk kontrast eller vad det heter på Samsung 226BW? Ibland känns det som att skärmen inte kan bestämma sej och skiftar lite mellan ljust och mörkt.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm utbytt igår.
Det kom en man från en budfirma och lämnade en skärm och tog med den andra.
Men trots att jag kontaktade Anovo och förklarade problemet och bad specifikt om en skärm med serienummer 704 eller senare och dom sa att det skulle väl gå att orda så har jag fått en exakt likadan skärm.
Samma 703 serienummer och 1.10 firmware och exakt samma ghostingproblem

Jävla skit också, nu kommer jag väl få vänta två veckor till på att få den utbytt igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Någon som vet hur man stänger av dynamisk kontrast eller vad det heter på Samsung 226BW? Ibland känns det som att skärmen inte kan bestämma sej och skiftar lite mellan ljust och mörkt.

Ha skärmen på utan meny, tryck några gånger på knappen bredvid menyn (näst intill) så kan du växla mellan olika förinställda profiler. Dynamisk brukar inte vara på från början, finns annars några inställningar i menyn där det står Full, Intelligence och Off eller liknande som brukar påverka färgerna konstigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njal
Jag fick min skärm utbytt igår.
Det kom en man från en budfirma och lämnade en skärm och tog med den andra.
Men trots att jag kontaktade Anovo och förklarade problemet och bad specifikt om en skärm med serienummer 704 eller senare och dom sa att det skulle väl gå att orda så har jag fått en exakt likadan skärm.
Samma 703 serienummer och 1.10 firmware och exakt samma ghostingproblem

Jävla skit också, nu kommer jag väl få vänta två veckor till på att få den utbytt igen.

Och de utbytesskärmar du får, har med största sannolikhet tidigare lämnats tillbaka i tre till fyra olika led. (Beggat uppfräschat skräp)

Varför går du inte istället till butiken, och kräver en helt ny oöppnad skärm.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Och de utbytesskärmar du får, har med största sannolikhet tidigare lämnats tillbaka i tre till fyra olika led. (Beggat uppfräschat skräp)

Varför går du inte istället till butiken, och kräver en helt ny oöppnad skärm.

För det verkade lättare att dom bara kommer och lämnar av en ny skärm utan att jag behöver skicka in den till datorbutiken och vara utan skärm i nån vecka.

Permalänk
Medlem

Har nu suttit med min LG ett par dagar och man vänjer sig relativt snabbt ändå. Nu är inte skärmen fullt så stor längre som den var första dagen.. men så är det ju med allt.

Har spelat lite spel och redigerat video, tittat på foton etc. Tycker det är helt okej. Jag förstår att det finns bättre än TN-panel men den här fungerar bra för min del. Min var tillverkad i juni och vad jag har sett så är det ytterst lite ghosting. Lite oskärpa kan man uppleva när man flyttar fönster mm snabbt men det blir inte några skuggor direkt. Svart text mot grå/beige som här på Swec tycker jag nästan blir lite för skarpt och är väl lite småjobbigt sådär att läsa men det går ju att justera en del samt vänja sig. Min förra CRT började bli rejält suddig och antagligen främst därför man reagerar.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Om man beställer en LG L226WTQ-SF från datorbutiken nu, borde det inte vara av 704 eller senare då?

Permalänk
Medlem

Jag vet inget säkert men chansen att få den gamla nu borde vara ganska liten tycker jag eftersom den är ju ca 4 månader gammal isåfall.

Permalänk
Medlem

jo man får hoppas det, vart står serienumret?

Permalänk
Medlem

Står på en lapp med streckkod och sånt på kartongen och på baksidan av monitorn.

Permalänk

om dom är så pass lika skulle jag lätt tagit samsungen efterom jag alltid haft otur med LG produkter.... allt ifrån mobiler till skärmar som jag köpt från LG har gått sönder redigt snabbt... garanti finns ju men det är inte kul att skicka tillbaka mobilen 3 gr innan man får en ny...

samsung däremot har jag alltid haft tur med... min LCD tv är en samsung... nu är inte den så gammal men iaf... dvdn är hyffsat gammal och den funkar finfint...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauricio_69
om dom är så pass lika skulle jag lätt tagit samsungen efterom jag alltid haft otur med LG produkter.... allt ifrån mobiler till skärmar som jag köpt från LG har gått sönder redigt snabbt... garanti finns ju men det är inte kul att skicka tillbaka mobilen 3 gr innan man får en ny...

samsung däremot har jag alltid haft tur med... min LCD tv är en samsung... nu är inte den så gammal men iaf... dvdn är hyffsat gammal och den funkar finfint...

LG är ju ett budget märke många gånger beroende på vad man handlar. Skärmar, telefoner, tv = Budget enligt mig mening.

LG eller Eizo?
Q-tec eller Seasonic?

LG gör dock fina kylskåp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauricio_69
om dom är så pass lika skulle jag lätt tagit samsungen efterom jag alltid haft otur med LG produkter.... allt ifrån mobiler till skärmar som jag köpt från LG har gått sönder redigt snabbt... garanti finns ju men det är inte kul att skicka tillbaka mobilen 3 gr innan man får en ny...

samsung däremot har jag alltid haft tur med... min LCD tv är en samsung... nu är inte den så gammal men iaf... dvdn är hyffsat gammal och den funkar finfint...

gällande dessa 2 skärmar tråden behandlar är LG skärmen bättre på det mesta, Samsungens skiftande bildkvalité på samma modellnummer är skrämmande.

LG´ns akilles är löst med en nyare firmvare, väntar fortfarande på min inlämnade skärm LG har suttit på den i 6 veckor nu..

LG electronics i sverige har väldigt stora problem med kundservice, dom har lågutbildad personal som är satt att svara på kunders produktfrågor detta leder till mycket irritation.

LG electronics är i särklass det sämsta företag jag haft kontakter med, finns ingen "chef" att få tag på, dåliga ursäkter, 0% personligt engagemang, är som att skjuta puckar i ett träsk, inget kommer tillbaka.

Men trots allt detta är jag "nöjd" med skärmens prestanda,
LG electronics Sverige däremot, dom är ett skämt gällande deras kund support.

// Peter