Permalänk
Medlem

Speedfan, CPU & Core 0/1 temps

I Speedfan (4.32) kan jag se både CPU-temp och temps för de 2 kärnorna i processorn. CPU-censorn visar i nuläget, full load, 68 grader medans Core 0 & 1 visar 53 grader. Någon som vet hur detta förhåller sig? Känns ju lite konstigt att kärnorna är 15 grader kallare än själva processorn. Vilken temp ska man lita på vid överklockning? Kan ju som bekant klocka betydligt mer om man "tror" på core-tempsen.

Kan tillägga att jag vid tillfället kör med cpu-fläkten urkopplad, därav den höga värmeutvecklingen trots låg klock och låg Vcore.

Edit: Idle temps ~ cpu: 42 & cores: 30.

Mvh!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Är du helt knasig elle?! Du kan ju inte köra utan kylning på prollen!!!!!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

och sen så kollar du den riktiga tempen med Core Temp.

Permalänk
Medlem

det vill säga att du ska kolla på tempraturen som är på kärnorna och inte den "gemensamma tempraturen" lr vad man nu ska kalla det

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Är du helt knasig elle?! Du kan ju inte köra utan kylning på prollen!!!!!

Ingen fara, har en chassifläkt precis bakom den som blåser sval luft på den Nu har jag dessutom en tolva till tejpad på kylaren (tattigt jag vet, men tyyst)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
och sen så kollar du den riktiga tempen med Core Temp.

Ah! .. Kanske skulle ta och göra det, vet att Speedfan inte är helt tillförlitligt men har ju klarat mig hittills med att lita på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
det vill säga att du ska kolla på tempraturen som är på kärnorna och inte den "gemensamma tempraturen" lr vad man nu ska kalla det

Den "gemensamma temperaturen" kan ju inte bli varmare än den varmaste komponenten. Om du lägger två varma pan-pizzor i en burk blir burken ännu varmare än den varmaste pizzan? neeh

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

hehe precis

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Enligt CoreTemp så visar Speedfan 15C för lite på core-temperaturerna (gäller iaf min E4400), detta kan du ställa in i Speedfans inställningar.

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, ser då ingen annan lösning än att dra ner CoreTemp .. Eller så skippar jag att klocka mer just nu..

Snygg undervolt på din cpu förresten ^^ Kör min i 1.3V nu, måste se hur lågt jag kan komma.

Edit: Fick bluescreen av Core Temp 0.95 :S

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Ok, ser då ingen annan lösning än att dra ner CoreTemp .. Eller så skippar jag att klocka mer just nu..

Snygg undervolt på din cpu förresten ^^ Kör min i 1.3V nu, måste se hur lågt jag kan komma.

Gick in och ändrade inställningarna i Speedfan så det synkade med Coretemp.
I Speedfan: "Configure/Advanced/Chip/INTEL CORE at $0 on ISA" Där ändrar man bara från 0 till lämpligen 15 för att rätta till problemet.

OffT: Jo den undervoltar finfint, kör den i stock speed nu med 1.01V

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, har också gjort så på min andra dator då Speedfan inte är lika tillförlitligt på den.

I Asus egna övervakningsprogram (+oc-program och skit) låg tempen på samma som cpu-temp i Speedfan så jag känner mig inte orolig. Har inte fått upp den i över 55 grader med senaste fläktarrangemanget

Visade sig att min inte var stabil med lägre Vcore än 1.3V i 2.8GHz .. Verkar som att man behöver höja Vcore ganska kraftigt för att kunna överklocka ordentligt, fick ge 1.55V när jag körde i 3,2GHz. Var temperaturen som fick mig att sänka :/

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz