Permalänk

24/8 finns ju inte överallt än. De väntar nog med att marknadsföra 24/8 tills det finns att beställa i större delen av Sverige. Annars ringer x tusen kunder och vill beställa, kan inte och blir sura på com hem.

Jag tycker de gör rätt i att lägga locket på så länge, samtidigt som det är helt rätt att de som får nys om 24/8 ändå kan beställa det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
24/8 finns ju inte överallt än. De väntar nog med att marknadsföra 24/8 tills det finns att beställa i större delen av Sverige. Annars ringer x tusen kunder och vill beställa, kan inte och blir sura på com hem.

Jag tycker de gör rätt i att lägga locket på så länge, samtidigt som det är helt rätt att de som får nys om 24/8 ändå kan beställa det.

Håller med, de är nog det smartaste dem har gjort under sian dar

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Och nu börjar 100Mbit nyheterna rulla igen för comhem...

http://www.idg.se/2.1085/1.115417

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Är det inre rent av lite komiskt att deras 100Mbit-tjänst har blivit “känd” nu, men fortfarande verkar de hålla 24/8 i skuggorna?

känd ?? den har varit "känd" i 2 år typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Och nu börjar 100Mbit nyheterna rulla igen för comhem...

http://www.idg.se/2.1085/1.115417

frågan är om det går att läsa en sida tillbaka?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd

Tänkte beställa comhem 24/1 med 12 mån bindningstid ifrån deras hemsida men det fungerar inte?
Får via mail: Din beställning gick ej att genomföra... och allt är helt rätt. Hjälp?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Avstängd

ring dom ?

Permalänk
Medlem

Är det abbonemangsfrågor man vänder sig till då eller?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Avstängd

Skickade mail till dom och frågade vrf de inte gick.
Så ringde en trevlig kille ifrån kundtjänst upp och fråga om det stog mer om vad som var fel osv osv, sen så " la han " in en beställning åt mig manuellt.
Så modemet + kablage osv kommer på måndag-tisdag!

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
frågan är om det går att läsa en sida tillbaka?

Bah, tyckte ändå inte att jag såg länken någonstans...

-_-

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ska en reset av modemet spela roll för hastighet och packet loss? Har ryckt stickproppen och tryckt resetknappen ett antal gånger idag och ibland verkar hastigheten vara ok. Det enda jag kan tänka mig är att frekvensen som modemet låser för downstream varierar och att vissa har väldiga störningar men borde inte modemet känna av detta och välja "bra" frekvenser varje gång?

Jag vet inte vad jag ska göra, vill inte starta om modemet igen då det just nu fungerar skapligt samtidigt som jag fick beskedet att mitt problem är lågprioriterat och att teknikerna har väldigt mycket att göra för tillfället. Har inte fått något datum när arbete ens ska påbörjas (felanmälan gjordes den 1 augusti).

Har kört tptest3 (avancerat läge, UDP Test) med 1000 paket/sekund och 400 byte/paket i 30 sekunder mot tptest.bredband.net och tptest.port80.se med varierande resultat. Ibland går alla paket fram mot port80 och ibland upp till 4-5% loss. Är detta normalt eller ska det vara 0% packet loss hela tiden?

Vad har ni andra fått för kompensation från CH vid problem med bredbandet?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Sitter fortfarande med 16QAM och nu börjar det här bli jobbigt. Nu får de fan fixa så att jag kan få 8 i upload nå j**la gång...

Någon som vet ungeför hur många % som kan 8 i ull?

Permalänk
Medlem

Hur tittar man om man har 16QAM eller 64QAM ??

Visa signatur

HP Pavilion DV7-3130eo

Permalänk
Permalänk
Medlem

25-50% skulle jag gissa på har 64QAM om de inte helt slog av på takten under sommaren för det gick rätt snabbt tidigare. Finns säkert anledningar till varför de inte aktiverat på vissa ställen också (störningar osv).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag 16QAM men när jag tittade på deras hemsida så stog det att jag kunde få 24/8... så jag beställde det. O när dom kopplade in det ca 24 timmar efteråt så hade dom även uppgraderat mjukvaran i mitt modem till 64QAM

Så stirra er inte blinda på infon om modemet....

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nä infon på hemsidan är ju den som gäller. Vissa av modemen kanske behöver en ny konfig för att visa rätt QAMläge.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mitt bud , till Jul blir närmare och närmare )

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Mitt bud , till Jul blir närmare och närmare )

hissingen?
Isf tror jag dig
vi är mobbade

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Hos mig står det 16QAM fortfarande och på hemsidan bara 1 Mbit/s upload. Men tycker jag ser en ny funktion i modemets systemmeny som jag ej sett tidigare, "Cable Modem Access Protection". Har jag bara missat den eller är det något nytt med en ny firmware? Har ett WebSTAR EPX2203 modem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Hos mig står det 16QAM fortfarande och på hemsidan bara 1 Mbit/s upload. Men tycker jag ser en ny funktion i modemets systemmeny som jag ej sett tidigare, "Cable Modem Access Protection". Har jag bara missat den eller är det något nytt med en ny firmware? Har ett WebSTAR EPX2203 modem.

Blir så ibland när du startar om/resettar modemet..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Blir så ibland när du startar om/resettar modemet..

Tack for svaret!
Snabba ryck!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

basn: yes hisingen

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Någon som har samma problem som jag? Sedan en tid tillbaka så är mina tre datorer här hemma extremt sega att starta upp, detta pga nätverkskortet inte "kör igång" vilket uppehåller alla program med "nätverkskrav". Ibland går det dock bra, men i ca 75% av uppstarterna på alla tre datorer så måste man vänta flertalet minuter, alternativ boota om dem, (ibland flera gånger) innan allt fungerar, ibland måste man reparera anslutningen etc.

Jag har en Netgear Switch -> Comhem-modem och bor i ett fd. Chello-hus.

Någonting säger mig att detta började i samband med övergången från chellos till comhems nät, var en massa avbrott och annat kajko, fick nytt modem osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiSiL
Någon som har samma problem som jag? Sedan en tid tillbaka så är mina tre datorer här hemma extremt sega att starta upp, detta pga nätverkskortet inte "kör igång" vilket uppehåller alla program med "nätverkskrav". Ibland går det dock bra, men i ca 75% av uppstarterna på alla tre datorer så måste man vänta flertalet minuter, alternativ boota om dem, (ibland flera gånger) innan allt fungerar, ibland måste man reparera anslutningen etc.

Någonting säger mig att detta började i samband med övergången från chellos till comhems nät, var en massa avbrott och annat kajko, fick nytt modem osv.

Som tur är slipper jag köra ComHem.
Men jag vet flera som har samma problem som dig, Kan ta flera minuter innan man kommer igång ibland, Så jag rekommenderar att inte stänga av datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samza
Som tur är slipper jag köra ComHem.
Men jag vet flera som har samma problem som dig, Kan ta flera minuter innan man kommer igång ibland, Så jag rekommenderar att inte stänga av datorn

Ah, då vet jag att det är Comhem. Ska ringa deras förträffliga support nu då.......
Tack!

Ringde dom: Och han vart ställd. Kan man ha fler än en IP-adress?
Ja, tydligen, jag har 3 datorer kopplade via en switch som alla får ip-adresser tilldelade av Comhem, något han sa inte skulle gå längre... Utan menade på att en router skulle vara mycket stabilare och kanske lösa problemet. Gah

Hoppas bara att de inte nedgraderar mig nu, då blir jag süren. Det ska bli SÅ skönt när de drar in fiber här till nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Endast f.d. upc-hushåll kan få fler än 1 ip. Vet ej när och om denna funktion tas bort men också hört endel rykten om problem att erhålla ip i f.d. upc-nätet.

comhem skall byta ut f.d. upc's dhcp-plattform i sep-okt mot sin egen om allt går som planerat och jag tror inget händer förrän det är gjort ivf. Om ni inte har väldans tur. Inte ens säkert att det löser problemet men comhem-kunderna har iaf inte samma fel eftersom detta kan uppstå vare sig man har switch/router eller ej hos f.d. upc. De systemtekniker som finns kvar sedan upc var ett eget bolag verkar inte vara de bäst eftersom problemet inte verkar lösas. Väldigt troligt att detta fel skulle ha uppstått vare sig comhem köpte upp dem eller ej. Som sagt är näten fortfarande väldigt sepparata och identiska sedan innan uppköpet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiSiL

jo "ungefär" samma skit här hemma.
Problemet är att deras DHCP verkar totalt fucked up.
Jag _antar_ att det har med att göra att vi gamla upc-kunder ska ha 4 ip´n, medans gamla comhem bara har ett.

och att det då är nån conf lr nått som gått fel.

för mitt problem kvarstår, helt plötsligt kan 1 av mina 4 datorer få sitt ip tillbakataget, sen när man kör en /ipconfig renew så säger den bara timeout.

totalt värdelöst, väntar man allt mellan 2-15 minuter och försöker igen så fungerar det.

detta kan även uppstå som samma problem som misil uppger, när man startar en dator så får den inget IP redan från början.

och även senaste 2 veckorna har varit katastrof.
började med att dom skulle "göra underhållsarbete"
nätet låg nere 3-4 dagar. (istället för 2 dagar som det stod på infolappen)
det bästa av allt var att _ingen_ av dessa 4 dagar var någon av dom 2 som infolappen sa att det skulle vara nere! ( )

kontenta: börjar lessna totalt, comhem har ju uppenbarligen inte en jevla aning om hur man driftar ett bredbandsnät.
kanske dags anställa lite folk som har koll på läget.

har haft mer problem med comhem senaste 7 månaderna än vad jag hade med stjärntv/upc mellan 1999-2006.

och återigen, "om det inte passar, byt!"

gärna, skulle mer än gärna byta till en soft 100/100 labs2/bahnhof-lina för hälften av pengarna jag betalar idag. men som sagt, gäller ju få sin bostadsrättsförening med gamla stofiler att pröjsa upp för indragning av LAN först....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Endast f.d. upc-hushåll kan få fler än 1 ip. Vet ej när och om denna funktion tas bort men också hört endel rykten om problem att erhålla ip i f.d. upc-nätet.

Det är så märkligt att någon på supporten inte känner till en sådan grej, han gick tom och frågade angående detta men sa fortfarande att det var konstigt.

Något kajko med att erhålla IPn är det, jag är nästan helt säker på att det måste vara det, men vad kan man göra om inte ens supporten känner till hur många IPs man är tilldelad :S

Permalänk
Medlem

Inte mycket man kan göra men jag vet att de som kan göra nått känner till felet, frågan är nu om de vill/kan fixa detta innan ihopslagningen till gemensam dhcp. Kommer som jag förstod fortfarande erbjudas fler än 1 ip i f.d. upc-nätet men vara oförändrat i comhem-nätet. Iaf ett tag framöver.

Visa signatur

Dooh!