Permalänk
Robot

Projekt: Få tyst på s****n

Litet projekt jag lät göra för att få tyst på datorn jag hade med så kallade "silent" och "noiceless", vilka faktiskt inte alls var det, eller så hör tillverkna lite dåligt.

Hur som helst så beställdes följande hem:
Corsair HX520w
Sharkoon Rebel 9
Noctua NH-U12F
Zalman VNF100
Thermalright HR-5 SLI
NOCTUA NF-S12-800 4st
NOCTUA NF-S12-1200 2st
Scythe Kama Bay 2st

Tog runt 14 timmar att få ihop allt.

Hårdvaran i övrigt är:
A64 3200+
HIS X800GTO
1GB Ram
160GB HD

Ljudnivån blev 34.3dB(A) [ ljudnivån i rummet var 31.2dB(A) ]
Ljudnivån innan var 42dB(A).

2st fram = 500rpm
1st vid nordbryggan = 800rpm
2st på cpu = 700rpm
1st bak: 800rpm

Själva "ideen" av kylningen:

De två fläktarna i fronten arbetar i ~500rpm och drar in luft in i fronten genom dammfilter, sedan så går fläkten nere i mitten i 800rpm (8dB) och riktar luftströmmen från fronten, in över kylaren för nordbryggan, och sen grafikkortet. Därefter används en så kallad "push-pull" konfiguration på processorkylaren, vilket gör att flödet genom kylaren ökar, även om man minskar hastigheten på fläktarna(~700rpm), vilket i sin tur minskar ljudnivån. Därefter är det en fläkt bak som jobbar i 800rpm som drar ut luften ur chassit.

Temp på processorn
Cpufläktarna ~750rpm: 45C load
Cpufläktarna ~400rpm: 50C load
Cpufläktarna avstängda: 57C load

För mer info, se länk till forumstråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=754...

Besök albumet: Projekt: Få tyst på s****n av Ufos85

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!! Lägg in lite ljuddämpningsmatta också, så kan det bli ännu bättre! 8p.

Permalänk

har du en dbA mätare :)? dom är rätt dyr

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Tjusigt bygge, roligt att se någon annan på swec som är intresserad av att få ner ljud föroreningen på maskinparken. Det är svårt beroende framkallande när man väl har börjat:) Om du vill fördjupa dig i det här med minimala ljudföroreningar, så besök SPCR. Som jag ser det så har du precis börjat och det kommer att bli än "värre"...jag lovar

Permalänk
Medlem

AblaZe: Ljuddämpningsmattor kommer inte göra någon skillnad då jag inte hör datorn alls där jag sitter.

charlie@home: De som inte är leksaker är dyra ja, sved lite i plånboken.

Larsioni: Har redan kollat där, det var där jag såg att det var det tystaste nätagget som hade fläkt i sig hittils :). Tystare än vad jag har datorn nu går nog inte utan att sänka ner den i olja. Fast man kan ju hoppas att tillverkana sätter fart med jon-kylning så man slipper fläktar överhuvud taget

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
AblaZe: Ljuddämpningsmattor kommer inte göra någon skillnad då jag inte hör datorn alls där jag sitter.

Tystare än vad jag har datorn nu går nog inte utan att sänka ner den i olja.

Du kan alltså inte höra om datorn är på eller inte? Riktigt nice i sådana fall

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Du kan alltså inte höra om datorn är på eller inte? Riktigt nice i sådana fall

Kom hem nu kl 23, helt tyst i huset. Då jag sitter ca 40-50cm ifrån den med örat så kan jag höra den svagt, men från 2meters håll så hör jag den inte alls, nu kanske man till och med sova med den igång ^^.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom hem nu kl 23, helt tyst i huset. Då jag sitter ca 40-50cm ifrån den med örat så kan jag höra den svagt, men från 2meters håll så hör jag den inte alls, nu kanske man till och med sova med den igång ^^.

Riktigt gott Jag blir också knäpp på högljudda datorer (som denna jag sitter på nu -.-)

Stänger chassit inne ljudet bra? Blir nog att skaffa ett Sonata III till nya datorn snart, och det har jag hört ska stänga inne ljudet rätt så bra. Så jag hoppas jag kan få den datorn ljudlös, åtminstone idle

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -

Permalänk
Medlem

Wow, har du Noctua-fläktarna att tacka för ljudnivån?
Jag har själv ett Corsair 620W nätagg och vattenkylning, tycker du att det är värt att byta mina Yate Loon fläktar som sitter till vattenkylningen och in- och utsug i lådan?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

såklart det blir extra högt ljud om du har en j*vla massa fläktar... köp nexus fläktarna så behöver du bara hälften av alla fläktar ....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sputte: Nej det ljudisolerar inte speciellt bra med alla öppningar överallt, men för mina komponenter så behövs det inte heller.

MazterX: Om du kan klara dig med lägre flöde så är det ju att rekommendera, men kolla upp vilket flöde dina fläktar har, Noctua's tysta har max 35CFM.

trIIger: Själva anledningen till att det är så tyst är att jag har så många fläktar... Många förstår inte själva grundprincipen. Om man totalt har 2st fläktar, så måste de gå i mycket högre varvtal för att kunna ge samma flöde, vilket resulterar i betydligt högre ljudnivå än att ha fler fläktar som ger hälften av flödet. Dessutom låter nexus-fläktarna mer per flöde än noctua enligt SPCR's recension, vilket innebär att datorn dels hade låtit mer om man hade gjort som du säger, men även låtit mer om man gjort som min ide och strypt fläktarna istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sputte: Nej det ljudisolerar inte speciellt bra med alla öppningar överallt, men för mina komponenter så behövs det inte heller.

Vad bra ^^ Jag har haft riktigt svårt för att välja vilken låda jag ska ha till min nya dator som ska vara så tyst som möjligt, men då borde Sonata III duga

Förresten, vad ligger graderna på?
Kom på en till sak, du har inget som sänker ljudnivån på din hårddisk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

klart att det låter, du har jhu 6 st fläktar

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
klart att det låter, du har jhu 6 st fläktar

Ja det låter. Enligt mätningen så låter datorn 2.1dB(A) mindre än en fläkt speccad till 12.8dB(A), på 6cm avstånd (se bild ovan), dvs otroligt lite. Däremot kan jag itne mäta på 1meters avstånd som man ska, då mätaren enbart går ner till 30dB(A). Men mätningen visar att datorn låter mindre än 12.8dB(A) i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Nice, men behöver du verkligen dubbla fläktar på CPU kylaren? Samt 3 i fronten?
Känns som du skulle kunna ta bort några och ända ha riktigt bra kylning samt.
Fast de kanske inte skulle göra så mycket för ljudnivån ändå.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Nice, men behöver du verkligen dubbla fläktar på CPU kylaren? Samt 3 i fronten?
Känns som du skulle kunna ta bort några och ända ha riktigt bra kylning samt.
Fast de kanske inte skulle göra så mycket för ljudnivån ändå.

Jag behöver givetvis inte så många fläktar, men tar jag bort några fläktar, så måste jag öka varvtalet på de som är kvar, vilket innebär att ljudnivån skulle stigit för att få samma flöde av luft. Kan försöka förklara hur jag tänkt lite mer noggrant:

De två fläktarna i fronten arbetar i ~500rpm och drar in luft in i fronten genom dammfilter, sedan så fläkten nere i mitten, går i 800rpm (8dB) och riktar luftströmmen från fronten, in över kylaren för nordbryggan, och sen grafikkortet. Därefter används en så kallad "push-pull" konfiguration på processorkylaren, vilket gör att flödet genom kylaren ökar, även om man minskar hastigheten på fläktarna(~700rpm), vilket minskar ljudnivån. Därefter är det en fläkt bak som jobbar i 800rpm som drar ut luften ur chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du har alltså en fläkt där bak för utblås? blir det inte så att du vispar runt luften istället för att blåsa ut den om du har 3 fläktar in och 1 fläkt ut?
Om min minimala mattekunskap stämmer så blåser du in 3 gånger så mycket luft som du blåser ut.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
du har alltså en fläkt där bak för utblås? blir det inte så att du vispar runt luften istället för att blåsa ut den om du har 3 fläktar in och 1 fläkt ut?
Om min minimala mattekunskap stämmer så blåser du in 3 gånger så mycket luft som du blåser ut.

Har 2st fläktar in, en som riktar flödet över grafikkortet/nordbryggan, två som drar luften genom processorkylaren, och en bak ut, samt fläkten i nätagget som också drar ut luft. Blir alltså 2st in, 2st ut

Visa signatur

Permalänk
Citat:

trIIger: Själva anledningen till att det är så tyst är att jag har så många fläktar... Många förstår inte själva grundprincipen. Om man totalt har 2st fläktar, så måste de gå i mycket högre varvtal för att kunna ge samma flöde, vilket resulterar i betydligt högre ljudnivå än att ha fler fläktar som ger hälften av flödet. Dessutom låter nexus-fläktarna mer per flöde än noctua enligt SPCR's recension, vilket innebär att datorn dels hade låtit mer om man hade gjort som du säger, men även låtit mer om man gjort som min ide och strypt fläktarna istället.

Du missar dock i ditt resonemang att multipla ljudkällor generar högre ljudnivå. Tvivlar dock inte på att din lösning är tystare än färre fläktar med högre ljudnivå. Ville bara poängtera det

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Du missar dock i ditt resonemang att multipla ljudkällor generar högre ljudnivå. Tvivlar dock inte på att din lösning är tystare än färre fläktar med högre ljudnivå. Ville bara poängtera det

det tror jag också.... varför alla dessa fläktar???... tror att du klarar dig även om du tar bort en eller 2.

Visa signatur
Permalänk

Tveksamt om de där två fläktarna på cpu:n gör någon riktig nytta. Min cpu fläkt är knappt aldrig på, å jag har en mycket mindre kylfläns på min samt varmare cpu än dig. Eller du kanske har överklockat den en massa?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen

Menar du inte multipla ljudkällor ifrån samma punkt? T.ex: hör man inte fläktarna på 15cm håll, och fläktarna sitter med 15cm's mellanrum, så påverkar de andra fläktarna inte ljudet.
Alltså blir den inte tystare av att ta bort fläktarna.
Jag provade det även praktiskt, tog bort fläkten vid NB/GPU, och de två på CPU:n, slutsatsen blev mycket riktigt att ljudnivån blev den samma, medans temperaturerna ökade med över 10C på cpu:n, och 20C på gpu-kylaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Tveksamt om de där två fläktarna på cpu:n gör någon riktig nytta. Min cpu fläkt är knappt aldrig på, å jag har en mycket mindre kylfläns på min samt varmare cpu än dig. Eller du kanske har överklockat den en massa?

Provade att ta bort den översta fläkten, processorn blev 4C varmare load. Bästa sättet att få reda på något är att själv prova ^^.

Edit: Tyvärr så har jag ingen tystare fläkt än en Scythe på 12.8dB att jämföra datorn med, men här är test på 6cm avstånd, och datorn är tystare än en fläkt på 12.8dB

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

dB!

dB värden är lite klurigt..
2 stycken fläktar på 16dB vardera ger totalt 19dB.
4 stycken fläktar på 16dB vardera ger totalt 22dB.
... 8 st ger vidare 25dB... ...16st blir 28dB.

Med detta i åtanke så kan ni som fortfarande inte greppar Ufos85´s grundtanke börja räkna lite. [list="1"]
[*]Anta att du enbart har 2 st fläktar i datorn.. en på CPU:n och en som utblås. anta att dessa 2 ligger på fullvarv och speccsen är 18dB vardera. med matte får vi 2 fläktar (dubbla ljudtrycket) vilket motsvarar +3dB. det ger 21dB totalt!
[*]Nu tar vi de fläktar som Ufos85 har och förenklar att dessa bidrar vardera med 12dB. 2st ger +3dB. 4st ger +6dB. och 8st ger +9dB.
Om Ufos85 köper 2 till fläktar och slänger in så får han totalt 8st. detta blir då 12+9 =21db!
[*]OBS att dessa 2 val ger samma dB värde!.
Lägg därtill att fläktarna inte snurrar fullspeed, vilket ger avsevärt lägre ljudtryck. Därför låter datorn lite!
[*]Börja nu räkna på skillnaden i luftgenomströmningen och det hela blir skrattretande!
[/list=1]
Rätta mig gärna om jag har fel. jag håller i alla fall med Ufos85.
EDIT: skrev om felaktiga dB vörden på rad 3 och 4.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Re: dB!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
dB värden är lite klurigt..
2 stycken fläktar på 16dB vardera ger totalt 19dB.
4 stycken fläktar på 22dB vardera ger totalt 25dB.
... 8 st ger vidare 28dB... ...16st blir 31dB.

Med detta i åtanke så kan ni som fortfarande inte greppar Ufos85´s grundtanke börja räkna lite. [list="1"]
[*]Anta att du enbart har 2 st fläktar i datorn.. en på CPU:n och en som utblås. anta att dessa 2 ligger på fullvarv och speccsen är 18dB vardera. med matte får vi 2 fläktar (dubbla ljudtrycket) vilket motsvarar +3dB. det ger 21dB totalt!
[*]Nu tar vi de fläktar som Ufos85 har och förenklar att dessa bidrar vardera med 12dB. 2st ger +3dB. 4st ger +6dB. och 8st ger +9dB.
Om Ufos85 köper 2 till fläktar och slänger in så får han totalt 8st. detta blir då 12+9 =21db!
[*]OBS att dessa 2 val ger samma dB värde!.
Lägg därtill att fläktarna inte snurrar fullspeed, vilket ger avsevärt lägre ljudtryck. Därför låter datorn lite!
[*]Börja nu räkna på skillnaden i luftgenomströmningen och det hela blir skrattretande!
[/list=1]
Rätta mig gärna om jag har fel. jag håller i alla fall med Ufos85.

Bra förklaring!

"Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten. 93 dB är dubbelt så mycket som 90 dB, och 96 dB är dubbelt så mycket som 93 dB."

Detta skär sig emot om man mäter luftflödet som är en mycket enkel skala där 2 fläkter blåser dubblet mot 1 =).

Mycket o tänka på. Men summan är att 6 fläkter inte alls behöver låta som Ufo här bevisat genom att varje fläkt är tyst !

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: dB!

Citat:

Väldigt mycket text

Tyvärr så har du lite fel, ditt exempel gäller enbart när ljudet kommer ifrån samma källa, om du flyttar punkterna ifrån varandra, så går det inte räkna sådär. Ljudnivån man hör minskar med kvadraten jämfört mot sträckan, så har man de monterade så som i datorer, så blir ljudnivån man hör ur framsidan lägre än om man hade haft alla fläktar i samma punkt, vilket är praktiskt omöjligt :).

Om jag t.ex. slår av fläkten bak i datorn, som är på 8dB(A), så förändras inte ljudnivån märkbart vid framsidan, samma om jag låter processorfläktarna vara avstängda heller.

Det här med ljud är otroligt komplicerat och går knappt att räkna fram, därför man införskaffade sig en dB-mätare

Hur som helst så tackar jag för alla kommentarer, och det är trevligt att några personer faktiskt förstår att 7st 120mm fläktar i datorn inte behöver betyda att den låter som ett jetplan ^_^.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ok. har du nån länk till den faktan tro? så man kan testa räkna lite på det. ska nämligen bygga ett chassi snart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

ok. har du nån länk till den faktan tro? så man kan testa räkna lite på det. ska nämligen bygga ett chassi snart.

Är väldigt svårt, om inte omöjligt att räkna fram något exakt, men här har du lite info i alla fall: http://www.windpower.org/en/tour/env/db/dbdef.htm

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

hehe. kollade på länken... får nog bli en annan dag om jag ska orka sätta mig in i det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag hade då dumpat två av dom fläktarna helt räcler med en till cpun en till hd o en för utsug

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd