ATI Catalyst Control Center 7.8

Permalänk
Medlem

ATI Catalyst Control Center 7.8

De offeciella driverrutinerna finns nu på sidan att ladda ner.

http://ati.amd.com/support/driver.html

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Alltid något:

# Lost Planet DX10 with anti-aliasing improves 11% or greater on Radeon™ HD2900XT products
# Radeon™ HD2600 and Radeon™ HD2400 (single and CrossFire™) show improvements of as much as 6% in 3DMark 2006 and 3DMark 2005
# Serious Sam 2 with HDR enabled improves as much as 14.5% on Radeon™ HD2900, Radeon™ HD2600 and Radeon™ HD2400 products

Permalänk
Medlem

Men är detta de enda förbättringarna?
Känns ändå lite sådär eftersom man inte spelar någon av de spelen.
För dem som spelar dem spelen är det iaf något. Men 11% med AA på, hur är det utan? Ingen förbättring alls?

Permalänk
Medlem

11% förbättring kan väll inte vara särskillt mycket? Har man 60FPS så får man typ bara 6FPS extra...

Permalänk

Har aldrig gillat hur ATI skriver de där procenten.
Man vet ju inte under vilka förhållande de har fått de där 11%, 14.5% osv.

Missledande.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har aldrig gillat hur ATI skriver de där procenten.
Man vet ju inte under vilka förhållande de har fått de där 11%, 14.5% osv.

Missledande.

skriv till dem för att få reda på det då.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
skriv till dem för att få reda på det då.

Lättare sakt än gjort. ATI har ingen direkt mail som man kan kontakta de utan man måste registrera sig eller ringa till de. Men då måste man ha registrerat en ATI produkt för att få hjälp.

Kort och gått, det verkar vara väldigt svårt att ta kontakt med ATI om man har allmäna frågor som t ex under vilka förhållande de har räknat ut de där prestanda ökningar i procent..

Men om någon har ett mail adress som går direkt till ATI så skulle jag vara tacksam att få.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Serious Sam? Smisk på Catalyst-folket, alla kort i världen kan köra Serious Sam, köper man ett kort för 3500kr vill man inte oftast spela ett tre år gammalt skitspel. Jaja...
De var snabba på Ctatalysten denna månaden iallafall

Permalänk

serius sam 2 är väl inte så fasligt gammalt?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Är inte främsta orsaken till att den kom ut var för att täppa igen säkerhetsluckan som fanns i förra versionen om man kör Vista?

Permalänk
Avstängd

det blir då prestandaökning med den här.
Jag får cirka 600 p mer i 3dmark 03 och ca 500 p i 3dmark 05

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcfc
det blir då prestandaökning med den här.
Jag får cirka 600 p mer i 3dmark 03 och ca 500 p i 3dmark 05

Har du ett 2900? står 1900 i signaturen, eller gäller det för kort utöver 2000 serien?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Har du ett 2900? står 1900 i signaturen, eller gäller det för kort utöver 2000 serien?

Jag har ett Radeon X1950Pro.

EDIT: Jag ser nu att jag har fått 1500 p mer i 3dmark 2001

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem

Det som jag hittils sett i 7.8 är den fina fixen till Artifakterna i Battlefield 2 som fanns tidigare versioner. Dock skriver de inte detta på sina papper, vilket är konstigt, tycker även de borde göra en total lista av fixer om det gäller så pass viktiga saker såsom visuella glitchar, problem eller okompabilitet istället för att framföra prestaökningen i ett gammalt spel ingen spelar (Serious Sam 2, det tråkigaste spelet någonsin)
Får inga ökade poäng i 3dMark06 än, men skall testa vidare.

EDIT: +150pts i 3dMark06 med 2900XT - allting i standardklockor, ser lovande ut. Skall testa AF/AA test alldeles nu-

Permalänk
Medlem

Det finns ju de som har fått problem med dem här drivaren och pratar vi om riktigt störande problem iaf jag upplever en massa problem med den här drivarne. ATi drivrutiner har ju alltid funkat kanon tills igår det knasade sig riktigt rejält asså. Har skrivit lite om de problemen jag upplever med min rigg i nyhets tråden: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=703888

Kör för tillfälligt med 7.7 tills AMD släpper nya nästa månad.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Det finns ju de som har fått problem med dem här drivaren och pratar vi om riktigt störande problem iaf jag upplever en massa problem med den här drivarne. ATi drivrutiner har ju alltid funkat kanon tills igår det knasade sig riktigt rejält asså. Har skrivit lite om de problemen jag upplever med min rigg i nyhets tråden: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=703888

Kör för tillfälligt med 7.7 tills AMD släpper nya nästa månad.

Konstigt, jag har aldrig haft problem med specifika drivrutiner, dock kör jag på en K9A Platinum med Xpress 3200 chipset om jag inte minns helt fel. Dock har jag en förbannad uppsättning problem med mitt X-fi kort då Creative inte vet hur man överlever sina produkter - de skyller allvarligt talat på moderkortstillverkarna då de gör "fel chipset" eftersom de inte är Nforce-4 som X-fi korten är testade på... Vansinne...

Permalänk

Min burk, x1950Pro AGP, ville inte alls vara med när jag installerade CCC 7.8.
Så tillbaks med gamla drivisen och inget CCC alls. ATO Tools räcker iaf för mig.

Permalänk
Avstängd

Jag läste på ett tyskt forum att det är en del som får problem med drivrutinern om man har ett agp

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Min burk, x1950Pro AGP, ville inte alls vara med när jag installerade CCC 7.8.
Så tillbaks med gamla drivisen och inget CCC alls. ATO Tools räcker iaf för mig.

Jag tror ATi dumpat nästan alla kort under 2000-serien i de nya drivrutinerna för att få lite nödvändigt fokus. Kan gissa att X1950XTX finns kvar i uppdateringsprotokollet men inte dess underprodukter.

Permalänk
Hjälpsam

För mig fungerar 7.8 bra, Vista64 och Radeon X1900GT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror ATi dumpat nästan alla kort under 2000-serien i de nya drivrutinerna för att få lite nödvändigt fokus. Kan gissa att X1950XTX finns kvar i uppdateringsprotokollet men inte dess underprodukter.

Visserligen är AGP föråldrat. Känns ändå trist att dom inte supportar ett kort som släpptes för mindre än ett år sen.

PS! Självklart kan jag ha gjort fel

Permalänk
Hjälpsam

Det är klart att AGP skall fungera, trist bugg dom verkar ha fått, ägare till AGP-kort verkar få vänta till 7.9.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är klart att AGP skall fungera, trist bugg dom verkar ha fått, ägare till AGP-kort verkar få vänta till 7.9.

Problemet är nog att 7.8 inte längre arbetar med AGP eller tidigare chipset än R600 - har man ett så pass gammalt kort, med tanke på allting, så jobbar ATi knappast med uppdateringar på kortet alls längre- kan handla om en minimal prestandaskillnad som max.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Problemet är nog att 7.8 inte längre arbetar med AGP eller tidigare chipset än R600 - har man ett så pass gammalt kort, med tanke på allting, så jobbar ATi knappast med uppdateringar på kortet alls längre- kan handla om en minimal prestandaskillnad som max.

Nej det händer nog inte mycket med andra kort än 2xxx serien i uppdateringarna numera.
Orsaken till att jag uppdaterade min driver hade mest att göra med att Vista är ganska nytt.
Min XP driver har jag inte brytt mig om att uppdatera i år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Problemet är nog att 7.8 inte längre arbetar med AGP eller tidigare chipset än R600 - har man ett så pass gammalt kort, med tanke på allting, så jobbar ATi knappast med uppdateringar på kortet alls längre- kan handla om en minimal prestandaskillnad som max.

Men det ska ju ändå funka så pass bra att men åtminstone kan surfa och kunna använda datorn normalt. Det måste ju ha nåt med med alla AGP chipset att göra eftersom huvudkällan i drivrutinen som jag tror är ati2darg och ati2dvag inte aktiverar AGP inställningarna korrekt som är tex AGP bushastighet, eller att kanske drivaren inte får direkt kontakt med grafikkortet och därför sätter stängs eller nollställs alla AGP inställingarna via chipseten.

Vi får väl vänta till nästa som kanske blir 8.1 eller 7.9.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

ATi är ren skit!!! Deras drivrutiner kommer det ju aldrig bli någon ordning på. Jag är ingen fanboy för jag har haft HD2900XT, nu har jag ett 8800 GTS istället som fungerar så mycket bättre så det skrämmer mig. Aldrig att jag köper något från AMD igen.

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk

åh va skömnt, har bara haft 7.3 innan de ända som fungerat för mig,men dessa fungerade fick en uppdatering på 500 p i 3dmark 06 iaf känns att de går lite lättare i spel med!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ligerius
ATi är ren skit!!! Deras drivrutiner kommer det ju aldrig bli någon ordning på. Jag är ingen fanboy för jag har haft HD2900XT, nu har jag ett 8800 GTS istället som fungerar så mycket bättre så det skrämmer mig. Aldrig att jag köper något från AMD igen.

Jag har aldrig haft några problem med drivrutinerna på min 2900XT. Förstår inte vad du gråter för - att specifiera vad ditt problem är så kanske det gör nytta. De gör ett stort steg i rätt riktning i 7.8.
Antagligen (mest säkert) har du haft medföljande drivrutiner hela tiden - det kan man till och med se då du använder fyra utropstecken i varje mening.

Om du bara vill gnälla så kan du gå till Nvidia Unionen på GameSpot istället.

Permalänk