Cowon IAudio D2 vs Iriver Clix2 vs ???

Permalänk
Medlem

Cowon IAudio D2 vs Iriver Clix2 vs ???

Vad jag är ute efter är en något hyggligt liten spelare som spelar både ljud och videoklipp på ett bra sätt. Har ganska stor rotation på innehållet, en musik som jag byter ut då och då samt en del podcasts (både audio- och video-) som kommer via RSS och betas av under resorna till och från jobbet, så enormt lagringsutrymme är inte strikt nödvändigt.

Krav på den nya spelaren:
Lagring: Minst 4GB
Måste spela: MP3, Ogg Vorbis, åtminstone något MPEG4-derivat
Ska gärna även spela: AAC, FLAC.
Tillräckligt stor skärm för att kunna se videoklipp på.
Tillräckligt liten för att kunna läggas i fickan.

Jag har idag en Iriver U10 som i sig fungerar utmärkt men har lite väl lite lagringsutrymme, är lite väl seg i menyerna och har lite sådär videostöd (15fps, verkar lätt komma ur synk, m.m.).

Från början kändes det som att Iriver Clix2 var det självklara valet, men sen sitter man där och tittar på vad som finns ute och finner då att även Cowon D2 är rätt lockande.

Cowon D2 må inte vara lika vacker som Iriver Clix2, men rent tekniskt är den ju mycket intressant.

Cowon D2 har en skärm som är något större (men med samma upplösning) och 24bit färgdjup, har stöd för fler format för både video och ljud, samt att lagringen kan utökas med SDHC-kort.

Vad gäller gränssnittet vet jag inte om jag gillar Cowon D2s touchscreen så mycket egentligen, men nog bör väl det gå också...

Någon som har några tips i detta val? Någon annan spelare som är intressant? Tips på några kommande spelare i den här klassen som kan vara värda att invänta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så har clix en 2.2" skärm? och det blir väldigt jobbigt att titta på filmer i längden.

Har ju min Qtek 8310 tele som jag tittade på i början, men det blir inte roligt i längden tycker iaf jag...(den har också 2,2" skärm)

skärmen kanske är bättre på clix men ska man se mycket serier/filmer skulle jag ta D2!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
om jag minns rätt så har clix en 2.2" skärm? och det blir väldigt jobbigt att titta på filmer i längden.

Har ju min Qtek 8310 tele som jag tittade på i början, men det blir inte roligt i längden tycker iaf jag...(den har också 2,2" skärm)

skärmen kanske är bättre på clix men ska man se mycket serier/filmer skulle jag ta D2!

Jo, precis...

Iriver Clix2 har en 2.2" skärm (320x240 / 18bit, AMOLED). (Samma storlek som föregångarna.)
IAudio D2 har en 2.5" (320x240 / 24bit, TFT).

Nu är det dock inte några fullängdsfilmer jag brukar se på (då hade jag nog tittat i någon helt annan kategori, typ Archos), det är väl snarare 10-45-min det handlar om för min del.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Joo jag förstår att det är serier och sådana småklipp, men enligt mig blir det ändå jobbigt...

Jag tycker nästan 2.8" som jag har på min Handdator är minimum...men 2,5 är kanske inte så mycket mindre.

Men bara min åsikt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Joo jag förstår att det är serier och sådana småklipp, men enligt mig blir det ändå jobbigt...

Jag tycker nästan 2.8" som jag har på min Handdator är minimum...men 2,5 är kanske inte så mycket mindre.

Men bara min åsikt

Okej. Tack för synpunkterna.

Jag har ju idag en Iriver U10 till ändamålet, så har ju en rätt bra bild av hur litet 2.2" är. Det är i minsta laget , men det går.

Är en av anledningarna till att jag lite lutar åt D2.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Iriver u10 2gb och är grymt nöjd. SKulle jag köpa en ny idag skulle det definitivt bli en Clix2 eller möjligen en Meizu M6 som du borde kolla närmare på

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Jag har en Cowon D2 4GB sen den släpptes, och jag har använt den varje dag

Mycket nöjd med den, Dessutom kan jag säga att det släpps 8gb, 16gb till jul. Inte super säker med har skrivits om det på iaudiophile.net + att de släpper en 8gb dab version av den.
Kanske ingen användning i sverige
Sen så har ju Cowon D2 bättre batteritid och möjlighet till extra minne (upp till 32gb SDHC) sånna kort kommer ut senare men har presenterats av toshibia
Korten ska finnas tillgängliga i ungefär januari,
http://www.engadget.com/2007/08/22/toshiba-announces-32gb-16g...

Sen så har det kommit så in åt h*lvete många uppgraderingar till D2, så nu kan du rita på D2.an
Du har inbyggd avancerad miniräknare, du kan spela flashspel.
Du har ordbok, och massor mer.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har förstått att D2 har fått en hel del fixar och tillägg med tiden... Det framstår som att den var lite sådär från början.

Meizu M6, är den nått att ha? Den verkar ju rätt bra på pappret, något knepigare att få tag på, verkar det. Om man skulle köpa den, är det houseofdap som gäller?
Och är den seg i starten, som det framstår i recensionen nedan? 8GB-versionen i svart ser ju helt OK ut.

http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/08/iriver-clix2-...
http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/04/cowon-iaudio-...
http://www.anythingbutipod.com/archives/2006/07/meizu-m6-mini...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

M6:an är riktigt prisvärd. Den slår ju knappast Clix2 och D2 på fingrarna men de är ju betydligt dyrare. houseofdap kan jag rekommendera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag har en Cowon D2 4GB sen den släpptes, och jag har använt den varje dag

Mycket nöjd med den, Dessutom kan jag säga att det släpps 8gb, 16gb till jul. Inte super säker med har skrivits om det på iaudiophile.net + att de släpper en 8gb dab version av den.
Kanske ingen användning i sverige
Sen så har ju Cowon D2 bättre batteritid och möjlighet till extra minne (upp till 32gb SDHC) sånna kort kommer ut senare men har presenterats av toshibia
Korten ska finnas tillgängliga i ungefär januari,
http://www.engadget.com/2007/08/22/toshiba-announces-32gb-16g...

Sen så har det kommit så in åt h*lvete många uppgraderingar till D2, så nu kan du rita på D2.an
Du har inbyggd avancerad miniräknare, du kan spela flashspel.
Du har ordbok, och massor mer.

Men fortfarande ingen jävla fjärrkontroll ! bluaarrrghhhh !

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Meizu M6, är den nått att ha?

Inte om man ska handla spelare idag. Missförstå mig rätt - M6:an är en schysst spelare som var vass när den släpptes, jag har en själv - men den är ändå i många avseenden förra generationens spelare. Skulle jag köpa en ny mp3:a med videomöjlighet idag skulle jag välja mellan iaudio D2, iriver Clix2 eller iriver X20.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Inte om man ska handla spelare idag. Missförstå mig rätt - M6:an är en schysst spelare som var vass när den släpptes, jag har en själv - men den är ändå i många avseenden förra generationens spelare. Skulle jag köpa en ny mp3:a med videomöjlighet idag skulle jag välja mellan iaudio D2, iriver Clix2 eller iriver X20.

Håller bara delvis med. Visst är det sant att den tillhör förra generationens spelare. Men den är å andra sidan både snygg, lätt och tunn och framför allt billig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter.

Måste säga att jag lutar lite åt Clix2 ändå.

Edit: Kan lägga till såhär i efterhand att det slutade med en iAudio D2 + 8GB SDHC. Har fått leka med den en del nu och tycker det är en grymt bra spelare än så länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304