Kontrollpanelen kraschar explorer.exe (vista)

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen kraschar explorer.exe (vista)

Hej. Under den senare tiden har jag fått ett problem. Så fort jag försöker nå kontrollpanelen så kraschar explorer.exe och startar om sig. Detta har tillkommit på senare tid, och jag har inte installerat något konstigt program.
Kontrollpanelen är ju ett måste, så att nå den är rätt viktigt, men i dagsläget går det inte. Jag kör windows vista ultimate.
Är det något känt problem, eller luktar det formatering om allt? Har haft OS:et installerat 3 veckor.

tack på förhand
daniel

Permalänk
Medlem

Samma problem här (dock inte med Kontrollpanelen)
Jag kan inte gå in på C:\Windows eller C:\Program Files...
Använder Home Premium.

Jag tycker detta problem händer hela tiden även i andra mappar.

Jag TROR det beror på att man försöker se mapparna som "Miniatyrer", har försökt ändra till "Lista" men får det inte att funka i alla mappar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

För min del va det just miniatyrerna som spökade
Jag gjorde så här.

Öppna KÖR och klistra in
en efter en

regsvr32 /u lmpgvd.ax
regsvr32 /u lmpgspl.ax
regsvr32 /u lmpgad.ax

Följt av ENTER

Funkade för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förlåt för ett sent svar, men har inte haft så mycket tids tills nu.

m96aljo: Har inte testat det dära, men det verkar inte vara samma problem som jag har. Jag kan surfa runt i mappar utan problem, där flyter de på klockrent.
Det är bara kontrollpanelen som kraschar. Jag har även kryssat ur att jag måste godkänna alla program, och då kommer det upp en liten "popup-ruta". Om jag klickar på den öppnas ett fönster som också kraschar, så jag antar att den leder in i kontrollpanelen.

maneten: Testade, stod att de inte existerade. Testade alla 3.

Tack för era svar, men problemet återstår tyvärr.
Någon som har några andra förslag?

Det är alltså tjänsten explorer.exe som stänger ner sig eftersom "kontrollpanelen" har stött på ett problem.

/woicer

Permalänk
Medlem

jag har det problemet.. det är lite random aktigt.. men oftast i samma mappar men det finnns ingen speciel fil eller så.. kontroll panelen funkar iallfall för mig..

det där med regsvr32 /u lmpgvd.ax grejjen så säger den att det inte gick läsa in modulen.

OFFTOPIC: Tycker vista blir sämre och sämre för varje dag typ.. mer och mer fel medelande.. mer och mer problem me drivrutiner. sen ska den återställa grejjerna och då funkar det typ inte.. börjar bli galen och saknar xp, men den hänger sig ENDSAST på denna dator när jag försöker installera det...(sorry va bara tvungen.)

EDIT: han inte läsa allt men testade "Fix for COM Surrogate Has Stopped Working Error in Vista" men det känns lite riskabelt.. och om det fortfarande kvarstår explorer grejjen så kommer jag tillbaka.

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk
Medlem

Fått exakt samma fel nu. Kontrollpanelen krashar explorer så fort jag öppnar den.. Nån som har fått det att funka?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern