Permalänk

Macintosh med Windows XP?

Hej, är på väg att köpa en bärbar dator och jag måste säga att Apples design slår HP/acer/fujitsu etc....
Men bläääää för mac OS, inte för att det är dåligt utan för att jag är väldigt lat när det kommer till att lära mig ett nytt OS ifrån grunden...

Så jag undrar, jag vet att det går att installera Windows XP eller Vista på en Macintosh, men hur bra fungerar det egentligen? Kommer jag få massa random errors hela tiden eller?

Aja, skulle uppskatta lite hjälp om detta...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara varna dig om att du kommer få massa kommentarer nu om att du borde testa mac OS för att du kommer älska det

Det är inte min åsikt, då jag inte kör mac OS alls, men många kommer säga så

Lite mer on topic:

här är apples officiella forum för boot-camp:
http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1165

Permalänk
Medlem

Om du installerar xp eller vista med bootcamp så blir det som vilken pc som helst.

Men o andra sidan så tycker iaf jag det känns lite slöseri att köpa en mac för att köra windows på. Men det är ditt val iofs

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk

Re: Macintosh med Windows XP?

Kan inte låta bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Kommer jag få massa random errors hela tiden eller?

Lika många random errors som när du kör XP/Vista på vilken PC som helst.

Är du intresserad av en MacBook/Pro för att köra XP/Vista på tycker jag att du ska göra det, men jag tycker gott att du kan ha OSX installerat OCKSÅ, aldrig fel att kunna fler operativsystem.

Permalänk
Avstängd

Mac OS äger säg inte blää bara för du inte kan, och Windows XP och Vista funkar bra Likadant som en vanlig PC eftersom de kör med X86 numera!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Man måste väl ha OS X installerat för att kunna köra vista/xp på en mac? Det är lite därför jag inte är så sugen på det (ifall jag skulle köra vista på en mac). Att dual-boota är en sak, men det verkar rörigt med olika filsystem osv.

Permalänk

Att ha Mac OS installerat är inget krav för att kunna köra andra OS, men om man ska köra Windows är det nog en fördel med att åtminstone bränna ut en skiva med drivrutiner från Boot Camp för Windows innan man formaterar hårddisken.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Avstängd

och ja som trodde man köpte Macintosh för 2 anledningar....OSX & Designen

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Att ha Mac OS installerat är inget krav för att kunna köra andra OS, men om man ska köra Windows är det nog en fördel med att åtminstone bränna ut en skiva med drivrutiner från Boot Camp för Windows innan man formaterar hårddisken.

Så om jag köper en Macbook kan jag formatera hårddisken och installera t.ex. Vista helt utan bekymmer? Har funnits trådar om detta tidigare då jag fått informationen om att man måste ha OSX också, och något annat om att OS X kör ett annat filsystem och att man bara kan ha FAT32 till windows på en mac (inte alls exakt så men något i den stilen. Rörigt verkade det i alla fall)

EDIT:

Jo det verkar visst gå, men 64-bit är lite riskabelt eftersom Apple inte har drivrutiner till sin hårdvara för 64-bitssytem som jag förstår det.

http://forums.macnn.com/104/alternative-operating-systems/334...

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att det INTE fungerar lika bra på grund av en simpel anledning; musknappen. Det är otroligt jobbigt att behöva hålla ner fingret på touchpaden eller vad det nu är för att kunna högerklicka.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag tycker dock att det INTE fungerar lika bra på grund av en simpel anledning; musknappen. Det är otroligt jobbigt att behöva hålla ner fingret på touchpaden eller vad det nu är för att kunna högerklicka.

Man högerklickar genom att "klicka" på touchpaden med två fingrar.

Man scrollar genom att dra två fingrar på touchpaden.

Genialiskt i mina ögon. Knappen använder jag endast om jag ska dra något.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Så om jag köper en Macbook kan jag formatera hårddisken och installera t.ex. Vista helt utan bekymmer? Har funnits trådar om detta tidigare då jag fått informationen om att man måste ha OSX också, och något annat om att OS X kör ett annat filsystem och att man bara kan ha FAT32 till windows på en mac (inte alls exakt så men något i den stilen. Rörigt verkade det i alla fall)

EDIT:

Jo det verkar visst gå, men 64-bit är lite riskabelt eftersom Apple inte har drivrutiner till sin hårdvara för 64-bitssytem som jag förstår det.

http://forums.macnn.com/104/alternative-operating-systems/334...

Det går utmärkt att göra, om man installerar Windows på en mac så blir det i princip en vanlig dator med EFI istället för BIOS.

ZaInT: Jag tycker att apples touchpads är en av de bästa, den är ju grymt stor och när man vant sig är det ju rejält skönt att kunna högerklicka genom att släppa ner ringfingret och klicka med knappen som vanligt, slipper man trycker fel som man gör hela tiden med Delldatorn. Att sen kunna skrolla vart fingret än är med två fingrar är grymt skönare än att ha en liten remsa på höger sida.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Man högerklickar genom att "klicka" på touchpaden med två fingrar.

Man scrollar genom att dra två fingrar på touchpaden.

Genialiskt i mina ögon. Knappen använder jag endast om jag ska dra något.

håller med, Mac`ns styrplatta är sjukt bra & cool. (labba lite med den nya Macbook Pro (LED skärm, etc) det gick ju att zooma och hålla på med styrplattan precis som på IPhonen.

man drog ut med 2 fingrar så blev bilden större, och tvärtom så blev bilden mindre....sjukt coolt & bra. (styrplattan är verkligen "HiTech", har aldrig provat en styrplatta med så många funktioner. ändå så var inte styrplattan överkänslig, den funkade riktigt stabilt).

Mac `ns styrplattan äger stort !!!!

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Att ha Mac OS installerat är inget krav för att kunna köra andra OS, men om man ska köra Windows är det nog en fördel med att åtminstone bränna ut en skiva med drivrutiner från Boot Camp för Windows innan man formaterar hårddisken.

sant, man måste ej ha osx installerat inget emulerande här ne

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Det går utmärkt att göra, om man installerar Windows på en mac så blir det i princip en vanlig dator med EFI istället för BIOS.

Som jag förstår det så ska man radera EFI-partitionen? Det fick jag fram av vad jag läste på länken jag skickade

Permalänk

macbook pro is the shit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BradMehldau
macbook pro is the shit

no doubt about that

men "dröm datorn" vore ändå en blandning av Macbook Pro & m1330. (det jag saknar lite är ett riktigt fett grafikkort i Macbook pro + att OSX skulle va fullt kompatibelt med alla spel............snacka om dröm dator).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Som jag förstår det så ska man radera EFI-partitionen? Det fick jag fram av vad jag läste på länken jag skickade

utan EFI kan den ju inte starta. eller? tar du bort EFI, tar du bort det som startar uppdatron, det som ligger där istället frö bios. eller har ja helt misstagit mig

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
håller med, Mac`ns styrplatta är sjukt bra & cool. (labba lite med den nya Macbook Pro (LED skärm, etc) det gick ju att zooma och hålla på med styrplattan precis som på IPhonen.

man drog ut med 2 fingrar så blev bilden större, och tvärtom så blev bilden mindre....sjukt coolt & bra. (styrplattan är verkligen "HiTech", har aldrig provat en styrplatta med så många funktioner. ändå så var inte styrplattan överkänslig, den funkade riktigt stabilt).

Mac `ns styrplattan äger stort !!!!

OS X fick ju den där zoomfunktionen för något år sen, men hittils har man använt ctrl+mushjulet eller ctrl+tvåfingerscroll på plattan för att zooma in och ut. Har de nyaste modellerna alltså zoomfunktion på samma sätt som iPhone?

Håller annars med om att styrplattorna på macbook och macbook pro är underbara. De som ratar dem för att de "bara har en musknapp" yrar i nattmössan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
OS X fick ju den där zoomfunktionen för något år sen, men hittils har man använt ctrl+mushjulet eller ctrl+tvåfingerscroll på plattan för att zooma in och ut. Har de nyaste modellerna alltså zoomfunktion på samma sätt som iPhone?

Håller annars med om att styrplattorna på macbook och macbook pro är underbara. De som ratar dem för att de "bara har en musknapp" yrar i nattmössan.

Du har alltså inte hört talas om att folk har olika åsikter. Den här tråden är full av Mac-fanboys men nu har ni iallafall fått en annorlunda åsikt, och jag vet att jag inte är ensam om den.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Som jag förstår det så ska man radera EFI-partitionen? Det fick jag fram av vad jag läste på länken jag skickade

Den används enbart ifall man ska uppdatera firmwaren på datorn. Spelar inte direkt nån roll ifall du tar bort den eller inte, den är ju bara på 200 Mb.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Du har alltså inte hört talas om att folk har olika åsikter. Den här tråden är full av Mac-fanboys men nu har ni iallafall fått en annorlunda åsikt, och jag vet att jag inte är ensam om den.

Visst får folk ha olika åsikter. Som jag skrev så är det dock många som aldrig testat apples styrplattor, alternativt aldrig ha orkat ta reda på hur de fungerar, och ändå ratar hela datorn pga den. Min poäng var att styrplattan inte automatiskt är värdelös bara för att knappen inte är kluven i två som på andra datorer.

Permalänk
Medlem

Hmm... fungerar tvåfingersscroll och enafingretpåplattanhögerklick med Macbook i XP nu? Jag kör XP på min Macbook, men det var ett tag sedan jag installerade bootcamp på min, har det kommit med nyare versioner?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
OS X fick ju den där zoomfunktionen för något år sen, men hittils har man använt ctrl+mushjulet eller ctrl+tvåfingerscroll på plattan för att zooma in och ut. Har de nyaste modellerna alltså zoomfunktion på samma sätt som iPhone?

Håller annars med om att styrplattorna på macbook och macbook pro är underbara. De som ratar dem för att de "bara har en musknapp" yrar i nattmössan.

Har den senaste modellen av MBP, och zoomfunktionen fungerar som tidigare modeller och ej som Iphone. Vet ej vad killen yrar om.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Hmm... fungerar tvåfingersscroll och enafingretpåplattanhögerklick med Macbook i XP nu? Jag kör XP på min Macbook, men det var ett tag sedan jag installerade bootcamp på min, har det kommit med nyare versioner?

/hulle.

När jag prövade XP så vart det exakt samma inställning som i OS X.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
no doubt about that

men "dröm datorn" vore ändå en blandning av Macbook Pro & m1330. (det jag saknar lite är ett riktigt fett grafikkort i Macbook pro + att OSX skulle va fullt kompatibelt med alla spel............snacka om dröm dator).

vadå...mbp's grafikkort är ju bättre...