Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon HD 2900 Pro testat

Permalänk
Medlem

Underklockad och billigare version av hd 2900 xt med färre spel.
Passar i princip vilken grafikkortskylare som helst?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Alla fläktar som passar hd2900xt, passar hd2900pro

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ni missar några grejor här.

1. Dåliga drivrutiner från Nvidia. 162.18 är inte alls bra drivrutiner och 320Mb versionen droppar ganska mycket på grund av dessa drivrutiner. Efter 163 så boostades 320Mb upp ganska mycket och presterar i prinsip som ett 640 ända upp till 1600*1200 och även 1920*1200 ibland.

2. 8800GTS 320M kostar 200 kr mer än vad kompletts billigaste 2900PRO kostar.

3. Klockar ni 8800GTS 320M så drar de ifrån både ett HD2900PRO och ett XT. På köpet får ni ett kort som drar lite ström, låter betydligt mindre och utvecklar mindre värme.
Hur kan ni se fördelarna med ett HD2900PRO då? För att det kan klockas? Jo men procentuellt till klock och boost så presterar inte HD2900XT speciellt bra såvida ni inte ska bensha 3dmark hela dagarna.

8800GTS 320M med nya drivrutiner vill jag se ett test på. Men jag förstår varför de tog med 162.18 eftersom det är de senaste officiella drivrutinerna från Nvidia.

4. De testade bara spel utan AA nästan vilket är mindre intressant. Alla vill spela snyggt och utan AA blir det inte snyggt så detta var fruktansvärt dåligt av Tweaktown, rädda för att PRO skulle falla av 320m kanske?

5. Priset är alldeles för högt, under 2000kr ska det ligga när man lanserar så sent enligt mig.

6. Jag ville se test på klock i spel med AA så klart!

Huvudsaken är ju faktiskt här att ATi har fyllt upp hålen mer i alla fall. Dock så tog det nästan ett år men bättre sent än aldrig?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ni missar några grejor här.

1. Dåliga drivrutiner från Nvidia. 162.18 är inte alls bra drivrutiner och 320Mb versionen droppar ganska mycket på grund av dessa drivrutiner. Efter 163 så boostades 320Mb upp ganska mycket och presterar i prinsip som ett 640 ända upp till 1600*1200 och även 1920*1200 ibland.

2. 8800GTS 320M kostar 200 kr mer än vad kompletts billigaste 2900PRO kostar.

3. Klockar ni 8800GTS 320M så drar de ifrån både ett HD2900PRO och ett XT. På köpet får ni ett kort som drar lite ström, låter betydligt mindre och utvecklar mindre värme.
Hur kan ni se fördelarna med ett HD2900PRO då? För att det kan klockas? Jo men procentuellt till klock och boost så presterar inte HD2900XT speciellt bra såvida ni inte ska bensha 3dmark hela dagarna.

8800GTS 320M med nya drivrutiner vill jag se ett test på. Men jag förstår varför de tog med 162.18 eftersom det är de senaste officiella drivrutinerna från Nvidia.

4. De testade bara spel utan AA nästan vilket är mindre intressant. Alla vill spela snyggt och utan AA blir det inte snyggt så detta var fruktansvärt dåligt av Tweaktown, rädda för att PRO skulle falla av 320m kanske?

5. Priset är alldeles för högt, under 2000kr ska det ligga när man lanserar så sent enligt mig.

6. Jag ville se test på klock i spel med AA så klart!

Huvudsaken är ju faktiskt här att ATi har fyllt upp hålen mer i alla fall. Dock så tog det nästan ett år men bättre sent än aldrig?

"Med risk för att mata trollet"

1. För ATi har ju nått den högsta potentialen för sin HD-serie med sina drivrutiner förstår jag. Hade dem använt gamla drivrutiner så hade det ju givetvis klagats på det också.

2. Priserna är i dagsläget de högsta de kan vara och kommer med ALL säkerhet att sjunka så den smarta konsumenten avvaktar lite.

3. Ang. klockning så är jag inte så insatt i vilka nivåer man kan nå, men med tanke på att det är i princip ett identiskt XT så lär det finnas klockningsmån för den händige även med ett PRO. Så det argumentet känns lite urvattnat.

4. Jag tror inte att Tweaktown är rädda för att PRO ska prestera dåligt varför skulle dem? Dem testar med AA och AF, sen kan man diskutera utförligheten.

5. Så var vi inne på priset igen, se ovan.

6. No comment.

Detta är det bästa som kunde hända oss konsumenter! Nu kommer förmodligen priserna att sjunka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Trevligt med konkurrens i det segmentet, förhoppningsvis kommer de nu att fightas med priser runt 2000kr för 8800GTS 320MB och HD2900Pro. För min del blir det i så fall ett 8800GTS 320MB, för att det är det tystaste och svalaste av de två korten. Prestanda skiljer ju inte särskilt mycket. Några FPS hit eller dit är inte mycket att bråka om, särskilt som jag inte kommer köra höga upplösningar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur presterar ATi-korten i crossfire nu för tiden? Trycka i ett sånt här i mitt DS4 när det kommer och sen ett till om några månader kanske vore nåt. För man kan väl inte köra SLI med ett DS4 moderkort?

Permalänk
Medlem

Funderade oxo på Crossfire med två sånna.
Skulle vara skoj att se prestandan med det.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

3. Ang. klockning så är jag inte så insatt i vilka nivåer man kan nå, men med tanke på att det är i princip ett identiskt XT så lär det finnas klockningsmån för den händige även med ett PRO. Så det argumentet känns lite urvattnat.

Dojos argument är knappast urvattnat. Det är fakta. 2900-korten har mindre prestanda vinnst per överklockning än 8800-serien i real world applications, spel. I syntetiska tester, 3DMark, så blir det tvärtom.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Dojos argument är knappast urvattnat. Det är fakta. 2900-korten har mindre prestanda vinnst per överklockning än 8800-serien i real world applications, spel. I syntetiska tester, 3DMark, så blir det tvärtom.

kanske för att PCIe-bussen är en flakhals för nämnda grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
kanske för att PCIe-bussen är en flakhals för nämnda grafikkort.

Mer i spel än 3DMark?
Jag tror inte att PCIe-bussen är den största flashhalsen för ATI-korten. Det är nåt annat, arkitekturen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Dojos argument är knappast urvattnat. Det är fakta. 2900-korten har mindre prestanda vinnst per överklockning än 8800-serien i real world applications, spel. I syntetiska tester, 3DMark, så blir det tvärtom.

Det jag menade var att man kan lika gärna som att klocka 8800-serien också klocka HD2900-serien, sen att man får en mindre prestandavinst per klock vägs ju förmodligen upp av att PRO presterar likvärdigt eller bättre än GTS.

Jag tycker att det ända hållbara argumentet för att köpa ett 8800GTS istället är värmeutveckling, strömkonsumtion och ljudnivå till GTS fördel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Mer i spel än 3DMark?
Jag tror inte att PCIe-bussen är den största flashhalsen för ATI-korten. Det är nåt annat, arkitekturen.

Har väldigt svårt att tänka mig att det är bussen som begränsar, det är nog som Datanusse säger en ren arkitektur fråga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Hur presterar ATi-korten i crossfire nu för tiden? Trycka i ett sånt här i mitt DS4 när det kommer och sen ett till om några månader kanske vore nåt. För man kan väl inte köra SLI med ett DS4 moderkort?

Ska du köra crossfire på DS4:an med 2 PCI Express X16 slot(x16, x4)?
Hur bra är det egentligen?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roligt att läsa kampen mellan nvidia och AMD/ATi lägren. Presdanda/pris hit och dit. Jag kommer nog satsa på 2900Pro eller 2950 sen när dfe kommer. Och detta beror helt på att gillar AMD/ATi. Jag tittar ofta hur korten presterar i de spel och applikationer jag använder mig utav. Struntar rätt fullstädningt i hur det fungerar i sånt jag ej använder (läs 3dmark).

Alla håller med om att smaken är som baken.

Tycker även att dessa disskusioner påminner mycket om striderna mellan saab- och volvoägare.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att 1 år i datorvärlden är ett ljusår! Om detta hade kommit samtidigt som 8800 GTS, fine! Nu har det gått ett år, Nvidia har tjänat massiva pengar på sin 8800-serie, nya är på ingång, och dom kommer kunna gå långt ner i pris i konkurrens med AMD.

AMD däremot är i stort behov av en storsäljare och desto lägre priset går, desto mer förlorar dom.

Om ett kort ska bli bang for the buck så ska det klå 8800 GTS rejält, vilket jag inte tycker att 2900Pro gjorde.

Jag är inte så värst insatt i grafikkort men jag tycker man kan begära mer efter ett ÅR...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
"Med risk för att mata trollet"

1. För ATi har ju nått den högsta potentialen för sin HD-serie med sina drivrutiner förstår jag. Hade dem använt gamla drivrutiner så hade det ju givetvis klagats på det också.

2. Priserna är i dagsläget de högsta de kan vara och kommer med ALL säkerhet att sjunka så den smarta konsumenten avvaktar lite.

3. Ang. klockning så är jag inte så insatt i vilka nivåer man kan nå, men med tanke på att det är i princip ett identiskt XT så lär det finnas klockningsmån för den händige även med ett PRO. Så det argumentet känns lite urvattnat.

4. Jag tror inte att Tweaktown är rädda för att PRO ska prestera dåligt varför skulle dem? Dem testar med AA och AF, sen kan man diskutera utförligheten.

5. Så var vi inne på priset igen, se ovan.

6. No comment.

Detta är det bästa som kunde hända oss konsumenter! Nu kommer förmodligen priserna att sjunka.

Nu kommer det låta som om jag är anti ATi men så är fallet inte. Jag tycker bara de ska visa sina framfötter. Fler och fler glömmer bort hur starka de är. Alla vet om att ATi är duktig på att göra avancerade, kraftiga, varma och strömslukande kort. Numera är dom bara strömslukande, varma och avancerade. Vart är det kraftiga?

Det bästa AMD har gjort med ATi detta året är att föra med HL2 black box tillsammans med kortet. Det andra är att de fick ut mainstream.... nästan ett år efter Nvidia. Kom igen, det är en generation för katten? Sist men verkligen inte minst, open source för drivrutiner.

Men kring prestanda, lansering, styrka efter lansering och allt vad drivrutiner heter, kan man inte här som konsument acceptera sådant här. Om Nvidia ska dominera marknaden så kommer grafikkorten att bli jäkligt dyra och det är inte jag speciellt intresserad av.

Visst, Ati har fått ut sitt mainstream, men det kommer inte att rädda dom. Dom är för sent ute denna generation för Nvidia har mjölkat... dom har mjölkat som katten och mer än vad ATi har mjölkat sedan 9xxx tiden. Det är länge sedan!

--

1.
Förstår inte riktigt.

2.
Jag tycker priset är för högt. ATi tar priser precis som om de skulle vara på tronen på marknaden. Det går dåligt för ATi och dom ligger bakom Nvidia på alla möjliga sätt och vis. Det tar ATi nästan ett år att lansera ett mainstream kort vilket är fruktansvärt dåligt och ingen annan kan skriva något om det. Då är 2500kr ett alldeles för högt introduktionspris. Max 2000kr i introduktionspris (jag vet om att det finns kort för 2300kr). MEN, droppar dom till 1500kr-1800kr skulle jag vilja på stå att det är ett väldigt väldigt prisvärt kort och jag köper ett direkt. Dom har 2 veckor på sig att droppa.

3.
2900 har inte en suck mot 8800 vad gäller klockning. Ett klockat 8800GTS 320M sopar mattan med ett HD2900XT 512 till exempel. Visst kan man klocka HD2900XT och kortet klockar grymt, men ger tyvärr ingen bra vinst boost per klock och resulterar till mer värme, högre strömkonsuption och lite prestanda. Endast negativa saker, inte en enda positiv grej, jo om man ska bensha 3Dmark. Vem fan bryr sig om 3dmark av oss dödliga som vill spela?

4.
Alltså Tweaktown är en seriös organisation men de gjorde testet väldigt dåligt. Nästan hela världen spelar med AA, varför inte prestandatesta med AA? Det var bara fruktansvärt dåligt och jag kan mycket väl tänka mig att det är på grund av att ATi har väldigt dålig AA prestanda. Det handlar inte om att Tweaktown vill "gömma" eller "dölja" något. Jag tror snarare att man vill dra en rättvis fight utan AA där 2900 har något att komma med, ÄVEN om det i praktiken med AA skulle innebära att HD2900XT 512mb skulle förlora majoriteten av spel i 3 olika upplösningar med AA mot 8800GTS 320M för 2400kr.

Mer om ursäkt om mitt morgon humör låter som "bråk-makar-gatan-2", så är inte fallet. Jag är bara frustrerad över vad AMD med Ati sysslar med.

Men R700 för katten, det blir förmodligen hårda grejor!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu kommer det låta som om jag är anti ATi men så är fallet inte. Jag tycker bara de ska visa sina framfötter. Fler och fler glömmer bort hur starka de är. Alla vet om att ATi är duktig på att göra avancerade, kraftiga, varma och strömslukande kort. Numera är dom bara strömslukande, varma och avancerade. Vart är det kraftiga?

Det bästa AMD har gjort med ATi detta året är att föra med HL2 black box tillsammans med kortet. Det andra är att de fick ut mainstream.... nästan ett år efter Nvidia. Kom igen, det är en generation för katten? Sist men verkligen inte minst, open source för drivrutiner.

Men kring prestanda, lansering, styrka efter lansering och allt vad drivrutiner heter, kan man inte här som konsument acceptera sådant här. Om Nvidia ska dominera marknaden så kommer grafikkorten att bli jäkligt dyra och det är inte jag speciellt intresserad av.

Visst, Ati har fått ut sitt mainstream, men det kommer inte att rädda dom. Dom är för sent ute denna generation för Nvidia har mjölkat... dom har mjölkat som katten och mer än vad ATi har mjölkat sedan 9xxx tiden. Det är länge sedan!

--

1.
Förstår inte riktigt.

2.
Jag tycker priset är för högt. ATi tar priser precis som om de skulle vara på tronen på marknaden. Det går dåligt för ATi och dom ligger bakom Nvidia på alla möjliga sätt och vis. Det tar ATi nästan ett år att lansera ett mainstream kort vilket är fruktansvärt dåligt och ingen annan kan skriva något om det. Då är 2500kr ett alldeles för högt introduktionspris. Max 2000kr i introduktionspris (jag vet om att det finns kort för 2300kr). MEN, droppar dom till 1500kr-1800kr skulle jag vilja på stå att det är ett väldigt väldigt prisvärt kort och jag köper ett direkt. Dom har 2 veckor på sig att droppa.

3.
2900 har inte en suck mot 8800 vad gäller klockning. Ett klockat 8800GTS 320M sopar mattan med ett HD2900XT 512 till exempel. Visst kan man klocka HD2900XT och kortet klockar grymt, men ger tyvärr ingen bra vinst boost per klock och resulterar till mer värme, högre strömkonsuption och lite prestanda. Endast negativa saker, inte en enda positiv grej, jo om man ska bensha 3Dmark. Vem fan bryr sig om 3dmark av oss dödliga som vill spela?

4.
Alltså Tweaktown är en seriös organisation men de gjorde testet väldigt dåligt. Nästan hela världen spelar med AA, varför inte prestandatesta med AA? Det var bara fruktansvärt dåligt och jag kan mycket väl tänka mig att det är på grund av att ATi har väldigt dålig AA prestanda. Det handlar inte om att Tweaktown vill "gömma" eller "dölja" något. Jag tror snarare att man vill dra en rättvis fight utan AA där 2900 har något att komma med, ÄVEN om det i praktiken med AA skulle innebära att HD2900XT 512mb skulle förlora majoriteten av spel i 3 olika upplösningar med AA mot 8800GTS 320M för 2400kr.

Mer om ursäkt om mitt morgon humör låter som "bråk-makar-gatan-2", så är inte fallet. Jag är bara frustrerad över vad AMD med Ati sysslar med.

Men R700 för katten, det blir förmodligen hårda grejor!

Ta inte illa upp men jag orkar verkligen inte fortsätta den här diskussionen med dig. För mycket ord och för lite substans helt enkelt.

Det bara lipas och gnälls hela tiden, jag tycker själv att det är skitbra att ATi kommer ut med PRO-kortet oavsett hur jävla länge nVidia har haft sin 8800-serie ute. Helt jävka orelevant eftersom det nu finns ett alternativ. Jag vill iaf inte leva i en värld med monopol på marknaderna. Titta bara på hur Creative kan härska och regera och vara allmänt kassa i sin support utan konkurens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ta inte illa upp men jag orkar verkligen inte fortsätta den här diskussionen med dig. För mycket ord och för lite substans helt enkelt.

Det bara lipas och gnälls hela tiden, jag tycker själv att det är skitbra att ATi kommer ut med PRO-kortet oavsett hur jävla länge nVidia har haft sin 8800-serie ute. Helt jävka orelevant eftersom det nu finns ett alternativ. Jag vill iaf inte leva i en värld med monopol på marknaderna. Titta bara på hur Creative kan härska och regera och vara allmänt kassa i sin support utan konkurens.

Jag medför mycket substans och det brukar vara mycket substans från min sida. Det är bara att titta bakåt i tiden.

Vad skrev jag i mitt inlägg? Jag skrev att det var bra att de äntligen kommit ut med mainstream kort, inte för att det kommer att hjälpa dom speciellt mycket.

De måste komma ut med ett kort som säljer riktigt bra. Det här kortet kanske säljer riktigt bra, om det var för 6 månader sedan. Det är bara en tidsfråga innan Nvidia kontrar med något annat intressant.

Men visst, är alla nöjda så är det väl jag som har fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag medför mycket substans och det brukar vara mycket substans från min sida. Det är bara att titta bakåt i tiden.

Vad skrev jag i mitt inlägg? Jag skrev att det var bra att de äntligen kommit ut med mainstream kort, inte för att det kommer att hjälpa dom speciellt mycket.

De måste komma ut med ett kort som säljer riktigt bra. Det här kortet kanske säljer riktigt bra, om det var för 6 månader sedan. Det är bara en tidsfråga innan Nvidia kontrar med något annat intressant.

Men visst, är alla nöjda så är det väl jag som har fel.

Kommenterade inte dig som person, utan ditt inlägg som jag står fast vid var mycket snack och lite substans.

Inte du, inte jag, inte någon annan vet hur det kommer hjälpa ATi, alla tänker inte som du, och alla vill inte överklocka så en marknade finns helt klart för kortet.

Jag förstår inte riktigt hur du kan säga att om det var för 6 månader så hade detta kortet sålt riktigt bra, situationen var ju likadan då som nu, i princip. Bara det att nu har ATi en konkurrenskraftig-produkt. nVidia har samma line-up sedan ett år tillbaka ungefär. Sen huruvida nVidia kommer komma med en ny intressant produkt är spekulationer, givetvis kommer det nya arkitekturer och nVidia ser ju ut som om dem borde vara längst fram i utvecklingen med en nya arkitektur, men ATi lär inte ligga på sofflocket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag förstår inte riktigt hur du kan säga att om det var för 6 månader så hade detta kortet sålt riktigt bra, situationen var ju likadan då som nu, i princip. Bara det att nu har ATi en konkurrenskraftig-produkt. nVidia har samma line-up sedan ett år tillbaka ungefär. Sen huruvida nVidia kommer komma med en ny intressant produkt är spekulationer, givetvis kommer det nya arkitekturer och nVidia ser ju ut som om dem borde vara längst fram i utvecklingen med en nya arkitektur, men ATi lär inte ligga på sofflocket.

Det ser likadant ut nu som då i princip, helt rätt. Nvidia dominerar och fortsätter göra det vilket är mindre roligt.

För 6 månader sedan så hade HD2900PRO sålt riktigt bra dels för att det skulle existerat konkurrans i rätt tid och då kortet presterar bättre än 8800GTS 320M och är lite billigare.

Om du och jag står på en startbana och ska tävla mot varandra 100 meter löp. Pang, du springer men jag står still. När du har kommit halvvägs så börjar jag springa. Du kommer så klart i mål före mig men jag springer snabbare än dig från start till mål. Vad f*n hjälper det mig när du redan har vunnit? Förstår du vad jag menar? Jag menar på att ATi kommer lite i fel tid för att lansera något som ska bli en wow-faktor, för detta kortet tror jag hade blivit en wow faktor för 6 månader sedan. Jag är helt övertygad om att kortet då hade sålt bättre än vad kortet kommer att sälja.

HD2900PRO är billigare och presterar lite bättre än 8800GTS 320 utan AA idag, men problemet är att de som velat uppgradera och väntat hela förra året med det har uppgraderat till Nvidia förutom endel som har väntat ännu längre. Det har ju bara funnits Nvidia och välja på. Fortsätter det så här så kommer vi få köpa dyra kort från Nvidia och utvecklingen bromsas in radikalt. Det vill jag slippa.

DX10 och Vista har blivit en extrem hype att väldigt många blev Nvidia ägare förra och detta året, extremt många, mycket på grund av DX10 framförallt. Nvidia norpade åt sig en väldigt stor kundstock från ATi och det ser man inte minst på redovisningen från Nvidia för de olika kvartalen för detta året. Nvidia har inte legat så bra till sedan GF3/4 tiden. Det finns ju en anledning till det. Rätta mig gärna om jag skulle ha fel.

Om dödliga med begränsad ekonomi som de flesta faktiskt har och framförallt världen över, köper ett nytt kort någon gång i Februari-September 2007 som heter 8800GTS, är sannolikheten väldigt liten att man går och köper ett kort som heter HD2900PRO som kostar 200kr mindre samt presterar lite bättre utan AA prestanda idag eller om 4 månader. Dels för att prestandan inte är värt orken att byta och dels för att de flesta inte är gjorda av pengar. Större delen av Sweclockers är studenter. Man ser titt som tätt folk som inte har speciellt mycket pengar. Vi lever ändå väldigt bra i Sverige med gott om pengar. Hur är det utomlands?

Jag är ganska säker på att de som köper ett HD2900PRO idag har antingen inte uppgraderat sitt befintliga grafikkort eller så har man pengar att man kan uppgradera när tillfälle ges för det. Dessa människor inkl mig själv är en minoritet.
Sedan att folk som redan har 8800GTS 320M till exempel skulle köpa ett HD2900PRO är utom logiskt agerande med tanke då 320M har alla fördelarna med sig förutom lite sämre prestanda utan AA i spel jämfört med HD2900PRO. Men visst kan man gilla det ena märket bättre än det andra.

Jag tycker hur som helst att ATi ska lansera något snart som verkligen hotar Nvidia så det händer någonting på grafikkortsmarknaden. Det är alldeles tyst på grund av den total dominansen från Nvidia just nu och har vart det sedan November för snart ett år sedan.
Nvidia låg förvisso på toppen av redovisning även för 2 år sedan men detta året är ju verkligen ett lyft från Nvidias sida. Jätte kul men jag tycker samtidigt att det är skit rent ut sagt då ATi inte har något vettigt att komma med. ATi måste börja jobba mer med focus på marknadsföring och PR. De verkar inte veta hur man marknadsför på ett ordentligt och på ett konkurranskraftigt sätt. Nvidia tar dominansen ganska hårt dels på grund av den marknadsföringsteknik samt PR som Nvidia använder sig av.

Några kort från ATi som visar vart skåpet ska stå för en tid är precis det vi behöver. Det är lite därför jag blir frustrerad av dessa smuttiga lanseringar av kort som inte resulterar i pengar för ATi. Samma sak gäller för AMD's del för processorer. AMD måste visa på vad dom går för, för annars kommer vi se en "C2D" för 7000 kronor som idag kostar 2000 kr. Det är det sista vi vill.

Alla tänker inte som jag, jag vet det. Men jag vet själv om att jag tänker ganska långt och djupt. Vi och jag i vårt företag jobbar dels mycket med analyser av olika affärsområden samt marknadsföring för vår egen eller för vår kunds räkning, även om vi i huvudsak är utvecklingspartner till diverse. Det är stenhård konkurrans idag för alla företag och man måste se helheten och inte endast 30% av den när man diskuterar som vi i olika forum gör idag.

ATi är ett mycket bra företag med sina briser precis som Nvidia har. Om uppköpet av AMD har resulterat till något negativt vet jag inte och skulle inte påstå det heller. Men det går inte bra för ATi just nu och har inte gjort det under en längre tid. Antingen accepterar man det och försöker förstå eller så ignorerar man det som många tyvärr gör och rullar vidare. Men jag förstår de "många" då man är ganska hjälplös om man inte sitter med den typen av makt som behövs.

Lite off topic och ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

HD2900Pro @ Crossfire vs 1x 8800 Ultra...prismässigt stor stor skillnad...även prestandamässigt.

nVidia blir 1500kr dyrare med långsammare gpu, anar ATI/AMD får in kulor här.

edit ///

Hur blir ljudet @ crossfire ? eko eller 3D supa dupa ? (hd2000 serien har ju ljudkort inbyggt för HDMI)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
HD2900Pro @ Crossfire vs 1x 8800 Ultra...prismässigt stor stor skillnad...även prestandamässigt.

nVidia blir 1500kr dyrare med långsammare gpu, anar ATI/AMD får in kulor här.

edit ///

Hur blir ljudet @ crossfire ? eko eller 3D supa dupa ? (hd2000 serien har ju ljudkort inbyggt för HDMI)

Hur tänker du nu menar du?

Läs hela testet och tänk på att det är ett HD2900XT 1GB och inte ett slött PRO:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/diamond-viper-...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

håller nog med dojan att introduktionspriset borde varit lägre för att sätta lite mera press på nvidia som inte sänkt sina grafikkortspriser på... ja har de sänkts öht?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hur tänker du nu menar du?

Läs hela testet och tänk på att det är ett HD2900XT 1GB och inte ett slött PRO:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/diamond-viper-...

ne, tänker inte på XT, o xbitlabs länkar orkar jag inte kolla på nu.

Pro klockar till XT enligt tester...Pro @ Crossfire lär piska 88K Ultran

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
ne, tänker inte på XT, o xbitlabs länkar orkar jag inte kolla på nu.

Pro klockar till XT enligt tester...Pro @ Crossfire lär piska 88K Ultran

för priset av ett 8800gtX! enda nackdelen är nätagget som ska driva detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
ne, tänker inte på XT, o xbitlabs länkar orkar jag inte kolla på nu.

Pro klockar till XT enligt tester...Pro @ Crossfire lär piska 88K Ultran

Ja Pro klockar bra och jag tror du missförstår mig. Läs Xbitlabs testet som jag länkade så tror jag du förstår.
PRO är ju knappast bättre än ett HD2900XT 1GB GDDR4, det är vi överrens om va? Sedan är det ju absolut inget garanterat att PRO ska klocka till ett XT. De korten som diverse prestandasajter får brukar inte alltid vara mindre klockvänliga som de man får i butik.

PRO är ju ett XT med lägre hastigheter och förmodligen volt, något mer?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

PRO är ju ett XT med lägre hastigheter och förmodligen volt, något mer?

Kan vara minnens hastighet (ns).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."