OSX - Krångligt att byta trådlöst nätverk som har många krav

Permalänk
Medlem

OSX - Krångligt att byta trådlöst nätverk som har många krav

Hej
Vanligtvis så är det enkelt att ansluta till trådlösa nätverk, men dem nät som jag ansluter mig till kräver extra saker som gör att jag tycker det bli jobbigt att byta nät.

Nät 1 kräver en MAC-adress, kryptering och dhcp-ip
Nät 2 kräver en NY MAC-adress och fast ip

Jag vill inte använda samma MAC-adress på båda näten då det för mig är en säkerhetsrisk / extra säkerhetsåtgärd

Jag vill på något sätt automatisera bytet av nät så fort det upptäcks. Alla nycklar och sådant för båda näten finns redan sparade i inställningarn och tillämpas så fort näten accepterar min anslutning.
Problemet ligger således mest i MAC-adressändringen. Jag vet att jag enkelt kan göra ett litet skript som som jag kör varje gång jag vill byta mellan dessa 2 MAC-adresser, men jag vill att det sker automatiskt!

Så är det någon som vet hur jag ska gå tillväga? Finns det några bra knep?

MVH Niclas

Permalänk
Medlem

Säkerhetsåtgärd? MAC-adressen skickas ju i klartext.

Nåja, jag tror att du skulle kunna fixa det med typ LocationX.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Intresant, varför känner du dig säkrare med två olika mac adresser? Eller är det för att få anonymitet?

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte riktigt heller fattar varför du vill ha två olika mac-adresser, inte för att det angår mig eller är relevant för frågan egentligen, mer än om de båda näten nu har samma ägare och du är rädd att någon skall koppla att det är samma person som hänger på dem (eller om du typ datar normalt/seriöst på originalmacadressen och gör dumheter på den andra på ett annat nät för att det sedan skall vara svårare att komma fram till att det var din dator som gjorde dumheterna.)

I vilket fall som helst får du nog förklara vad du menar med "så fort de upptäcks", skall datorn sitta och fippla emellan näten så fort den har tillgång till båda? Kommer inte båda finnas tillgängliga större delen av tiden? Är inget av dem "primärt" så att säga?

Permalänk
Medlem

Okej, det ena är mitt hemmanät och det andra är på mitt jobb där jag luskat ut hur man knäcker deras nät så jag kan surfa när jag har tråkigt.

Jobb-nätet kräver en specifik MAC-adress och det kan jag ej ändra på. Däremot så kan jag ju ändra här hemma så jag får samma som jag ska ha på jobbet. Men sen när jag tänkte efter så blev jag paranoid, tänk om någon på mitt jobb (typ admin) använder samma MAC mot mitt hemmanät (typ 1 på miljarden hehe, men chansen finns ändå )

Men nu är det en till sak som jag brukar få lov att ändra, eller, förut så trodde jag att jag fick lov att ändra det, men nu märker jag att det fungerar ändå, fastän att det ser lite skumt ut.
Det är så att jag har 2 st airport-profiler för ett och vardera nät eftersom den ena har fast ip och den andra dhcp. Om jag har båda profilerna aktiverade så får jag 2! ip-nummer kopplade till airport-kortet!?!? Varför blir det så?

... inet 10.46.0.107 netmask 0xffffff00 broadcast 10.46.0.255 inet 192.168.1.2 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255 ...

Jag har inte märkt några problem ännu med att ha 2 ip-nummer, men jag tycker det verkar märkligt.
Sen förstår jag inte hur min router (sitter hemma nu) accepterar det, för jag har ju låst MAC-adressen till ett ip nummer här, samt att routern bara delar ut några få ip-nummer som bara stämmer in på ett av dem ovan.

Aliquis: Med "så fort de upptäcks" menar jag att om jag har ett trådlöst nätverk förkonfigurerat så när jag inte är kopplad till något nät så försöker den ansluta till dem förkonfigurerade näten tills det att jag blir ansluten. Datorn letar alltså aktivt efter möjlig internetanslutning kontinuerligt.
Det är innan datorn hittar dessa nät som jag behöver ändra MAC.

/Niclas