Okej, det ena är mitt hemmanät och det andra är på mitt jobb där jag luskat ut hur man knäcker deras nät så jag kan surfa när jag har tråkigt.
Jobb-nätet kräver en specifik MAC-adress och det kan jag ej ändra på. Däremot så kan jag ju ändra här hemma så jag får samma som jag ska ha på jobbet. Men sen när jag tänkte efter så blev jag paranoid, tänk om någon på mitt jobb (typ admin) använder samma MAC mot mitt hemmanät (typ 1 på miljarden hehe, men chansen finns ändå )
Men nu är det en till sak som jag brukar få lov att ändra, eller, förut så trodde jag att jag fick lov att ändra det, men nu märker jag att det fungerar ändå, fastän att det ser lite skumt ut.
Det är så att jag har 2 st airport-profiler för ett och vardera nät eftersom den ena har fast ip och den andra dhcp. Om jag har båda profilerna aktiverade så får jag 2! ip-nummer kopplade till airport-kortet!?!? Varför blir det så?
...
inet 10.46.0.107 netmask 0xffffff00 broadcast 10.46.0.255
inet 192.168.1.2 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255
...
Jag har inte märkt några problem ännu med att ha 2 ip-nummer, men jag tycker det verkar märkligt.
Sen förstår jag inte hur min router (sitter hemma nu) accepterar det, för jag har ju låst MAC-adressen till ett ip nummer här, samt att routern bara delar ut några få ip-nummer som bara stämmer in på ett av dem ovan.
Aliquis: Med "så fort de upptäcks" menar jag att om jag har ett trådlöst nätverk förkonfigurerat så när jag inte är kopplad till något nät så försöker den ansluta till dem förkonfigurerade näten tills det att jag blir ansluten. Datorn letar alltså aktivt efter möjlig internetanslutning kontinuerligt.
Det är innan datorn hittar dessa nät som jag behöver ändra MAC.
/Niclas