Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Samma här. ETA 3/10.. Om de ligger i lite så borde den fan kunna nå fram till på Fredag.. Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får drömma vidare om att få den innan helgen dock...
Den byggs i Irland och har förmodligen inte kommit därifrån än.
Sen ska den transporteras via ROAD (enl. Schenkers tracking).

Men men, onsdag nästa vecka är inte så illa.

Permalänk
Medlem

Spader triss:
Normalt brukar man behöva köra disken i legacy mode så att drivrutiner inte behövs. Så slår man av det när man installerat drivrutinerna. Men jag har för mig att det där varigt uppe i tråden mer exakt vad det rörde sig om i det här fallet.

Kommer inte ihåg vad det var.

Permalänk

Okej.. tack för svar, men jag fattar noll. Kan du vara lite mer specifik hur man ska gå till väga tror du? XD

Permalänk
Permalänk

Den andra hjälpte väldigt bra. Tack tack.

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att köpa borde skynda sig. De har extrapris på 1.66GHz processorn, bara 52555kr!!

Permalänk
Medlem

Fick min för en vecka sen, har nog haft otur för jag har inte sett nån med samma problem? Skärmen flimrar när den ska starta, en massa ränder i olika färger, sen bleknar allt och blir vitt. När jag böjer skärmen får jag upp bild, men touchpaden funkar inte...nån som vet vad det kan vara? Är ju inte så haj på sånt här. Killen som jag pratade med på den internationella linjen för xps kunde inte säga vad det var och jag får inget svar på mitt mail till Dell heller...aah så tradigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShortyMe
Fick min för en vecka sen, har nog haft otur för jag har inte sett nån med samma problem? Skärmen flimrar när den ska starta, en massa ränder i olika färger, sen bleknar allt och blir vitt. När jag böjer skärmen får jag upp bild, men touchpaden funkar inte...nån som vet vad det kan vara? Är ju inte så haj på sånt här. Killen som jag pratade med på den internationella linjen för xps kunde inte säga vad det var och jag får inget svar på mitt mail till Dell heller...aah så tradigt.

Prova att lyfta på tangentbordet och ta löst och sätt tillbaka coax kabeln till skärmen. Det brukar lösa många sådana problem.

Permalänk
Medlem

Varning för DELL

ShortyMe! Verkar som om du och jag har liknande bekymmer. Min skärm blir helt lila när jag tiltar den. Det glappar även mellan lite plastbitar samt mellan skärm och dator (betydligt mer på ena sidan än andra) så jag anser att det än taskigt byggd. Problemen uppdagades för ett par dagar sen direkt efter att jag packat upp datorn. Jag ringde Dell kundtjänst och blev givetvis hänvisad till teknisk support. De kopplade mig vidare till XPS supporten (den internationella) där det konstaterades per telefon att det var ett hårdvarufel. Killen jag pratade med var schysst och sa att de kunde skicka en reperatör men han rekomenderade det inte eftersom de endast kunde laga skärmen och inte "fixa" glappande delar. Han menade att jag aldrig skulle kunna känna "confidence in my system" om jag hade glappande delar och en skärm som var dåligt sammanfogade med datorn. Eftersom han inte satt i Sverige bad han mig ringa till kundtjänst i Sverige som skulle kunna ordna med att hämta datorn.

Efter detta började en karusell utan dess like. Jag har under tre dagar och ca 4 effektiva timmar per telefon konstaterat att ingen vill hjälpa mig. Ok, kundtjänst kan ta tillbaka den men då som en ångerrätts-grej. Det har blivit lite av en principsak för mig att jag inte skall betala frakten tillbaka, det är väll Dells problem när de levererar en trasig produkt (eller?). Har som sista utväg kontaktat min säljare på Dell och frågat honom. Han svarade kort på mailet att han skulle kontakta kundtjäns som sedan skulle kontakta mig. Frågan är om det hjälper eller de kommer ge mig erbjudande om att utnyttja min ånderrätt..

Är det någon som har nåt tips?

Permalänk
Medlem

Happ, idag började min xps krångla.

Först ville den inte starta windows, gav blåskärm o konstiga felmeddelanden.

Har virusscannat allting och återställt bios till factory settings.

Nu går den att starta som vanligt, men ibland får fläkten ryck och går upp i varv. Låter som en hårtork!

Vad kan det vara?

Har någon numret till xps-supporten i sverige eller internationellt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xenod
Happ, idag började min xps krångla.

Först ville den inte starta windows, gav blåskärm o konstiga felmeddelanden.

Har virusscannat allting och återställt bios till factory settings.

Nu går den att starta som vanligt, men ibland får fläkten ryck och går upp i varv. Låter som en hårtork!

Vad kan det vara?

Har någon numret till xps-supporten i sverige eller internationellt?

~85% av alla blåskärmar beror på mjukvara. Vad säger dem? Skapas några loggfiler i C:\Windows\minidump ? Vad ligger du cpu på för last när fläkten ökar i varv?

Support: http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt exemplar och haft den i någon vecka. Jag har C2Duo missljudet som hörs när den går på lågvarv och det är lite hålrum mellan chassidelarna. Dock är den robust byggd så jag får väl nöja mig.

Den har fatalhängt sig en gång utan anledning men annars inga problem. Jag sparade in på hddn och nöjde mig med 5400rpm vilket jag ångrar. Jag har dessutom undervoltat den men jag kunde inte dra ner särskilt mycket så jag kan köra på lika lågt volttal på högsta som lägsta FID... beror det på billigt moderkort?

Är helt klart nöjd med köpet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Du ska sätta i 3G modemet på undersidan av datorn, du ska inte plocka upp något tangentbord. Om du vänter upp-och-ner på datorn och skruvar av locket i "mitten" (locket är 6,8 x 6,8 mm ungefär och är fäst med en skruv) kommer du se att det finns en plats för ett "WWAN" kort. Där ska du sätta in kortet och skruva fast det. Tittar du på kortet under, som är det trådlösa nätverkskortet, ser du hur det ska fästas. Du ska koppla på kablarna som går till antennerna med.

Lycka till!

Tack du hade helt rätt, behövdes inte tas loss något tangentbord. Undar varför säljaren sa det.. Nåväl det fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få den i vitt?
Går inte att konfa den i vitt på dell.se men finns som altenativ på dell.com, går det att ordna om man ringer dit?
Hur är det med ljud utgångar? inget optiskt ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Någon som lyckats få den i vitt?
Går inte att konfa den i vitt på dell.se men finns som altenativ på dell.com, går det att ordna om man ringer dit?
Hur är det med ljud utgångar? inget optiskt ut?

Jag fick en vit Den fanns att beställa i vitt de första veckorna/månaden. Sedan tog de bort den färgen för att det var problem att få till vitfärgen, enligt min försäljare. Men om det går att beställa på dell.com så borde det väll gå att ordna om du ringer dit.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Någon som lyckats få den i vitt?
Går inte att konfa den i vitt på dell.se men finns som altenativ på dell.com, går det att ordna om man ringer dit?
Hur är det med ljud utgångar? inget optiskt ut?

inte optiskt tror jag, men du har digitalt, vilket jag antar är det du vill åt? (via HDMI uttaget, 7.1 ljud). Vet iof inte hur det är där framme, inte försökt något

Permalänk
Medlem

Haha, jag tror att Dell har tröttnat på att alla ringer in sina ordrar för att pruta.

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xpsn...

Fri frakt, endast om man beställer online.

Permalänk
Inaktiv

Sålänge man har försäljare kommer man inte komma ifrån det

Permalänk
Medlem

Fick min burk i fredags(beställning för två veckor sedan). Allt sitter robust och än har jag inte hört något från cpun. Där hårddisken är monterad sticker det ut lite men inget man tänker på om man inte inspekterar noga. Inga glapp runt skärmen eller de olika delarna annars vad jag kan se.

Mycket nöjd so far, får hoppas man är lika nöjd om ett år.

EDIT: Såg dock nu på dells sida att min konfiguration är nästan 1500 kr billigare. Så det blir ett samtal till dom imorgon. Hoppas jag får pengar eller något annat utan att behöva utnyttja ångerrättsgrejen. Det är verkligen inget jag är vidare sugen på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Fick min burk i fredags(beställning för två veckor sedan). Allt sitter robust och än har jag inte hört något från cpun. Där hårddisken är monterad sticker det ut lite men inget man tänker på om man inte inspekterar noga. Inga glapp runt skärmen eller de olika delarna annars vad jag kan se.

Mycket nöjd so far, får hoppas man är lika nöjd om ett år.

EDIT: Såg dock nu på dells sida att min konfiguration är nästan 1500 kr billigare. Så det blir ett samtal till dom imorgon. Hoppas jag får pengar eller något annat utan att behöva utnyttja ångerrättsgrejen. Det är verkligen inget jag är vidare sugen på.

De har väl rätt att ändra priserna helt hur de vill?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
De har väl rätt att ändra priserna helt hur de vill?

Jo men jag har fortfaranda 14 dagars ångerrätt för det. Det är alltså fullt möjligt för mig att skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka för att sedan beställa en igen. Det är lättare för både dom och mig att dom erbjuder någon sorts kompensation istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Jo men jag har fortfaranda 14 dagars ångerrätt för det. Det är alltså fullt möjligt för mig att skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka för att sedan beställa en igen. Det är lättare för både dom och mig att dom erbjuder någon sorts kompensation istället.

Hoppas du skämtar..

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att beställa med pc6400-minne (800MHz)?
Borde det inte vara det naturliga valet på santa-rosa då FSB är 800MHz?
Är det något jag missar?
Hur blir det egentligen med FSB, minneshastigheter och liknande när man kör pc-5300 (667Mhz) med 800Mhz FSB?

Permalänk
Inaktiv

Du har missat något. I Santa Rosa jobbar minnena inte i mer än 667Mhz äändå. Så du har fått fel för dig Läst fel eller blivit felinformerad

Permalänk
Medlem

Yes, och vad jag förstår så körs minnena i 533MHz om man har 4GB RAM, vilket gör det mycket enklarare att inte lägga ut flera tusenlappar extra för den uppgraderingen.

Permalänk
Inaktiv

Men iof är mängden minne viktigare än hastighet oftast (är min upplevelse iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabe04
Yes, och vad jag förstår så körs minnena i 533MHz om man har 4GB RAM, vilket gör det mycket enklarare att inte lägga ut flera tusenlappar extra för den uppgraderingen.

Är det säkert? Gäller det för DDRII? Om man vill köra dubbla kanaler på minerna, vad gäller om det är olika storlek på dom ex. 512 och 1024 eller måste dom vara lika stor?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Verkar som DELL har löst sina supply-line problem. Beställde min laptop lördag förmiddag och nu har den skickats, med ETA på fredag!

edit: Hur får man paketet, med bud eller på posten som vanligt?

Permalänk
Medlem

T7250 vs T7300

Just nu går det inte att beställa T7300 som tidigare istället finns T7250.
Samma frekvens (2.0GHz) men olika L2-cache 4/2MB.
Någon som har sett något test mellan dessa två proccessorer, hur mycket nytta gör skillnaden i L2-cache? (Googlat men inte hittat.)
Kanske till och med är värt besparingen på 750kr å köra på T7250 istället!?