Permalänk
Medlem

Grafik i bärbara datorer

När det gäller grafikkretsar som delar minne med RAM, är det då helt uteslutet att spel överhuvudtaget skulle fungera?

En säljare på Elgiganten (hemska tanke) sade nyss till mig att de minnesrekommendationer som finns för spel när det gäller grafik endast gäller separata grafikkortskretsar. Att spel inte skulle fungera särskilt bra med delat minne - Fair enough. Men inte fungera ALLS? Rätt eller fel?

Har även sett att vissa tillverkare tycker om att benämna grafikkortsspecifikationer med t.ex. 128 MB VRAM . I mina öron låter det som att minnet helt enkelt är delat. Rätt eller fel?

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Inaktiv

Fungerar, men inte alls om spelet kräver för mycket. Men det gäller även dedikkerade, spelen kommer typ lagga sönder om grafikkortet är för dåligt för spelet. VRAM är väl bara minnesmängden, inte delat vad jag vet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
När det gäller grafikkretsar som delar minne med RAM, är det då helt uteslutet att spel överhuvudtaget skulle fungera?

En säljare på Elgiganten (hemska tanke) sade nyss till mig att de minnesrekommendationer som finns för spel när det gäller grafik endast gäller separata grafikkortskretsar. Att spel inte skulle fungera särskilt bra med delat minne - Fair enough. Men inte fungera ALLS? Rätt eller fel?

Har även sett att vissa tillverkare tycker om att benämna grafikkortsspecifikationer med t.ex. 128 MB VRAM . I mina öron låter det som att minnet helt enkelt är delat. Rätt eller fel?

Helt uteslutet? Nej.

De fungerar väl eventuellt som i att de går att starta, spelet vet väl inte vad för typ av minne det är, men systemminnet är ju både långsammare och delas med processorn och andra komponenter och slutligen är väl pci-express-bussen fortfarande långsammare än minnet.

AGP lanserades ju för att grafikminne var dyrt och man hade inte tillräckligt på korten och PCI-bussen var långsam, senare ökade ju både mängden minne och hastigheten på AGP och när sedan AGP 8x dök upp så spelade det ju ingen direkt roll längre att bussen blev snabbare eftersom grafikkorten ändå hade minne så de klarade sig och prestandavinsten blev liten. Samma sak med steget över till pci-express. Men om du HELT tar bort grafikminnet så spelar det ju roll igen ..

VRAM står för Video RAM dvs grafikminne, och det borde ju vara deras eget sålänge de inte skriver ut ett visst mått dedikerat eller skriver att det är delat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Fungerar, men inte alls om spelet kräver för mycket. Men det gäller även dedikkerade, spelen kommer typ lagga sönder om grafikkortet är för dåligt för spelet. VRAM är väl bara minnesmängden, inte delat vad jag vet.

Ja, klart det kommer gå skit om kortet är för långsamt också, men är kortet tillräcklig snabbt och har eget minne så går det ju bra att lira på en laptop med.

Permalänk
Medlem

VRAM är den minnesmängd som sitter dedikerat på kortet och är alltså inte lånat av datorns ram.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

VRAM bör vara dedikerat, men en hel del företag (såsom elgiganten) skriver inte alltid ut exakt vad som är i datorerna gällande dedikerat minne o. dyl. Troligen pga okunskap. I vissa fall måste man kontakta säljaren för att få fram sanningen, men egentligen ska det stå tex:

"Upp till 256mb videominne" (då är det delat, och har kanske 64/128mb eget)
"512mb hypermemory" (då är det delat, och har kanske 128mb eget)

Men: Mängden minne är det oviktigaste gällande val av grafikkort. Macbook Pro finns med 128mb 8600M GT och den presterar bra.

Även kort med 512mb minne lånar av datorns. Mitt 7600 go med 512mb Vram lånar upp till 512mb RAM från datorn utöver sitt eget minne.

Permalänk
Avstängd

Oviktigaste vet jag inte om jag skulle säga.

Macbook Pro med 128MB vram var ju grymt mycket långsammare än 256MB-versionen när spelen kördes i "ultra quality" (med okomprimerade texturer) och aa&af.

8600m GT har alltid möjlighet att använda datorns minne med, utöver det som finns på kortet.

Permalänk
Inaktiv

Imo är minnesmängd det som är minst viktigt med, det som lurar folk. Man förstår inte att det är andra hastigheter och olika minnestyper osv osv som ligger bakom hur snabbt ett kort är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Oviktigaste vet jag inte om jag skulle säga.

Macbook Pro med 128MB vram var ju grymt mycket långsammare än 256MB-versionen när spelen kördes i "ultra quality" (med okomprimerade texturer) och aa&af.

8600m GT har alltid möjlighet att använda datorns minne med, utöver det som finns på kortet.

Absolut, men det är ändå minst viktigt. Väljer man mellan ett 8600M GT med 128 eller 256 är 256 såklart bättre, men ett 8400M GT med 512mb ram är sämre än ett 8600M GT med 128mb ram.