Permalänk

Dx10 fråga

Hejsan!

Det är så att jag snart får mina nya grejer som jag hade beställt och en av dem är XFX 8800GTS 320.

Vad jag vet så stödjer detta grafikkortet Dx10 funktionen och det får mig att tänka på en fråga: Kan man spela spel som stödjer Dx10 funktionen om man kör Windows XP?

Med vanliga hälsningar The Sweeper.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Dx10 är vista-only. Du kommer inte kunna använda dig av dx10-effekter på xp. Men i de spelen som finns nu är inte den grafiska skillnaden så jättestor.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

det kommer att komma på XP men itne just nu om ett par månader ska det finnas om man ska tro på det jag har läst

Permalänk

Ok, men jag förstår inte varför det finns på Vista men inte på XP! Xp ska alltid vara först med såna grejer väl. Fy!

@Lordmax

Så du menar att man behöver inte byta OS för att kunna köra Dx10 senare?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Vista är nytt och Microsoft vill få alla att byta operativsystem så dom kan göra lite pengar...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

aa om man ska tro det jag har läst hängde lite i alltomxp forumet står en del saker där om dx10

Permalänk

Ja men, Vista suger fortfarande. Mycket trubbel med grafikkort, ljudkort osv..

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Ja men, Vista suger fortfarande. Mycket trubbel med grafikkort, ljudkort osv..

Struntprat! Vista fungerar hur bra som helst nuförtiden! Klart mindre problem med Vista så här 8 månader efter releasen än vad det var med XP efter samma tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Struntprat! Vista fungerar hur bra som helst nuförtiden! Klart mindre problem med Vista så här 8 månader efter releasen än vad det var med XP efter samma tid.

Hmm, vad ska man säga.

Ge mig några fördelar med Vista.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Hmm, vad ska man säga.

Ge mig några fördelar med Vista.

Men Sweeper, var inte löjlig nu!

Det nya gränssnittet är ju jättesnyggt! Och sen är ju Vista nytt, så det så!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Men Sweeper, var inte löjlig nu!

Det nya gränssnittet är ju jättesnyggt! Och sen är ju Vista nytt, så det så!

Ja du, jag gillar uppdateringar och det ser snyggt ut. Kräver det mer än 2gb i minne? Vilken vista är alls bra?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kör vista x64, funkar perfekt till allt kräver inte över 2 Gb, men gillar mer.
Vad gör det, minne är billigt

DX10 till XP glöm det, kommer knappast komma, som går att använda fullt ut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kör vista x64, funkar perfekt till allt kräver inte över 2 Gb, men gillar mer.
Vad gör det, minne är billigt

DX10 till XP glöm det, kommer knappast komma, som går att använda fullt ut

DX är väl bara ett program med inprogramerad grafikfinesser, är inte svårt att fixa versionen till XP, dock har jag också läst om DX10 till XP.

PS. Microsoft har precis börjat erbjuda köparna nedgradering från vista till xp, det vissar att vista är fortfarande omogen och kväver mer utveckling.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Ja du, jag gillar uppdateringar och det ser snyggt ut. Kräver det mer än 2gb i minne? Vilken vista är alls bra?

Skitsnyggt visst??!!11?

Om spela roll om det kräver 2gb minne och XP behöver 1gb, det äger ändå!!!

Alla Vista är jätte bra (mycket mycket bättre än XP(-iss)), men vi c00lingar kör på Ultimate !

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
DX är väl bara ett program med inprogramerad grafikfinesser, är inte svårt att fixa versionen till XP, dock har jag också läst om DX10 till XP.

Åhh, herregud... Sitter "folk" bara och hittar på lite hur som helst???

DirectX är en samling programmeringsgränssnitt för Windows. Dessa ger programmerare tillgång till de avancerade funktioner som finns i grafikhårdvaran utan att de för den skull behöver känna till hårdvaran i sig (eller ja, det var så det var tänkt, DX10 är första steget mot att det verkligen blir så).

Då Windows kernel och drivrutinsgränssnitt är enormt förändrat i Vista och DirectX är väldigt hårt knutet till dessa två krävs alltså att kerneln i XP skrivs om för att kunna hantera DX10. Något MS inte kommer att göra. Projektet som pågår att skriva en översättare mellan DX10 o DX9 kan sannolikt fungera om man någonsin blir klar med den, dock inget som kommer att bli spelbart med nyare spel.

Dock inget att vara orolig för, ingen spelutvecklare med behov av en ny bil kommer att ens tänka tanken att släppa något DX10 only spel de närmaste åren. Dock kommer spelen att börja se rätt mycket snyggare ut om man har DX10 framöver.

Permalänk
Medlem

Jo nån gång under nästa år när nya spel börjar se ordentligt mycket bättre ut under DX10 + att också grafikkorten orkar med det (nästa generation) så blir nog Vista betydligt populärare, men visst finns det eller fanns en del buggar och prestanda problem, etc i vista, men har ju redan blivit mycket bättre än när det var helt nytt, både via uppdates, och bättre drivare.

Dom som vill ha XP beror nog på, för klen dator, folk har svårt att "hitta" i vista, vet inte hur man ställer in det, osv.
eller så bara tjuriga

Det jag är lite orolig för är framtiden, om hurvida Vista eller framtida OS skulle få mer hårdare styrningar (palladium?) vad man får göra och köra etc, finns ju en sådan utveckling tyvärr också, som få personer gillar, ink mig själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Men herregud, är det bara jag eller har intelligensnivån i Swec sjunkit rejält de senaste månaderna?
För att göra det klart en gång till, DX10 kommer aldrig att komma till XP, så sluta drömma och hitta på strunt.
Och för närvarande fungerar Vista hur bra som helst och har knappt några större problem längre, sedan jag installerade om Vista efter en formatering för några veckor sen har jag inte stött på minsta problem.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Okej, för att vara allvarlig nu:

Ni som kör Vista, vad för fördelar har ni märkt gentemot XP, förutom DX10 och det nya gränssnittet?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Okej, för att vara allvarlig nu:

Ni som kör Vista, vad för fördelar har ni märkt gentemot XP, förutom DX10 och det nya gränssnittet?

Datorn känns snabbare och rappare, Program startar ofta snabbare, Vista hittar också lösningen på problem som uppstår, mjukvara som den saknar och ibland varför tex ett visst program crachar.

Sen upplever jag Vista som väldigt stabil, tex ibland får man med XP en del problem där man har fått tvångsstänga det, vilket jag inte har fått någon gång med Vista, har i det läget bara varit att vänta nån minut så har den "knutigt" upp sig själv.
Prestanda i spel har jag specielt på senare tid upplevt som lika bra som XP

Man kan också vända på frågan vad kan man hitta med XP som skulle vara bättre än Vista, sist men inte mist det är rejält mycket snyggare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har både Vista Ultimate 64-bit och XP installerat. Jag kör dock XP 6 dagar i veckan. Vista finns bara där för Bioshock.
Fördelarna med Vista är inte direkt enorma. Förutom de uppenbara så som DX10 så startar Vista snabbare och... Ja det var väl allt.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Vista är fortfarande väldigt buggigt, men nu när drivrutiner, för åtminstone grafikkort, börjar fungera på ett tillfredsställande sätt är det inga större problem att köra Vista.

Men räkna med småbuggar hela tiden, t.ex. att kontrollpanelen helt plötsligt är borta och att man måste stänga och starta om lite "services" för att få tillbaks den och liknande.

Längtar till Service Pack 1.

Permalänk

Bra förklaringar där, jag har bara kört XP Home och Professional så jag vet inte så mycket om Vista men ni har berättat lite.

Men jag har fortfarande några frågor kvar.

Går de att köra alla spel med Vista? eller bara de nya?

Vilken Vista skulle ni rekommendera till dessa komponenter:

Gigabyte da-p35-dq6
2x1gbCorsair XMS2 PC6400 CL4
Core 2 Quad Q6600
XFX GeForce 8800GTS 320mb
(Qtec 500w nätagg)

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fördelar med Vista: Bootar snabbare, startar program snabbare, snyggare, mycket lättare att sätta upp fullt fungerande nätverk och överföra filer mellan datorer, DX10 såklart (även om det i nuläget kanske inte är ett jättestort plus)...

Skulle rekommendera Home Premium. Det har liksom allt utan att det kostar svinmycket. Om du är tonåring har du förmodligen ett CSN-kort och då får du rabatt på Vista också. Om du nu väljer den lagliga vägen.

Angående spelen... vissa spel har vissa... problem... med Vista, men de ska vara spelbara. T.ex. tar Diablo II runt 5 minuter att starta om man kör det i 2D-läge. I 3D-läge startar det dock snabbt som vanligt. Har inte testat några äldre spel, men det borde i teorin inte vara några större problem...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Att välja utgåva har iaf inget med komponeneterna i datorn att göra, untan det ebror på vilka features man vill ha. Kolla på http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio... men som Arzei säger så är Home Premium bra för de allra flesta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Fördelar med Vista: Bootar snabbare, startar program snabbare, snyggare, mycket lättare att sätta upp fullt fungerande nätverk och överföra filer mellan datorer, DX10 såklart (även om det i nuläget kanske inte är ett jättestort plus)...

Skulle rekommendera Home Premium. Det har liksom allt utan att det kostar svinmycket. Om du är tonåring har du förmodligen ett CSN-kort och då får du rabatt på Vista också. Om du nu väljer den lagliga vägen.

Angående spelen... vissa spel har vissa... problem... med Vista, men de ska vara spelbara. T.ex. tar Diablo II runt 5 minuter att starta om man kör det i 2D-läge. I 3D-läge startar det dock snabbt som vanligt. Har inte testat några äldre spel, men det borde i teorin inte vara några större problem...

Hmm ja, jag gillar många funktioner och jag är en student (CSN). Men det är inte säkert att man behöver ta den lagliga vägen.

@TheNisse

Jag vill bara att datorn inte "hackar" när jag kör det, då är det okej.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Själv tycker jag att vista fungerar bra utom i ett par fall. Ljudkortet (ett audigy 2 ZS ) har stora problem med drivrutinerna. Spel, t.ex. moh:airbourne hackar i vista till skillnad från XP. (kanske har med DX9 vs. DX10)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad kan man sammanfatta egentligen?

Spelar det inte stor roll vilken Vista man har?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Vad kan man sammanfatta egentligen?

Spelar det inte stor roll vilken Vista man har?

Googla, skillnaderana står på någon microsoft sida har jag för mig.

Permalänk
Medlem

har man vista bara för "snygghetens" skull så finns det sider där man kan ladda ner skins till xp så att det ser ut som vista. har aldrig prövat vista själv men har kompisar som har , och dem gillar det sådär... problem här och där.

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Ja men, Vista suger fortfarande. Mycket trubbel med grafikkort, ljudkort osv..

Vista funkar skitbra......
Inget fel på Vista alls om det finns drivrutiner till sina prylar...

Jag har faktist mer problem med drivrutiner till mitt ljudkort med Xp....

//Peter