Permalänk

Dator startar ej

Hej!
Håller på att bygga ihop en budget dator åt en vän. Den består av:

Mobo: Gigabyte GA-MA69VM-S2 (m. inbyggt GPU)
PSU: 300W
CPU: AMD Sempron 3400+, 1.8Ghz, Socket AM2
Minne: A-data 1024mb PC5300 DDR2, 667Mhz
HDD: Samsung 160Gb IDE
CD: Sony CD-RW

Har en 20->24 pins adapter mellan PSU och mobo. När jag trycker på Power-knappen så händer ingenting alls. Även när jag kopplar in nätagget som sitter i den dator som jag skriver på nu (se sign.) så händer absolut ingenting. Det är heldött.

Vad kan vara fel???

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk

Har du kopplat småkablarna rätt? Den som går till Power switch måste vara rättvänd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erich Lespenhalt
Har du kopplat småkablarna rätt? Den som går till Power switch måste vara rättvänd.

Har provat åt båda håll...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

p4 kabeln? sitter den i? (standardsvar, ta det på rätt sätt )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
p4 kabeln? sitter den i? (standardsvar, ta det på rätt sätt )

Är det 12V-kabeln? Om så - japp, den sitter också i!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Avstängd

om det är helt tyst , inga fläktar snurar ,då får du testa annat nätagregat såg det att nätagget som du testade med så använde du en konverter från 20pinns till 24pinns kanske kan vara den som inte fungerar ,såg med att du testat ditt nätagg som du har sen innan i din egna dator , ja har den 24pinnars kontakt eller?,är det inte det så kan det va moderkortet som är paj

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
om det är helt tyst , inga fläktar snurar ,då får du testa annat nätagregat såg det att nätagget som du testade med så använde du en konverter från 20pinns till 24pinns kanske kan vara den som inte fungerar ,såg med att du testat ditt nätagg som du har sen innan i din egna dator , ja har den 24pinnars kontakt eller?,är det inte det så kan det va moderkortet som är paj

Har provat ett annat nätagg som sagt. Det sitter dock utan adapterkabel i "sin" dator, så det kan vara kabeln eller mobot som det är fel på. Det är det jag har anat hela tiden men la ut det här för att få andra möjliga felkällor.
Vad annars?

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Avstängd

då får du lämna in moderkortet för får du inte en signal in till det så att det startar upp så är det 9/10 fall nätagget det sista fallet är moderkortet såvida du inte vart så klantig att du kopplat fel på start o reset

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
då får du lämna in moderkortet för får du inte en signal in till det så att det startar upp så är det 9/10 fall nätagget det sista fallet är moderkortet såvida du inte vart så klantig att du kopplat fel på start o reset

Där står det ganska tydligt vad som är vad...men jag kan ju prova att koppla tvärt om när jag kommer hem. Tror redan jag provat det när jag tänker efter iofs...

Edit: Kom på att jag kan skriva i lösningen på problemet också ifall någon söker på det i framtiden...
För det första så var nätagget dött, fick ett nytt Antec Truepower 450W av Inet där jag köpt allting. Sedan, efter ett himla tag, upptäkte jag att jag inte tänkt på att det är ett mATX-moderkort utan hade satt dit distanserna av gammal vana som till ett ATX-kort. Efter att jag tagit bort tre distanser så funkade datorn kanon!!! Ibland är det löjligt enkla fel man gör...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac