Permalänk
Hedersmedlem

NES-emulator till Linux?

Är det någon som använder en sådan? Jag har testat FCEUltra som jag tycker är bra till Windows, men avsaknaden av GUI till Linux gör i mina ögon emulatorn ganska svårhanterad vad gäller save states och annat. SNES-emulaton ZSNES är i mina ögon förbaskat bra så något i den stilen hade inte skadat.

De jag hittat via Google har varit väldigt dåligt uppdaterade projekt med få undantag. Testade bl a RockNES som jag inte fick att fungera och iNES som verkade väl bökig.

Någon som kan rekommenderas? Någon av de jag nämnt som jag inte givit tillräckligt mycket tid eller finns det något annat guldkorn?

(Skulle inte tro denna tråd bryter mot detta forums policy, men man vet ju aldrig)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag iNES till min mac. Jag har inte testat under Linux. Tänkte bara tipsa om att det finns program för Wiimotes till både OS X och linux. Man får inte bättre kontroll en så för NES och SNES (classic controller) till dator.

Jag har en tid tänkt på ett projekt. Att bygga en "Emulustation" som jag tänkt kalla den. En gammal pc med tv-out och blåtand för wiimoten. Alltså vill jag gärna ha en emulator för detta projekt som går att anropa via CLI så man kan knåpa ihop något som man kan välja spel genom med kontrollen.

Permalänk
Avstängd

Undrar om man kan köra NESticle under DOSBox?

Edit: Men oj, titta vad många emulatorer det finns...
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Nintendo_Entertainment_...
FakeNES, eller Nestopia kanske?

Permalänk

NESticle är en jättedålig emulator så ni vet det. Den emulerar NESet väldigt dåligt.

Jag skulle nog köra Nestopia om jag var du.

Permalänk

Re: NES-emulator till Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Är det någon som använder en sådan? Jag har testat FCEUltra som jag tycker är bra till Windows, men avsaknaden av GUI till Linux gör i mina ögon emulatorn ganska svårhanterad vad gäller save states och annat.

gfceu: http://dietschnitzel.com/gfceu/

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: NES-emulator till Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
gfceu: http://dietschnitzel.com/gfceu/

Har testat den också, men det GUI:et är inte i klass med t ex ZSNES GUI. Men att det inte finns GUI till FCEUltra var väl att ta i av mig

Om jag inte minns fel så var det GUI:et bara en launcher så att säga till FCEUltra, gick inte att interagera under spelandets gång..?

EDIT: Nestopia verkar väldigt trevlig. Ska stöda save states och sådant också, men det verkar inte vara implementerat i Linux-versionen än, iaf inte quick save, men en kille har gjort en patch som ska fixa detta och lite annat som finns på http://www.bannister.org/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&N... . Detta projektet verkar uppdateras fortfarande iaf till skillnad från de flesta andra NES-emulatorer till Linux jag hittat.

Har känt till detta projektet innan, bara hela tiden trott att det varit Win-exklusivt. Där ser man, det lönar sig alltså att ta reda på fakta, vem kunde trott det?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Alltså FCEUltra är ju inget svårt. Quick saves sköter man med funktionstangenterna (tror det var F3, F4 och F5).
Det som kan vara jobbigt är väl att ställa in det som man vill ha det, vilket måste göras från terminalen. Men efter det så kommer den ihåg inställningarna.
Och ja just det, den kommer såklart ihåg save states också. Bara starta spelet du har quick saveat och tryck på Load State knappen så kommer du dit du var.

Finns en emulator som kallas Mednafen också som jag använder. Den emulerar fler saker än NES, men har för mig att den använder FCEUs kod till NES emuleringen.
Inställningar sköts på samma sätt som till FCEU.
Rekommenderas varmt då allt den emulerar emuleras riktigt bra!

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ett bra tag sen jag testade FCEUltra, ska erkännas. De verkar ha gjort om hur deras save states funkar vilket ju är det enda man egentligen behöver kunna mecka med under spelets gång, andra inställningar kan jag nöja mig med att behöva göra i förväg. Testade alltså FCEUltra nu igen (hade tom en gammal conf-fil liggandes där jag ändrat knapparna som jag ville ha dem, sweet) och jag föredrog den snabbt före Nestopia som har lite mer tungrott gränssnitt vad gäller... det mesta.

F5 sparade man på och F7 laddade man på, med siffertangenterna (inte på numpaden) så valde man save state. Mycket smidigt.

Hade tydligen inte gett FCEUltra tillräckligt mycket tid, iaf inte någon senare version.

EDIT: Det verkar inte kunna läsa direkt från 7z-filer som Nestopia, iaf inte vid en första anblick, men det problemet ligger mer på mitt bord än FCEUltras kanske.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hehe se där

Och FCEU måste väl nästan vara den bästa NES emulatorn för linux skulle jag tro. Så det är lätt värt att lära sig hur det fungerar.
Finns en massa olika inställningar att pilla med också om man tycker sånt är roligt

Och btw, jag hade rätt i att Mednafen baserar sin NES kod på FCEU. Det enda de har skrivit själva verkar vara dess PC-FX emulator. Så det är därför allt emuleras så bra. De har tagit koden från de bästa open source emulatorerna och gjort till ett program.
Kanske lite onödigt men det är helt klart väldigt smidigt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt