Permalänk

Problem med nyköpt uppgradering

Hej !

Jag har köpt följande:

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT
,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

ABIT IP35-E, P35, Socket-775, ATX,
SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,
PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

Sen har jag en IDE hdd på 160gb och en dvd läsare.
Om mitt nätagg är detta:

Fortron Source Blue Storm II 500W,Active PFC, 4xSATA, ATX, 2xPCI-E, 20/24pin.

Nu när jag ha rkopplat in allt så startar datorn först upp en liten stund, sedan stänger den av sig och startar igen, men då får jag ingen bild på skärmen, jag har testat med ett annat grafikkort med det blir ingen skillnad alls. Testat med andra nätaggregat också, ett Blue Storm på 750W men det funkade inte heller.
Två av mina kompisar köpte samma saker som mig, de hade samma problem som jag, men när de satte sin dvd läsare på slave och deras hdd på master så funkade deras. Men mitt funkar ändå inte om jag gör så.

Någon som vet vad det kan vara för fel ? Kan det vara fel på någon komponent ? Eller kan det vara något annat ?

Tacksam för snabba svar.

Permalänk

Re: Problem med nyköpt uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuperZoniq
Hej !

Jag har köpt följande:

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT
,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

ABIT IP35-E, P35, Socket-775, ATX,
SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,
PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

Sen har jag en IDE hdd på 160gb och en dvd läsare.
Om mitt nätagg är detta:

Fortron Source Blue Storm II 500W,Active PFC, 4xSATA, ATX, 2xPCI-E, 20/24pin.

Nu när jag ha rkopplat in allt så startar datorn först upp en liten stund, sedan stänger den av sig och startar igen, men då får jag ingen bild på skärmen, jag har testat med ett annat grafikkort med det blir ingen skillnad alls. Testat med andra nätaggregat också, ett Blue Storm på 750W men det funkade inte heller.
Två av mina kompisar köpte samma saker som mig, de hade samma problem som jag, men när de satte sin dvd läsare på slave och deras hdd på master så funkade deras. Men mitt funkar ändå inte om jag gör så.

Någon som vet vad det kan vara för fel ? Kan det vara fel på någon komponent ? Eller kan det vara något annat ?

Tacksam för snabba svar.

Testa med bara ett minne och gå igenom alla minnesplatser, eftersom du har uteslutit grafikkort/psu så ( förutsatt att du satt alla kablar rätt ) så borde det vara antingen minnet eller moderkortet, jag antar att din hårddisk funkade i den gamla datorn ?

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla byglingarna på HD/DVD. Tips, sätt båda på CS (cable select)
Annars är det nog bara att göra som jasgripen säger, testa minnet/moderkortet. Det KAN ju faktiskt vara fel på nån av de redan från leverans

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Avstängd

kopplat ur cd läsaren och testat?
om du kommer in i bios så kan du sätta boot ordning.

vilket kanske hjälper?

kolla också på abits forum i usa, hittade detta.

1. Assemble only CPU/CPU cooler, GPU, mouse, keyboard, RAMs, and boot HDD on non-conductive surface. Zero fill HDD if it contains old data. Use Master/Slave jumper if two devices are connected to IDE. For best compatibility, use JEDEC compliance 1.8V DDR2 667 or 800 RAMs from well-known vendors such as Crucial or Kingston.

2. Disconnect power from PSU and hit power switch on motherboard to discharge caps. Reset CMOS.

3. Boot into windows and manually adjust RAM voltage and timing per the mfr's specs. Change USB keyboard and mouse support from OS to BIOS. Change memory divider to 1:1 (FSB speed = RAM speed). Set optical drive (name of drive near the bottom of the list) as 1st boot, HDD as 2nd boot, and disable boot support for ALL OTHER DEVICES. Hit F10 to save BIOS.

4. Install OS. No need to hit F6 to load special drivers. Upon completion, load Intel chipset, sound, and LAN drivers from CD. Make an image file of this partition if you have DriveImage, Ghost, BING, or TI for safe-keeping.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)