EA köper upp Bioware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Ställ dig följande scenario.

1. Göra nytt concept, hoppas att det säljer.
2. Bygga på tidigare produkt som sålt bra.

Vad väljer du? Som i alla branscher handlar det om pengarna, det är inte ofta värt att ta risken att göra ett "nyskapande" spel jämnt. Speciellt med tanke på utvecklingstiden på ett spel med och antal folk som krävs för att göra det.

Sedan tycker jag EA har haft ett par coola nytänkande produkter uppe, och mer lär det säkert bli, vet inte helt vad folk syftar på när man menar nytänkande, kan du säga något spel du skulle vilja se som är revolutionerande och nytänkande som man skulle kunna tänkas utveckla?

Metroid prime har jag ingen aning om, vågar därför inte uttala mig. Tycker inte spelbranschen är trist, tvärtom ser många bra roliga spel komma ut. Ser fram emot dom spel som kommer framöver faktiskt, nu när man väl kan spela dom.

Erik

Ja givetvis förstår jag tankegången i att köra "do repeat" på spelproduktion. Och givetvis handlar det om pengar precis som med allt annat. Jag har inte protesterat mot varför det är som det är, utan mot resultaten av det.

När det gäller nytänkande och coola produkter så kan jag tänka mig 2. Den första är Skate, som visserligen inte är så nytänkande när det gäller konceptet, men det är en riktigt bra vidareutveckling. Den andra är Spore, men att det är Will Wright som står bakom det förklarar varför man är villig att ta risker på det, det finns väl ingen som vågar säga till honom att han är ute och cyklar även om de nu skulle tycka det.

Men utöver det? Möjligen Hellgate, men jag tvivlar... Och sen då? FIFA, NHL, The Sims, NFS? NBA, Madden? Crysis verkar ju inte bli mer än samma gamla spel som alla andra fps fast med finare yta... Till och med BF-serien verkar gå på tomgång (till min stora besvikelse måste jag säga). Det enda intressanta på FPS-fronten just nu är ju Timeshift och det är det Saber och vivendi som står för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Bug bug bug som Medal Of Honor Airborne

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Tycker inte spelen har blivit sämre tack vare detta, folk får sig så mycket.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Så du menar på fullaste allvar om vi tar då t ex Westwood som EA köpte upp, hur bra blev dom C&C spelen ärligt talat och tror du verkligen dom inte hade funnits om EA inte blandat sig eller ?

Permalänk
Medlem

Tycker ni generaliserar väl mycket, visst är det roligt om spelutvecklare klarar sig själva men tyvärr ser inte verkligheten ut så.
Och om man har ett starkt varumärke varför skall man inte fortsätta att utveckla det, tex Bungie har mig veterligt släppt 3 spel från Halo spelvärlden. Spel som alla är väldigt populära och defacto säljer bra.
Detta är dock inget unikt utan det finns en mängd andra utvecklare som bedriver sin verksamhet på samma sätt. CapCom har gjort samma sak med Resident Evil under en lång tid, andra exempel inom konsolsvären är Nintendo, Square, Konami och Sega som återanvänder och utvecklar sina spelkaraktärer nästan in absurdum.
Inom PC världen återfinner vi bla exempel som ID Software och Epic.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Och om man har ett starkt varumärke varför skall man inte fortsätta att utveckla det, tex Bungie har mig veterligt släppt 3 spel från Halo spelvärlden. Spel som alla är väldigt populära och defacto säljer bra.

Det är också allt de har gjort de senaste 8 åren. Och det är ju knappast för att de har varit okapabla att göra annat. Nu när bungie lämnar MS-fållan så börjar man ju dessutom fundera. En av Bungies grundare sade "But Bungie is like a shark. We have to keep moving to survive. We have to continually test ourselves, or we might as well be dolphins. Or manatees.", Det jag då börjar fundera på är varför de behöver splitta från MS för att göra detta? Slutsatsen är att det är MS som gör att de inte kan gå vidare, att det är MS som håller dem tillbaka, vilket är precis det som inte bör hända.

När man dessutom tittar tillbaka lite och ser att en av bungies skapare lämnar företaget för att skapa en egen studio och göra andra spel så blir iallafall jag ännu mer fundersam. Ska det verkligen till att folk ska behöva sluta och starta nya studios för att kunna göra någonting annat? Jag personligen är överlycklig att Bungie och Ms går isär igen... kanske får man nu äntligen se någonting mer från Myth-serien...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

från wiki "DICE Canada in London, Ontario (created Battlefield 2: Special Forces expansion, Battlefield Vietnam, and all BF2 patches). Acquired DICE fully October 2, 2006; closed DICE Canada studio hours later."

det är bara en av många, men den där var den grymmaste, stängdes bara timmar efter att dom vart klara, fyfaan va taskigt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Så du menar på fullaste allvar om vi tar då t ex Westwood som EA köpte upp, hur bra blev dom C&C spelen ärligt talat och tror du verkligen dom inte hade funnits om EA inte blandat sig eller ?

Om du syftar på mig, sa jag det? Jag tycker senaste håller toppklass och spelar det på tok för mycket.

Belga:

Vad har MS ägandeskap av bungie att göra med EA? Det är bara att generalisera, i verkligheten behöver det inte se ut så. För då skulle inte företagen sälja sig om dom vet hur det går. Det är ju inte ofta det handlar om en påtvingad försäljning av företaget utan motiv.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

På tal om Bioware så fick Mass Effect 9.75 från Game Informer i senaste nummret.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Kan bara se det här som negativt. Dragon Age är bara att glömma eller blir ett hack N slash i multiformat. Nuff said.

Hoppet för RPG på PC går till de europeiska små utvecklarna nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gamespot har en rätt intressant artikel som behandlar uppköpet. Den är helt klart läsvärd för den som är intresserad av att veta lite mer.

Men bakgrunds historien går den iallafall ut på att John Riccitiello som tidigare varit chef (gamespot säger CEO och firingsquad COO) på EA för att sedermera bli en medlem av styrelsen för ägarna av Bioware och Pandemic dvs investeringsfonden Elevation Partners. Efter sammanslagningen av Bioware och Pandemic blev John Riccitello följdaktligen VD för det sammanslagna Bioware/Pandemic och borde därför inte bara ha en bra överblick över företagen utan också ha en personlig relation med folket som arbetar där.
Då John Riccitiello nu har återfått sitt arbete som VD för EA så kan man anta att han varit drivande i uppköpet av Bioware/Pandemic.

Läser man vidare så verkar det som om denna John Riccitello faktiskt försöker ändra på hur EA fungerar, han ska tydligen ha sagt att uppföljare är tråkiga vilken man får anta är första gången någon VD för EA har sagt.
Bioware/pandemic skall tydligen också kvarstå som en självstående enhet men då givetvis under då EA's ägande.

Läs mer på http://www.gamespot.com/news/6180866.html?om_act=convert&om_c...
http://www.firingsquad.com/features/ea_buys_bioware/

Visa signatur

/havoc

Permalänk

EVIL!

Visa signatur

Chassi: trästubbe | Minne: guldfisk | Grafikkort: sexans skolfoto | Processor: mammas symaskin