Permalänk
Medlem

Köpråd ang. laptop 9-11.000

Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp ang. köp av en laptop för runt 9-11.000 kr.
Jag kommer främst använda datorn till att spela/studera.
Jag har krav som att den ska klara av Warcraft III och Counter-Strike flytande.
Datorn ska ha en 17" skärm.
Jag har ingen större koll på märken mer än att jag hört att HP ska vara rätt bra kvalite på.

Några förslag?
Tack på förhand //Henrik

Permalänk
Medlem

HP Compaq nx9420 brukar jag rekommendera!

Core 2 Duo
Denna modell har 2GB Minne
ATi x1600-grafikkort som klarar det mesta, dock inget du maxar senaste spelen på.
Skärmen är på 17" med en upplösning på 1680x1050, glansig yta.. mycket bra skärm tycker jag!

I övrigt sitter det en 100GB hdd i den och den har ganska bra batteritid, specificeras till 4 timmar men håller väl runt 3 egentligen.

Fråga gärna om det är något du undrar över den modellen, då min flickvän har en sådan kan jag kolla upp det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Verkar väll vara helt okej.
Har mest funderat på en HP då jag hört mycket gott om dom.
Dock tycker jag nx-modellerna ser lite tråkiga ut och sen känner jag mig lite osäker på att installera det extra ram-minne på 1gb som tydligen levereras omonterat.

Permalänk
Medlem

kolla Dell vastro 1500 tråden, grym spec för en 10k!
Student rabatt osv finns med om du är student vilket jag förmodar!
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=70442...
Enjoy

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Att montera extra ram är väldigt enkelt. Jag har själv använt NX9420 och anser att hp-compaq-modellerna är mycket snyggare och av högre byggkvalité än HP's andra modeller.

Permalänk

Kanske en zepto? ^^ Annars såg den där HP:n riktigt bra ut.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Att montera extra ram är väldigt enkelt. Jag har själv använt NX9420 och anser att hp-compaq-modellerna är mycket snyggare och av högre byggkvalité än HP's andra modeller.

smaken är som baken, själv tycker jag av DV modellerna är de absolut snyggast i HPs utbud.

lägg till 2000:- om du endå ska lägga 11K.. och köp dig deras nya dv9580.. de gjorde jag.. sitter och väntar med spänning

Visa signatur

HP HDX 9350 | Intel Core Duo T8100 @ 2,1GHz | Memory 3GB |
Nvidia Geforce 8800M GTS 512Mb | 500Gb SATA |
Windows Vista Home

Permalänk
Medlem

NX9420 är INTE! prisvärd i nuläget. Förra generationens grafikkort, sämre processor än vad man kan få för pengarna etc.

Den jag har i min signatur kostade strax under 10 och den är flera gånger snabbare än HPn. Kolla jättetråden ang. denna datorn. Finns även 1700 varianten med 17" skärm

Permalänk
Medlem

Är lite skeptiskt till Dell och zepto verkar inte ha någon dator med 17" skärm? skumt

Permalänk
Medlem

Dell har ett par stycken med 17".

Inspiron 1720
Vostro 1700
Xps m1710
Xps m1730

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkis
Är lite skeptiskt till Dell och zepto verkar inte ha någon dator med 17" skärm? skumt

Varför skeptisk till Dell? Prisvärda maskiner om du frågar de flesta.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på HP Compaq nx9420 dock så har produkten utgått.

Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa en bärbar inom den närmaste månaden och HP PavilionDV9580 ser jävligt fin ut, men ser ut som om man kan få vänta lite på leveranstiden för webhallen har den inte i lager och så vitt jag vet säljer ingen annan den.

Datorn har bra specs och allt man behöver, men framförallt dubbla ljuskällor i skärmen vilket tydligen ska ge den en riktigt fet bildkvalité.

Lite dyrare än vad du tänkt dig men personligen ser jag ingen anledning att snåla när man köper en dator, utan försöka brassa på sig bra på en gång så kan man hålla datorn ett extra år eller så.

Du kanske kan försöka dig på en fuling och köpa den via ett företag så slipper du momsen också (så har du din prisklass) :] , om du känner någon som skulle kunna hjälpa dig med det.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80679

Permalänk
Medlem

Är också sugen på ovan nämnda hp modell, men hur är grafikkortet?
Verkar inte finnas något grafikkort som bara heter 8600, utan bara gs eller gt.

Permalänk
Medlem

Viktigt är att hitta en dator med fullt WinXP-stöd också, inte komponenter som bara ha drivrutiner för Vista.

Fujitsi Siemens har en som heter Amilo 1546i med bra prestanda och som är kraftfullare än NX9420 och även fullt stöd för WinXp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYthos
Jag ska nog köpa en bärbar inom den närmaste månaden och HP PavilionDV9580 ser jävligt fin ut, men ser ut som om man kan få vänta lite på leveranstiden för webhallen har den inte i lager och så vitt jag vet säljer ingen annan den.

Datorn har bra specs och allt man behöver, men framförallt dubbla ljuskällor i skärmen vilket tydligen ska ge den en riktigt fet bildkvalité.

Lite dyrare än vad du tänkt dig men personligen ser jag ingen anledning att snåla när man köper en dator, utan försöka brassa på sig bra på en gång så kan man hålla datorn ett extra år eller så.

Du kanske kan försöka dig på en fuling och köpa den via ett företag så slipper du momsen också (så har du din prisklass) :] , om du känner någon som skulle kunna hjälpa dig med det.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80679

Min far har ett eget företag så det är inga problem.
Har även tänkt på den där datorn med ett tag, lite tråkigt att behöva vänta bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamo
Är också sugen på ovan nämnda hp modell, men hur är grafikkortet?
Verkar inte finnas något grafikkort som bara heter 8600, utan bara gs eller gt.

Slängde iväg ett mail och frågade Webhallen igår, och han hade ingen aning om det var ett GS eller GT, han hänvisade mig till HP Support. Leveranstiden från Webhallen för en DV9580 låg på 1-2 veckor sa han också , hoppas det kan vara till hjälp.