Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Xcerion

Xcerion är ett helt xml baserat operativsystem, grundat av en svenk.
meningen är att man ska kunna nå allt från internett, de har utvecklats i 10 år typ, verkar ganska låvande, ska tydligen också vara ganska lätt för företag att få deras program att fungera ihop med operativsystemet.

läs mer här: http://xcerion.com/
artikel om skaparen bakom det hela: http://www.nyteknik.se/art/52760

(hittade faktist ingen tråd om detta..skummt..)

Permalänk
Medlem

Kan nås från vilken dator som helst så länge du kör Windows, eftersom det än så länge inte stöder nåt annat än IE6 eller 7.

Och med det i åtanke så är ju denna del i FAQen lite rolig:

Citat:

A stripped down Linux is Xcerions recommended choice for creating a cheap and simple computer with the sole purpose of running XIOS desktop applications on. Xcerion is also using Ubuntu Linux to power the back-end servers of XIOS.

XIOS has the potential to become the OS that provides Linux with all the useful desktop applications.

Synd att de inte har nåt slags demo eller nåt på sidan, lite svårt och uttala sig från de få screenshots de har, om det är helt meningslöst eller om det verkligen finns nåt slags behov av det. Jag kan inte direkt komma på varför jag som användare skulle vilja köra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är så nytt?

Nästan hela Vistas gui är ju pure XML, och det kör under explorer. Synnerligen likartat detta, det lär vara en barnlek för Microsoft att porta _massor_ av sina applikationer till att köras bara i IE och det är säkert också deras tanke inför framtiden.

En nästan komplett Outlook finns ju redan för IE, och den fungerar jättebra i Firefox också om än med något nedbantade funktioner. För övrigt såg de där screenshotsen väldigt lika ut redan befintliga Microsoft gui-element.

En investerar-hoax???

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag skrev om det på min blogg redan i april, faktiskt, efter att Xcerion bjudit in på nån form av rekryteringskväll som jag gick på.

Min uppfattning har egentligen inte förändrats mycket sedan dess. Det kan floppa, men det kan också bli hur stort som helst.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag tror många är oroliga för att spara sina dokument på deras servrar, för jag antar att det är så det kommer att gå till?

Permalänk
Medlem

Om man inte har ett USB-minne med sig, och sparar på det, men då kan man lika gärna köra hela OSet från USB-minnet så behöver man inte ens internet-access för att göra många saker samt att man slipper beroendet av en provider.

OS från USB är rätt smart, för då behöver man inte ens äga en dator utan kan låna vilken som helst vart man än kommer. OS från Internet innebär hmm en massa säkerhets/privacy-omständigheter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

verkar ju skumt att skriva "webbapps" som bara stöds i ie. då stängs ju alla som kör mac och linux ute. nog bättre att flytta över tråden till windows forumet då.

edit: för övrigt håller jag med squonk, hellre ett os på usbminne än ett fulhack som kräver windows.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte ett dugg på det här.

Först och främst, om nu denne man vill vara så innovativ, varför i hela friden låter han då likna sitt "os" så att det ser ut som Windows. Sen tror jag inte heller framtidens gränsnitt kommer att utformas kring skrivbords-metaforen.

Verkar ju bara ännu rörigare att först köra ett vanligt os med överlappande fönster, och sedan öppna sin webbläsare och köra ett webOS med mera överlappande fönster - bara för att komma åt de tjänster man vill.

Men vi får se vad detta bär hän, framtiden får utvisa om detta är något att satsa på eller inte - i dagsläget tror jag iaf inte det.

Permalänk
Medlem

Tackade nej till en anställning hos dem efter att de under den kontakt vi hade inte upplevdes som särskilt seriösa. Mycket säljsnack - liten verkstad var intrycket man fick. Samtidigt har vissa av de inblandade gedigna CV och bra referenser så vi får se vad som händer som sagt.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli hur bra som helst. Men det skulle varit roligare om dom satsat på att döda den satans fönstermetaforen. Jag kan bara använda ETT app på en gång så varför inte en riktigt schysst fullscreenmiljö?!

Ja ungefär som en hemsida fyller hela webbläsarfönstret...

Permalänk

Hahaha, "Software should be free™" (notera "trademark", vilket saxat ifrån wikipedia är "A trademark is a type of intellectual property,[...]" stackars FSF dem inkräktar ju på Xcerions trademark...).

Sen så var sidan meny ganska värdelös (jobbig för ögonen och "långsam").

Visa signatur