Permalänk

Raptor trasig? :(

Hej!
Jag har ett jättestörigt problem! Jag har en 150gb Raptor (gamer (DB skickade fel, jag ville förståss ha server, men jag orkade inte vänta på att bygga datorn)) med en partition på 40GB för Vista Ultimate 64, och en partition på 100GB till spel.

Hur som helst, jag har märkt att väldigt ofta när jag trycker "delete" på en filer som ligger på skrivbordet (alltså raptorn) så kommer vista blå cirkel upp och snurrar (alltså "datorn tänker"/hårddisken jobbar) i typ 7 sekunder (vilket är lång tid!! räkna till det själva!) innan rutan "vill du verkligen ta bort filen: xxxxx?" dyker upp! Ibland under tiden som den blåa cirkeln snurrar så står det "svarar inte" på mappen som jag är inne i, men sen efter som sagt 7 sekunder så svarar den visst och då får jag bekräfta att jag vill ta bort filen.

Detta sker inte varje gång, men ofta! Vad är det som är knas! Raptorn eller Vista?

Har någon hört om något liknande?

Tack på förhand!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem

Kör defrag, diskrensning och rensning av registret. kan snabba upp saker lite.

Permalänk
Medlem

It's not a bug - it's a feature

Datorn försöker säga åt dig att ta en lite rast.

Kan det vara att du har någon energipolicy som stänger ned disken?

Permalänk

Re: Raptor trasig? :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Hej!
Jag har ett jättestörigt problem! Jag har en 150gb Raptor (gamer (DB skickade fel, jag ville förståss ha server, men jag orkade inte vänta på att bygga datorn)) med en partition på 40GB för Vista Ultimate 64, och en partition på 100GB till spel.

Hur som helst, jag har märkt att väldigt ofta när jag trycker "delete" på en filer som ligger på skrivbordet (alltså raptorn) så kommer vista blå cirkel upp och snurrar (alltså "datorn tänker"/hårddisken jobbar) i typ 7 sekunder (vilket är lång tid!! räkna till det själva!) innan rutan "vill du verkligen ta bort filen: xxxxx?" dyker upp! Ibland under tiden som den blåa cirkeln snurrar så står det "svarar inte" på mappen som jag är inne i, men sen efter som sagt 7 sekunder så svarar den visst och då får jag bekräfta att jag vill ta bort filen.

Detta sker inte varje gång, men ofta! Vad är det som är knas! Raptorn eller Vista?

Har någon hört om något liknande?

Tack på förhand!

Hur full är papperskorgen? Hur stort utrymme är tilldelat paperskorgen? Om den är näst intill full eller helt full och du tar bort en fil som är större än ledigt utrymme så kan det ta tid. Vet ej varför. Känner igen problemet och jag had eliknande i XP.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/wd-raptor-nvidia-g80-dont-play-...

Ett väldigt skumt fel som en del tydligen får, det finns en fix att dra ner där nånstans på sidorna..

Permalänk

så där blir det för mig i Vista om jag försöker radera en genväg vars target-fil redan är raderad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jo, ta bort, kopiera och flytta, tar onödigt lång tid, även med senaste uppdateringar, fast var mycket värre för några månader sen, då kunde man ta lunch i väntan

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dra ikonen till papperskorgen istället, går mycket fortare då.

Har samma problem i Windows XP.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är Vista som spökar. Inget fel på din hårddisk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är Vista/raptor/8800 som spökar, läs länken jag la upp, kombinationen kan bli problem

Permalänk
Medlem

Precis.. raptor o vista är ett lotteri..

Visa signatur

K#

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det är Vista/raptor/8800 som spökar, läs länken jag la upp, kombinationen kan bli problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman
Precis.. raptor o vista är ett lotteri..

Men som sagt det är inte hårdvaran det är fel på utan mjukvaran.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

nädå.. disken är hel, men har trådskaparen testat med tomshardwareguides fix ??? mång har haft hjälp utav den.. jag har den oinstallerad liggandes på datorn bara ifall att jag köper en raptor..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
nädå.. disken är hel, men har trådskaparen testat med tomshardwareguides fix ??? mång har haft hjälp utav den.. jag har den oinstallerad liggandes på datorn bara ifall att jag köper en raptor..

Eh, ok...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt