Permalänk
Medlem

xorg.conf - förvirrad

Jag har installerat Ubuntu 7.10 RC på min ganska gamla (2001) dator och det funkar finfint med öppna drivrutiner, AIGLX, Compiz-F och 3D-acceleration, något som jag aldrig fick igång i 7.04.
Nu är det så att jag inte hittar något ställe i xorg.conf där upplösningarna finns (modes eller modeline om jag minns rätt), Ubuntu verkar hitta dem själv (har 10-15st att välja på, däribland 1440x900 som passar min widescreen). Men, skärmen går bara på 60hz när jag vill att den ska gå på 75hz.

Specsen på skärmen är:
19"
1440x900
min. horiz. sync: 30 kHz
max. horiz. sync: 83 kHz
min. vert. sync: 56 Hz
max. vert. sync: 75 Hz

Jag har också haft problem med streck och "Z-former" (Z-formade streck i filmen) när jag kollar på film, något som jag tror beror på att den inte är syncad. Vet inte riktigt vad det är eller hur det funkar men det låter rimligt.
Så nu undrar jag hur jag får upp skärmen på 75Hz och horizsync 83kHz.

Xorg.conf:

# xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "ATI Technologies Inc Radeon R300 ND [Radeon 9700 Pro]" Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" HorizSync 30-70 VertRefresh 50-160 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies Inc Radeon R300 ND [Radeon 9700 Pro]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" # Uncomment if you have a wacom tablet # InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" # InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" # InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" EndSection

Tack
//Robin

Permalänk
Medlem

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 30-70
VertRefresh 50-160

Testa ändra till dom värden din skärm är specad, alltså så här:

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 30-83
VertRefresh 56-75

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om videogen för att generera modelines.

Permalänk
Medlem

EDIT:
Kör ju som sagt Ubuntu 7.10 och med den kommer en liten app för att konfigurera skärm(arna)en. Min modell (LG L194WT) finns inte i listan för LG's skärmar men när jag trycker på detect verkar den hitta rätt värden. Om jag tar vilken annan upplösning som helst och sätter den på 75hz funkar det, men om jag tar 1440x900 på 75hz säger den "All users must log off for changes to take effect", så jag loggar ut och in och då kör den på 60hz i alla fall och 75hz har försvunnit från listan på den upplösningen, nårgra ideer?

//Robin

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min skärm, den finns inte med i listan, löste sig för mig när jag ändrade HorizSync och VertRefresh till skärmens värden i xorg.conf

Permalänk
Medlem

Testa å stäng av X och ändra då.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, 1440x900 och 19", låter som TFT? Nu vet jag inte hur din TFT är, men de flesta körs bäst i 60 Hz, annars blir de suddiga.
Bara en tanke sådär...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.