Eran äldsta burk som är i meningsfull drift?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Pentium 2 450 kom i slutet utav 1998!
Själv äger jag en Dual P2 400 256mb ecc ram 9,1*3gb hårrisk och ett Tyan Thunder 100 moderkort för den intresserade.

Har du lekt med locktången?

Permalänk

jag och en kompis har en 400 Mhz are P3 128 Mb ram 8 Gb hdd som vi har som Router på LAN Kör ett operativ som heter routerOS som bygger på linux funkar asnajs på lanen

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

jadu nånting med dos på och man ska ha stora betterier bak på datorn och sånna skiit stora disketter

Visa signatur

Gigabyte Aorus z590 pro ax | 11700k | MSI RTX 3070TI | 32GB 3600MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

En gammal AST Advantage med Cyrix 5x86 processor och 8MB FP-RAM, används för att spela gamla spel.

Har även en Olivetti desktop dator med en Pentium 100MHz och 40MB EDO, kommer antagligen bli intern webserver/FTP inom en snar framtid.

Visa signatur

| Pentium MMX 166MHz | 96MB EDO | 2,1GB Seagate | Panasonic Toughbook CF-25 Mark3 | Toughbook FTW! |

Permalänk

Har en IBM Netfinity 7000 med 4st 200 Mhz Intel Pentium Pro.
Byggd nånstans runt 1998, kostade 250 000 då.
Den är nu uppgraderad med ett grafikkort som stöder 32-bitars färger (PCI) eftersom det inbyggda bara stöder 256.
Det inbyggda grafikkortet har 256 kb vram.
Sen har den 7st 4,5 GB Fast Wide SCSI-Diskar, varav en har slutat funka efter jag gjort en lågnivåformatering.
768 MB EDO ECC RAM.
Riktigt stor (ServerTower) och väger 55 kg.
Har en grön display på framsidan.
Har ett IBM ServerRAID II-Kort, med stöd för 3 Kanaler SCSI, med RAID 0,1, och 5.
Det sitter 3st 120mm-fläktar i den, som låter riktigt mycket, de är servertjocklek, och låter för mycket när dom går på högvarv.

Vi använder denna fina burk på LAN, som DNS, DC (Direct Connect) och DHCP-Server. Den kommer även att användas till andra ändamål, typ lastbalanserare senare.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte riktigt men min första dator var
Intel MMX 122 MHz, 48 lr 64 i ram, 2gb hdd tror jag. Grafikorten lärde jag mej när jag var 9år. Nu är jag 10. Så jag vet inte vilket det var!

Dagen började med att jag kommer hem från dagis (var 5år ungefär) och så hade mamma och pappa köpt denna datorn till mej. Jag kom hem och såg att nån hade dragit över ett stort råsa täcke övel härvan och sen frågade jag -Vad är det för något?
Då öppnade de det och jag såg att det var en dator. Plus att jag fick choklad kex, det var en bonus. Jag kommer ihåg att jag hade Windows 95 eller 98 och satt med Hjälp och det. Jag var så glad att jag kunde inte låta bli med och trycka på startknappen hela tiden. Stängde av, satt på,stäng av,sätt på. Tillslut sa mamma att datorn kan gå sönder om man gör så för mkt. Då gjorde jag väll det 2-3 ggr till och sprang och hämtade mer kex. Den dagen växtes min pappas dator intesse igen! TUR DET!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Hm. den älsta maskinen jag har är antagligen en Digital PDP 11/73, dock så kör jag den inte kontinuerligt men den startas ibland. Har även en Victor V286p som används för lite labbande. Finns mer gamla fina datorer ståendes, men ingen som är i direkt meningsfull drift ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
Hm. den älsta maskinen jag har är antagligen en Digital PDP 11/73, dock så kör jag den inte kontinuerligt men den startas ibland. Har även en Victor V286p som används för lite labbande. Finns mer gamla fina datorer ståendes, men ingen som är i direkt meningsfull drift ;).

11/73:an är en microPDP va? Hittade en bild, verkar som en smidig liten sak (relativt mot andra PDP-burkar då:))! http://home.claranet.nl/users/pb0aia/cm/mpdp73.jpg

Antar att du inte har lust att sälja? PDP verkar vara en kul plattform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
11/73:an är en microPDP va? Hittade en bild, verkar som en smidig liten sak (relativt mot andra PDP-burkar då:))! http://home.claranet.nl/users/pb0aia/cm/mpdp73.jpg

Antar att du inte har lust att sälja? PDP verkar vara en kul plattform.

Det finns en Micro PDP-11/73, men det finns även en "vanlig" variant av PDP-11/73 som är stor som en normal PDP11. 11/73 kom 1983...

Jag har en micro, den är inte till salu...

Permalänk
Medlem

Kör en Commodore Vic-64 från 1983 som ljusstyrning till 16 färgade spotlights (2x8). Typ rinnande ljus / pulserande rött / blått / grönt används mest när ungarna skall ha Disco några gånger / år.

Visa signatur

Asus P5Q || Q9550 || 4x2GB Corsair || Sapphire HD4870 || Creative XFi Fatal 1TY

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
11/73:an är en microPDP va? Hittade en bild, verkar som en smidig liten sak (relativt mot andra PDP-burkar då:))! http://home.claranet.nl/users/pb0aia/cm/mpdp73.jpg

Antar att du inte har lust att sälja? PDP verkar vara en kul plattform.

Det stämmer att det är en micro. Det sitter hela 3Mb minne i den (4Mb är max) och en 15Mhz processor om jag inte minns helt fel. Hade varit trevligt att få tag på en fullstor PDP, problemet är ju att de slukar ström.

Du har dessutom rätt i att jag inte har lust att sälja den :P, dock så skulle du kunna få ett konto på den när jag väl installerat RSX. Du kan ju priva mig om intresse finns :).

Permalänk
Medlem

Tja man bleknar ju av Burbas samling

Men jag har en SGI Iris Indigo Elan från 1992 som jag ämnar få fart på, den borde klara av att köra lite Quake om jag har tur.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

hmm min äldsta dator som funkar är en atari 520st, 512kb i ram en riktig gammal godin, sitter och lirar lite gamla spel på den nån gång då och då

Permalänk
Entusiast

En 486DX4 på 100 MHz och 48 Mbyte RAM samt två Intel PCI Nätverkskort som agerar brandvägg åt mig.

Den här datorn var mitt första seriösa överklockning-projekt. Jag lyckades skrämma upp den till otroliga 120 MHz, fortfarande med passiv kylning. Självfallet är processorn tillverkad av AMD

Inte helt fel med att kunna trimma en processor hela 20%
(Försökte trimma en likadan maskin vid den tidpunkten, men tyvärr var det en Intel-processor och det fungerade inte så bra att trimma den)

Försök att göra det idag utan att ändra vare sig vCore eller modifiera kylningen.

Att notera är att det är inte många 486-moderkort som har PCI-buss.
PCI-bussen blev väletablerad först när Pentium-processorn blev tillgänglig, och i samband med nya moderkort som man kunde etablera PCI-bussen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Händer ibland att jag startar upp min gammla 486:a och spelar lite

Även commodore 64:an åker fram ibland.

Har även en laptop som jag har för mig är en Pentium 75 med win 3.1 och en stationär P75:a som ska kopplas in nu efter jul.

Annars är det väl min P2:a @ 400mhz med 2x128mb ram som agerar router med PFsense som är den äldsta burken som står på 24/7

Visa signatur

OCZ DDR2 PC6400 4096MB | GTX 460 Hawk | Amd64 X2 6000+ @ 3.3Ghz | MSI K9N SLI-2F | Fatilty x-treme 7.1 | HAF-932 | Corsair hx750w | Thermaltake Bigwater 745 |

Permalänk
Medlem

Min äldsta dator är en 800mhz:are med 3x128mb ram har jag för mig den kan knappast klassas som kuriosa

Datorn före den var en 400mhz:are med 512mb ram med ett asus p2l97 moderkort den bara gick o gick som en klocka men den "värmde jag ihjäl"
sommaren/hösten 2006 vart så trött på den att jag hettade upp vrm modulerna med hetluftspistolen
till dom sa poff-poff-poff det vart ingen blåskärm där inte snarare black screen of death...

Sen min gamla 486 dx66 fick jag också nog av satte den i drift och borrade hål i cpun under drift *gone* och så moderkortet för det borrade jag rakt igenom...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Tja, en Amiga 2000 av årsmodell -88. Dock upphetsad med ett 68040/40Mhz (istället för ursprungliga 68000/7Mhz), 128Mb FastRAM utöver originalets 1Mb ChipRAM samt ett urmodigt grafikkort; PicassoII+.

Meningsfull drift? Tja, det är alltid lika trivsamt att harva runt i ett operativ som fortfarande kan lära Microsoft en och annan läxa :).

Permalänk
Medlem

p2 450Mhz med m0n0wall med över 600 dagars uptime.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Själv har man inte mer än en Amiga 600 med 512Mb HDD som jag leker lite med

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Startar kanske upp min gamla Amiga 500 några ggr/år. Men man kan ju inte kalla det för meningsfull drift. Hade en matrisskrivare till den, men den är försvunnen, tror jag gav den till ngn behövande.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

det måste ha vart en riktigt gammal dator som dina föräldrar köpt för 2 spänn till o med xp fanns ju då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Fattar inte riktigt men min första dator var
Intel MMX 122 MHz, 48 lr 64 i ram, 2gb hdd tror jag. Grafikorten lärde jag mej när jag var 9år. Nu är jag 10. Så jag vet inte vilket det var!

Dagen började med att jag kommer hem från dagis (var 5år ungefär) och så hade mamma och pappa köpt denna datorn till mej. Jag kom hem och såg att nån hade dragit över ett stort råsa täcke övel härvan och sen frågade jag -Vad är det för något?
Då öppnade de det och jag såg att det var en dator. Plus att jag fick choklad kex, det var en bonus. Jag kommer ihåg att jag hade Windows 95 eller 98 och satt med Hjälp och det. Jag var så glad att jag kunde inte låta bli med och trycka på startknappen hela tiden. Stängde av, satt på,stäng av,sätt på. Tillslut sa mamma att datorn kan gå sönder om man gör så för mkt. Då gjorde jag väll det 2-3 ggr till och sprang och hämtade mer kex. Den dagen växtes min pappas dator intesse igen! TUR DET!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Eran äldsta Burk som är i meningsfull drift?

Ha ha ha... Helt underbar tråd att läsa Jag började min bana med VIC20. Minns att man sprang på kiosken och köpte datortidningar med spelkoder för att sitta i timmar och programera peek hit och poke dit tills ögonen gick i kors... Resultatet?? Nästan alltid: "Syntax error on..." Suuuuck... Börja leta i raderna och kolla vad man skrev fel.... Blev så pass kaxig att man som 17-årig tog sig an ett antal kurser med skolelever för att lära ut på fritiden... Men sen kom det en massa söta flickor, roliga bilar och annat som hör ungdomen till.. Nästa gång jag satt framför en dator var när Win 95 gjorde sitt intåg på allvar i hemmen. Sedan dess har jag pillat och gjort som alla andra (t&e), men vill på inget vis all påstå att jag KAN datorer eller är "datorexpert" (hur många av er har inte blivit kallade det?? Huuuga!!) När någon säger så där åt mig så skriker det i alarmklockan i huvudet... då svarar jag alltid att: "Jag?? Du måste blanda ihop mig med någon annan.." Jag har råkat svara på det där påståendet EN gång och det var två gånger för mycket.. Vad man ångrade sig...

Men åter till ämnet. För närvarande står en Victor 386:a med en 120Mb hdd (tror jag) och 20Mb RAM i en microtowerlåda med DOS 6.22 som operativ. Min gamla trotjänare till bärbara dator dog för mig förra julen (snyft) en AST Ascentia 266MMX 128MB RAM 40GB hdd.. Vid crashen tror jag att det låg någon av Extons DSL distar på den...

Har mer "godis i förrådet... Ska försöka fota lite och lägga upp...

//rognas

Visa signatur

Ingen fråga är för dum...