A-Data Minnen med K9N neo-f moderkort.(Dual channel funkar inte)

Permalänk

A-Data Minnen med K9N neo-f moderkort.(Dual channel funkar inte)

Jag har köpt 2 A-Data 800mhz och ett moderkort MSI K9N NEO-F nForce 550 som inte dual channel inte går igång på . Dator vissar bara att singel channel funkar. Moderkortet ska stöda dual channel men det verkar inte funka . Jag undrar om några andra som har hafft sama problem med moderkortet och minnen som kan hjälpa mig återgärda problemet. Mhv Joan

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoanPalacios
Jag har köpt 2 A-Data 800mhz och ett moderkort MSI K9N NEO-F nForce 550 som inte dual channel inte går igång på . Dator vissar bara att singel channel funkar. Moderkortet ska stöda dual channel men det verkar inte funka . Jag undrar om några andra som har hafft sama problem med moderkortet och minnen som kan hjälpa mig återgärda problemet. Mhv Joan

Har du stoppat minnena i rätt slot's? Läs manualen om vilka som ska användas för att få DualChannel.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

troligen har du satt ena minnet i fel plats så båda hammnar i samma kanal. Bara läsa manualen. Är lätt å läsa fel då vissa manualer kan ha tabbeler som är lätta å mistollka. Gjorde samma tabbe på senaste riggen men vara bara å läsa manualen en gång te så såg jag felet

Har byggt många burkar genom åren med duacl-channel stöd å det är alltid oliak från mobo te mobo hur minnena ska sitta så man bör kolla manualen för å få det rätt från början.

Permalänk
Medlem

MSI har omvänd färgkodning. Lila resp grön minnessockel bildar tillsammans ett dualchannelpar.
Givetvis måste minnena vara på samma storlek.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
MSI har omvänd färgkodning. Lila resp grön minnessockel bildar tillsammans ett dualchannelpar.
Givetvis måste minnena vara på samma storlek.

Lila + grön och lila + grön är alltså de fyra minnesslottarna? Låter logiskt...nä.

Permalänk

Grabbar jag har testat läst manualen nogrant och lagt minnen som det ska vara men jag får endå up att det är singel channel.

Permalänk
Medlem

Varför berättar du inte i vilka slots du har placerat minnena?
Räkna från processorn. 1 närmast, 2, 3 och så 4 längst bort.

Får du upp hela minnesstorleken i windows?

Använd CPU-Z (www.cpuid.com) för att se vad den rapporterar i resp. minnesslot.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: A-Data Minnen med K9N neo-f moderkort.(Dual channel funkar inte)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoanPalacios
Jag har köpt 2 A-Data 800mhz och ett moderkort MSI K9N NEO-F nForce 550 som inte dual channel inte går igång på . Dator vissar bara att singel channel funkar. Moderkortet ska stöda dual channel men det verkar inte funka . Jag undrar om några andra som har hafft sama problem med moderkortet och minnen som kan hjälpa mig återgärda problemet. Mhv Joan

dom ska sitta på 1 och 2. på ditt MSI K9N NEO-F nForce 550

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk

Kolla här i mitt moderkort finns det 4minnes slots slot 1 är grön , slot 2 orange färg slot 3 grön färg och slot 4 orange färg . Om jag sätter mina minnen på två gröna färger så startar datorn med singel channnel och 2gb ram som det står på cpu z. Men om jag startar med slot 1-2 asså en färg för sig så startar min dator inte alls .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Lila + grön och lila + grön är alltså de fyra minnesslottarna? Låter logiskt...nä.

så var det på mitt msi master2-far för opteron i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoanPalacios
Kolla här i mitt moderkort finns det 4minnes slots slot 1 är grön , slot 2 orange färg slot 3 grön färg och slot 4 orange färg . Om jag sätter mina minnen på två gröna färger så startar datorn med singel channnel och 2gb ram som det står på cpu z. Men om jag startar med slot 1-2 asså en färg för sig så startar min dator inte alls .

Låter som trasigt minne. Köra ett minne åt gången, och testa med memtest86+ http://www.memtest.org/

Permalänk

ok det ska jag kolla med vad är det programet gör?