Permalänk

Usb Linux

Jag skulle vilja ha nåra exempel på bra operativsystem som får plats på en 1 GB usb minne?? som fungerara bra med nätverks anslutningar. Har en Dell latitude d520 om det hjälper nåt?? (Bärbar)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite istället för att skapa en ny liknande. Jag är också på jakt efter "USB Linux", och har prövat både Damn Small Linux och SLAX..

Damn small linux föll mig inte i smaken.. ser för gammalt ut..
SLAX var fint till ytan.. men väldigt omständigt med login å what not..

Så finns det något liknande SLAX, som startar direkt och hyffsat snabbt?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Puppy Linux kanske?

Permalänk
Medlem

Fortsätter med ytterligare en fråga;

Bör man installera Linux på usb-minnet som en riktig installation, som om det vore vilken hårddisk som helst... eller ska man lägga in det som en Live-cd ?

Jag har hört att ett usb-minne kan gå sönder ganska snabbt om man installerar det på vanligt sätt.. eller har jag fel?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Fortsätter med ytterligare en fråga;

Bör man installera Linux på usb-minnet som en riktig installation, som om det vore vilken hårddisk som helst... eller ska man lägga in det som en Live-cd ?

Jag har hört att ett usb-minne kan gå sönder ganska snabbt om man installerar det på vanligt sätt.. eller har jag fel?

Flashminne kan bara skrivas om si-och-så många gånger sen börjar helt enkelt blocken gå sönder. Om du installerar som en riktig installation kommer loggar etc. kontinuerligt att skrivas till minnet, vilket nöter. Om du däremot kör det som en liveCD skrivs loggar till RAM-disk och påverkar alltså inte flashminnets livslängd.

Förutsatt såklart att det inte är en usb-HD du tänkte installera på, då spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

http://www.pendrivelinux.com/2007/05/16/usb-pendrivelinux-ins...

En aningen modiferad Debian linux, lätt att göra enligt den guiden oxå. Debian linux versionen funkade perfekt nästan lika bra som ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

oki ska se om jag lyckas tack för hjälpen, sweclockers har det bästa forumet på nätet.

Permalänk
Medlem

I och för sig så får man ett 1gb usb minne för ~100kr så om det eventuellt går sönder så är det inte så stora pengar.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
I och för sig så får man ett 1gb usb minne för ~100kr så om det eventuellt går sönder så är det inte så stora pengar.

Ja visst kan man tänka så, men varför slösa på tid och material helt i onödan? Speciellt när det finns flera olika alternativ för installation av linux som just är gjort för USB minnen och liknande.