Core 2 Extreme QX9650 prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Core 2 Extreme QX9650 prestandatest

Vi har väntat länge på att AMD skall lansera sina nya Phenom-processorer för att ha möjlighet att konkurrera i prestandatoppen igen. Men det ser ut som att det blir Intel som hinner först och vi skall här testa en Yorkfield-processor som kallas QX9650. Klockfrekvensen ligger på 3,0 GHz och genom att tillverka processorn med 45-nanometersteknik kan man bland annat använda fler transistorer och mer L2-cacheminne. Det är självklart inte de enda nyheterna, men det som imponerade oss mest var överklockningsresultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Herreminskapare! 1,2 Volt.. Inte undra på att den har potential att klocka gött.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

myss

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Re: Core 2 Extreme QX9650 prestandatest

Trevligt!

Permalänk
Medlem

Att kunna köra 4000MHz quad core med enbart luft 24/7 låter minst sagt imponerande.

Permalänk
Medlem

Godis Nu ska den bara komma till butikerna också så man kan inhandla en.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

På minner mig om att jag har en ett år gammal quadcore.. BUHUU

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

undrar vad för modellnamn 2,66an kommer att få.

Min CPU-Z html dump: http://lurix.net/yorkfield.html

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta i artikeln är ju ändå hur de lyckats med strömförbrukningen. Prestandan har man ju ändå en hum om.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

I Januari skall det däremot komma fler Penryn-modeller.

betyder det att vi vanliga dödliga också kommer ha råd med en Penryn i Jan?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det är ju mindre trevlig läsning för AMD om denna nyhet med tidiga tester på deras AMD Phenom X4 stämmer...

http://www.nordichardware.se/nyhet,13442.html

Permalänk

Varför skriver dom värdena på processorerna i Ghz och på Yorkfielden i Mhz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
betyder det att vi vanliga dödliga också kommer ha råd med en Penryn i Jan?

Ja resterande modeller kommer i Januari. Se ungefärlig prislista över modellerna här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6499-prislista_for_penryn-pr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Det är ju mindre trevlig läsning för AMD om denna nyhet med tidiga tester på deras AMD Phenom X4 stämmer...

http://www.nordichardware.se/nyhet,13442.html

Det skiljer inte jätte mycket på samma "hastighet" men sen ska man ha i åtanke att Penryn rullar på mycket högre frekvens i stock så Phenom blir ingen Intel-dödare än. Spelar inte så stor roll om de lägger priserna rätt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja det här har man ju sett tidigare. Ungefär vad man skulle kunna kräva av en uppföjlare. Kul att det kommer nya prollar hur som helst. Men men, det är grafikkort som presterar ordentligt mycket bättre som vi nu vill ha. Processorer finns det i överflöd som räcker till. Om man nu spelar spel vill säga

Kul i alla fall. Blir intressant å se vad de blir av AMDs prollar. Roligt blir det till jul i alla fall

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja resterande modeller kommer i Januari. Se ungefärlig prislista över modellerna här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6499-prislista_for_penryn-pr...

Tack
Då lär min nästa dator inehålla en överklockad E8200 eller E8300

Permalänk
Medlem

maffig leksak

Visa signatur

smash?

Permalänk

Jäkligt bra recension,, väldigt kul med bilder!!
Fast det blir nog en phenom i alla fall!

Permalänk
Medlem

Ingen annan som saknade en jämförelse med en överklockad Q6600?

Permalänk
Medlem

Ni skriver QX6950 i åtminstone ett par diagram, men det står QX9650 i rubriken?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Fick mer CPU score än min! Men då körs ju eran penryn på 4.5 ghz...

Permalänk
Medlem

Fin strömförbrukning där.
Fyra kärnor har samma förbrukning som två på den tidigare generationen.

Permalänk
Medlem

vad är priset i usa?

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Hedersmedlem

Av andra tester som gjorts i dagarna har jag fått för mig att 4GHz uppnås med bibehållen stabilitet. I de tester ni här publicerar gjordes några särskilda tester vad gäller stabilitet?

Just den här modellen är väl trots allt utesluten pga priset men ifall övriga håller samma klass är det helt klart intressant. För mig är effektförbrukningen mest imponerande, sedan att den i genomsnitt är 10 % snabbare än tidigare Intel processorer känns mindre viktigt (för mig).

Jag ser att i testerna här jämförs 3GHz direkt mot 4GHz, men om jag förstått det rätt, så skalar inte denna processorn jämnt med klockningen. De sista 200MHz gör enligt vissa ingen egentlig skillnad i väsentliga test. Vad är Sweclockers intryck?

Permalänk

Ser trevligt ut. Tror dock fortfarande på Phenom i spel.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det skiljer inte jätte mycket på samma "hastighet" men sen ska man ha i åtanke att Penryn rullar på mycket högre frekvens i stock så Phenom blir ingen Intel-dödare än. Spelar inte så stor roll om de lägger priserna rätt.

Jo men i det testet rullade alla processorer på i 3Ghz (AMD proppen var med andra ord lite klockad)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ahh vad glad jag är att jag valde intel denna gång. Finns ingen tvekan om att det var rätt val nu, ska bli finfint med en penryn på mitt P35 moderkort.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Men neeeeej.. Jag vill verkligen inte köpa min första Intel-processor =(

Permalänk
Medlem

Ifall inte Phenom presterar något bra så blir det lätt en Q9450 i januari..... nu ska dual core opteron bort

Permalänk

Gällande spel testen, varför inte testa Lost Planet?
En av de få spel som verkligen kan nyttja quad core.