Omöjliggöra en återställning av data..

Permalänk
Medlem

Omöjliggöra en återställning av data..

Tja,

Ska sälja stationära burken nu i dagarna och skulle vilja formatera om hårddiskarna på nått sätt så att det inte går att göra en dataåterställning med nått recovery-program. Vill inte att nån ska kunna få tag på mina filer såklart...

Har ni något tips på program eller tillvägagångssätt för att kunna förstöra all data som ligger på diskarna så att man absolut inte kan läsa det?

Mvh

Christian

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Omöjliggöra en återställning av data..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grenc
Tja,

Ska sälja stationära burken nu i dagarna och skulle vilja formatera om hårddiskarna på nått sätt så att det inte går att göra en dataåterställning med nått recovery-program. Vill inte att nån ska kunna få tag på mina filer såklart...

Har ni något tips på program eller tillvägagångssätt för att kunna förstöra all data som ligger på diskarna så att man absolut inte kan läsa det?

Mvh

Christian

HddEraser!!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Läste själv om en snubbe som omformaterade en NTFS till FAT32 och sen tillbaka till NTFS, skickade sen den till statens lab för att kolla om dom hittade något men det gjorde dom inte.

Har dock inte kvar adressen till artikeln.

Permalänk
Medlem

1. Kryptera allt med StegFS.
2. Sälj disken till vem som helst.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllBoll
Läste själv om en snubbe som omformaterade en NTFS till FAT32 och sen tillbaka till NTFS, skickade sen den till statens lab för att kolla om dom hittade något men det gjorde dom inte.

Har dock inte kvar adressen till artikeln.

Att endast ändra filsystem och sen ändra tillbaka igen, jag är aningen skeptisk till att det skulle vara ett helt säkert sätt för att aldrig kunna återskapa data. Men jag kan ju ha fel...

Finns väl diverse program för att skriva över data ett visst antal gånger för att vara hyfsat säker.. dessa program skulle ju vara onödiga om det endast räckte med att ändra filsystem på disken.

Visa signatur

Snabb & Tyst --> Antec P182 | Corsair HX 520w | Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F9 | Q6600 @ 3,2 GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua NF-S12 | Corsair XMS2 PC2-6400 @ 800 MHz, CL4 | Leadtek 8800 GT | WD 500 GB

Permalänk
Medlem

I Irak slog de igenom med spikar och fyllde med lim i hopp om att ingen skulle få fram information, men se på fan, USA fick fram all data från diskarna iaf.

Man kan aldrig vara säker.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Killdisk är så nära man kan komma utan att fysiskt förstöra disken (eller använda en riktig degausser).