Programidé: Halvautomatisk framställning av CD/DVD-labels

Permalänk
Medlem

Programidé: Halvautomatisk framställning av CD/DVD-labels

Jag har en skrivare som jag är mycket nöjd med. Det är en Canon Pixma IP4200. Den har många funktioner, men den jag gillar mest är att den kan skriva direkt på CD-skivor med skrivbar yta.

Jag gör ofta säkerhetskopior på DVD av bilder jag har tagit med min digitalkamera. På själva DVD-skivan brukar jag sätta en av bilderna som finns med, samt lite text och några andra små ikoner. Tyvärr blir det ganska mycket pill för att få helhetsintrycket bra, i alla fall när jag använder det program som följde med skrivaren - "CD-Labelprint". Jag har provat att använda Nero Cover designer också, men det är inte mycket bättre.

Jag skulle vilja ha ett program som mer eller mindre automatiserat kombinerar följande element till en enda bild, som jag sedan kan skriva ut på skivan:
1. En bakgrundsbild (t ex ett fotografi)
2. En titeltext (t ex "Ibiza 2007")
3. En informationstext (t ex "Fotograf: Anders Andersson. Bilder tagna 20070605-20070623")
4. Några små ikoner (t ex en för PhotoCD, eller kanske DVD om det är film på skivan)

Här är alltså vad jag har tänkt mig (den lilarosa cirkeln ska inte vara med, men jag fick inte bort den):

Finns det något program som med några musklick låter mig skapa denna bild? Givetvis vill jag själv kunna välja storlek och typsnitt på de olika texterna, beskära bakgrundsbilden och flytta ikonerna dit jag vill ha dem.