Trådlöst hemma - 2 bärbara macar, 1 stationär PC

Permalänk

Trådlöst hemma - 2 bärbara macar, 1 stationär PC

Hej!

Har aldrig pulat med trådlösa nätverk tidigare, men kommer snart att behöva.
Flickvännen och jag köper var sin MacBook snart och har redan en stationär PC. Jag vill att allt ska vara kopplat till det trådlösa, så jag gissar att jag behöver någon form utav switch/router? Och en trådlös mottagare till den stationära, förmodligen i USB-form? Eller?

MacBookarna har ju inbyggt kort, så dem behöver jag inte tänka på.

Men är det något ni vill rekommendera på något vis?

Uppskattar svar!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt en trådlös router i det högre prissegmentet av Linksys eller Netgear. Den stationära PC:n hade jag kopplat till routern via kabel och sedan kört 802.11 n (WLAN) till Macbookarna.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Hade köpt en D-link 635 eller 665 beronde på behov och ekonomi.
Och varför inte en D-link draft-n kort till det?

Permalänk

Tack för tipsen! Men kan ni beskriva lite mer?

Citat:

en trådlös router i det högre prissegmentet

Förslag? Motivering?

Citat:

D-link 635 eller 665 beronde på behov och ekonomi.

Jag har läst lite men hänger inte riktigt med ändå. Det sitter ju WLAN-kort i macbookarna. Men är det bara 655 som stödjer WLAN eller hur funkar det? Jag är jätten00b när det gäller sånt här. Jag vill uppnå bästa möjliga hastigheter med alla tre datorerna, så klart. Men jag vet inte vad som skulle motivera ett köp av 655, helt enkelt för att jag inte förstår skillnaderna!

Det viktiga är hastigheterna på internet, trots allt och att jag kan sitta var som helst i lägenheten.

Och vad gör till exempel D-Links 635 och 655 bättre än en sån här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057461 ?

Tack för svar och tålamod!

Permalänk
Medlem

Satsa på trådlös router i ca:1000kr klassen om du skall ha bra uppkoppling med trådlöst.
Sen tycker jag att din stationera skall köras med kabel för den flyttas ändå inte nånstans.
Om du så gärna vill köra trådlöst på din stationera så köp inte USB dongle till den utan skaffa ett PCI trådlöst kort. Då kommer det att fungera bra.
Trådlöst USB är rena skräpet. Sånt erfarenhet har jag.
Men vill du inte dra en nätverkskabel så kan du satsa på Homeplug.
Läs mer om det http://www.sweclockers.com/nyhet/6759-homeplug_snart_en_stand...

Permalänk
Hedersmedlem

Håller helt klart med om att du borde skaffa en router med 802.11n, speciellt eftersom Macbook har n-kort. Nästan 4 gånger så snabbt, i praktiken vill säga, och bättre räckvidd än g.

Håller även med om att den stationära borde köras via ethernet, det går väl knappt att hitta en trådlös accesspunkt/router utan LAN-portar dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag har inga problem med att ha kabel till min stationära egentligen.
Har ni några tips på bra routers då?
Specarna säger mig ingenting!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Jag har läst lite men hänger inte riktigt med ändå. Det sitter ju WLAN-kort i macbookarna. Men är det bara 655 som stödjer WLAN eller hur funkar det? Jag är jätten00b när det gäller sånt här. Jag vill uppnå bästa möjliga hastigheter med alla tre datorerna, så klart. Men jag vet inte vad som skulle motivera ett köp av 655, helt enkelt för att jag inte förstår skillnaderna!

Det viktiga är hastigheterna på internet, trots allt och att jag kan sitta var som helst i lägenheten.

Och vad gör till exempel D-Links 635 och 655 bättre än en sån här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057461 ?

Tack för svar och tålamod!

Såg något test där 655 klarade betydligt fler sessioner än 635, gissar på bättre processor här? 655 har även gigabit på alla portar medans 635 har 100Mbps. Dvs får 655 bättre throughput.

Dock kanon erfaranhet av 635 och tycker den räcker långt.