Omformatering med WinXP - kommer partitioner att förloras?

Permalänk
Medlem

Omformatering med WinXP - kommer partitioner att förloras?

Hej alla!

Jag hade tänkt omformatera min systemdisk idag, och vet av erfarenhet att det brukar gå ganska illa med de partitioner som är större än 128 GB efter formatering (använder WinXP).

Om jag tar och kopplar ut alla hårddiskar utom systemdisken (1 usb, 2 IDE, 1 SATA), och kopllar tillbaks dem först efter omformateringen när jag installerat alla service packs, då borde väl inte de hårddiskarna strula? Att jag förlorar min 171 GBs partition på systemdisken, det kan jag acceptera, men det vore bra om jag fick behålla partitionerna och datan på de andra diskarna

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk

Använd en XP-skiva med slipstreamat SP2 så slipper du alla problemen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Hedersmedlem

borde väl inte förlora något på de andra diskarna. Hur de är partitionerade sparas ju på de egna diskarna. Skulle du installera SP1 och bara se 128gb så betyder det inte att något är borta, bara att resten inte syns.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har men en ren systemdisk igen Tack för alla svar. Jag kopplade ur de andra diskarna och satt i dem efter omformateringen och det funkade finfint.

Permalänk
Hedersmedlem

Förlorade du de andra 171GB:en?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, det gjorde jag... Installationsprogrammet för XP misslyckades med att formatera den partition som det hittade (min gamla systempartition på 127 GB...), och jag fick radera den och skapa en ny. 171-GBspartitionen var borta när jag installerat SP2, men den hade jag tagit backup på, så ingen skada skedd.