Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

fel vid målning !! ??

Tjena.

Detta är 3dje gången jag har problem med att måla

Jag ahr målat mängder med olika detaljer dessförinnan, bildelar, datordelar, o anant gejs.

Dock så idag så höll jag på o slipa ner plast/metal där färgen var ett minne blott. tog o torkade av alltdamm och tvättade och lät det torka framför öppnaspisen i en timme.

Totalt snustort. inget fett eller annat smuts på delarna utan jag börjar misstänka att antagligen är det jag som gör fel eller så är fägen åt helvete:confused:

Jag har kört många gånger både med mokonomens dyra färger och biltemas billiga skit där det inte gör så storroll.
Jag har främst problem med att grundfärgen bubblar sig och inte vill fästa eller bara rinner allt för mycket.

Jag har som sagt rengjort alla ytor en bra stund innan jag har målat men ändå för jag ibland dåliga resultat som slutar med att man får börja om med att slipa o sen måla igen.

Jag håller ett avstånd på ca 20-30cm och i en rakvinkel fast lite nerdåtvinklat.
väntar ca 10m innan jag börjar på nästa lager där grunden inte tagit 100 och sen låter det torka .
Ibland så börjar grunden med dirext att bubbla sig efter 10sec och ibland har det uppkommit undernatten och därmed förstårt en heldags jobb:(

Det är främst på plaster jag har märkt att jag ibland får dålig resultat alldrig på metall eller så bara att det kan rinna i skarvar osv.

Vet att vissa plaster kan innehålle vissa beståndsdelar som reagerar mot vissa färger men det låter konstigt då vissa delar är av exakt samma material/komponenter så det låter konstigt att det skulle bli så. ibland kan det även vara ett 5cm stort område på en detalj som blir misslyckad.
ibland kan man rädda sånt men det blir inte redigt bra i slutändan iaf.

Håller alltid till i temp över 20* när jag målar. oftast i fd pannrummet.

Har funderat om det kan avra gasen som spridsojämt odär med förstår min målning?
fast jag skakat burkarna en väldigt bra stund innan jag ska måla. så de bör vara omskakade ordentligt.
Burkarna står ochså dessa i rumstemp vid förvaring.

// en fundersam prick

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle testa att måla med en grundfärg först.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du har ingen konstig luftfuktighet i pannrummet eller så...? Annars är ju primer/grundfärg ett tips.

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk

Jag använder självklart grund!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vissa plaster löses upp och avger "gaser" i kontakt med lösningsmedels baserade lacker. att spruta tex lack på halv torr grund kan också ge upphov till detta fenomen. liksom att spruta en vattenbaserad lack på en lösningsmedels baserad grund. en öppnad silicontub i samma rum som man lackar i ger också blåsor i lacken pga silicon ångorna i rummet.

Permalänk
Medlem

När jag lackar så tar jag det extremt försiktigt. Håller aldrig! fullt tryck på sprayflaskan. Enkelt förklarat -> Spraya, paus 2 sekunder, spraya, pausa. Håll på så tills du fyllt hela ytan med färg, krävs inte många sprut. Sedan väntar du ca 15 minuter mellan varje lackning, beroende på tjocklek då. MEN! första lagret skall inte ens täcka grundfärgen, ska bara bli lite halvmatt.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Sprayar mycket själv. Vet av egen erfarenhet att det är bättre att låta lagren torka ett par timmar innan nästa lager bör appliceras. Ett halvtorrt lager kan leda till problem.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Sprayar mycket själv. Vet av egen erfarenhet att det är bättre att låta lagren torka ett par timmar innan nästa lager bör appliceras. Ett halvtorrt lager kan leda till problem.

Haha jo. Mitt chassi jag skulle lagt upp här blev ju helt fel. Lät det torka i 2 timmar men oops helt fel. Fick massa finger avtryck färgen "rörde" på sig o grejer ser förjävlgit ut. Använde endast 1 spray burk då. Har köpt 2 till + Klarlack så nu j*vlar ska de bli fint en vacker dag/2 dagar när jag har tid XD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har du rätt grundfärg.

Visa signatur
Permalänk

Har testat med mekonomes grund och biltemas och annat skit man haft hemma. har inträffat på alla i prencip jag hållt på med.

gjort rent, grundat, väntat runt 30min minst för grunden, fyllt över där grunden inte tagit redigt, väntat minst 30 min igen.
tagit ett färglager tunt (grunden syns klart igenom) vänat en stund och tagit mer färg i många tunna lager.
arbetar i temp över 20c så det bör inte vara sånt som ställer till iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Prova spraya på spackel först. Jag tror det finns på färdiga sprayburkar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

testa spraya extremt tunna lager och många brukar alltid funka

Permalänk
Medlem

Kan juh erkänna att jag själv sällan får något bra resultat med sprayburkar men men, några tips som jag läste mig till från nån hemsida en gång i tiden...

1. Slipa ner och tvätta ordentligt (sprit), man behöver dock inte slipa metallrent utan man kan slipa ner till "grundfärgslagret" på tex chassieplåtar etc och måla över det.

2. Slipa, tvätta, spraya - sen upprepar man igen, dvs slipa ner lite, tvätta och spraya igen. Låt torka ett tag mellan varje lager, speciellt klarlack ska får torka länge.

3. (ej säker på detta) Låt sprayburken stå i varmt vatten (35-45 grader) några minuter innan sprayning. Detta ska förhindra "apelsinhuds"-effekten något. Myt?

4. Använd etsande primer metaller (speciellt alu och liknande).

Oh, det finns en massa guider på hur man sprayar rätt osv, sök lite på bit-tech.net och andra forums...

Permalänk

Bubblor i lacken kan också bero på dålig ventilation/luftcirkulation i rummet du målar i.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

jag har för vana att alltid spraya med flaskan upp och ner några sekunder innan jag börjar. Samt alltid skaka den i minst 30 sek, för att se till att färgen är ordentligt blandad.

Anledningen till att jag sprayar upp och ner ( inte på det som ska sprayas) är för att få bort eventuella avlagringar som samlats i munstycket.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
3. (ej säker på detta) Låt sprayburken stå i varmt vatten (35-45 grader) några minuter innan sprayning. Detta ska förhindra "apelsinhuds"-effekten något. Myt?

Sprayfärgerna har ju nån viss rekommenderad färgtemperatur som står på burken, så då är det bättre att exempelvis ställa burken vid något varmt utblås eller liknande.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower