Permalänk
Medlem

Välja fiber leverantör

Hej,

Fått mitt fiber installerat i villan nu och jag har några leverantörer av välja mellan i 100/100 sektionen.

De leverantörerna jag har att välja mellan är Adamo, Bredband2, SkyCom samt ABC Bredband.

Jag har haft ADSL BBB innan så känner inte till några av dom här märkena, så min fråga till er är om ni har några erfarenheter av dom? någon att rekommendera? hur tex supporten varit MM.

Vill ni veta något mer skriv, mvh

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Bredband2 skulle jag köra på..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Bredband2 skulle jag köra på..

Okej, så du har haft bra erfarenheter från dom alltså?

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

adamo sägs vara ruskigt bra, fast prova dig fram skulle jag säga

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Finns väl inget entydigt svar. Flertalet av dem du radar upp finns representerade i ett flertal fiber-stadsnät runt om. I ett stadsnät är en leverantör bra/bäst i ett annat stadsnät en annan. Det är egentligen bara att prova sig fram. det hjälper om du flaggar upp vilket stadsnät du kör i och kan få respons från andra som är anslutna till samma.

Permalänk
Medlem

Bredband2 ska enligt många vänner vara helt otroligt bra. Av dom 3st jag känner som sitter på det har _alla_ 3 icke strypta linor och dom kan maxa runt 300-340!Mbit/s.

De andra leverantörerna kan jag inte uttala mig om men jag har bara hört bra om Bredband2.

Permalänk
Medlem

Det skulle betyda att dom sitter på Giga portar med andra ord?
Är inte vanligt med stadsnät med Giga portar, vilket är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
Bredband2 ska enligt många vänner vara helt otroligt bra. Av dom 3st jag känner som sitter på det har _alla_ 3 icke strypta linor och dom kan maxa runt 300-340!Mbit/s.

De andra leverantörerna kan jag inte uttala mig om men jag har bara hört bra om Bredband2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Finns väl inget entydigt svar. Flertalet av dem du radar upp finns representerade i ett flertal fiber-stadsnät runt om. I ett stadsnät är en leverantör bra/bäst i ett annat stadsnät en annan. Det är egentligen bara att prova sig fram. det hjälper om du flaggar upp vilket stadsnät du kör i och kan få respons från andra som är anslutna till samma.

Förstår inte riktigt vad du menar med "Vilket stadsnät du kör i?" men detta kanske hjälper ...

http://www.malarnetcity.se/services/services.php?category=con...

Det är iaf Västerås malar energi stadsnät jag har

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Låt mig säga så här: Har själv Sollentuna Stadsnät 100/100 FD. Mediakonvertern som sitter inne i garderoben har 4 RJ45-jack. Har testat både Adamo och Bredband2. För stunden har jag båda aktiva - så jag kan växla mellan olika leverantörer. Haft det så ett par år. För stunden verkar Adamo ha den bästa linan - pingen är bättre än Bredband2. Att försöka spela WoW via Bredband2 funkar inte.

Nu behöver det inte vara likadant i alla Stadsnät. Mycket hänger på vilken bandbredd leverantörerna har i sina gateways(=anslutningen till/från stadsnätet) i resp stadsnät. I vissa fall kan linorna/gatewayen var överbokad flera gånger. Det är därför det är så svårt att lämna ett generellt råd vilken ISP som du skall köpa Internetaccess av. Det hela hänger på vilken bandbredd man kan erbjuda kunderna i just ditt stadsnäts anslutningspunkt. Och just detta är en affärshemlighet. Jag har själv försökt att luska ut vilken av de möjliga leverantörerna som har den "bredaste" gatewayen här i Sollentuna, med det är lögn i helvete, det finns ingen som vill avslöja hur bra eller dålig bandbredd de kan erbjuda kunderna.

Misstänker att det finns andra här på forumet som kan ha bättre kläm på det här. Det är bara enkel matematik - antag att ettt stadsnät har 1000 kunder som köper en 100/100-lina. Om alla toktankar från/till sina ftp-servrar, spelar online-spel, surfar etc... samtidigt så behövs en bandbredd på 200 GIGABIT i ISP-ns gateway. Den gatewayen finns inte till rimliga pengar. Misstänker att många ISPer ligger på runt 4-5 Gbit som max.

Hoppas att det blev mer förståeligt.

Permalänk
Avstängd

Adamo har jag inte haft några problem med och dom har ett rätt bra integritetstänkande också vad jag har förstått.

Normalt bruka rjag bli galen på företag när det inte funkar som det ska eller om servicen är dålig. Adamo har skött sina kort rätt sen jag skaffade dom i januari.

Jag kör 100/100 och har aldrig haft några problem med hastigheten.

Enda lilla kruxet med Adamo var när dom var nya i Malmö stadsnät. Det blev överbelastat då (antar jag) men det fixades på några dagar så pingen blev bra och allt fungerade som det skulle.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

OKOK tackar för alla svar, blir nog Bredband2 då

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Skulle ta adamo i alla lägen.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Skulle ta adamo i alla lägen.

Vad svårt du gör det för mig Varför skulle du ta adamo då?

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16