G A H!! Knäckte SATA-kontakten på en ny disk

Permalänk
Medlem

G A H!! Knäckte SATA-kontakten på en ny disk

Ja, jag bröt den utan att märka det ens

Hur fasen gör jag med min nya 500GB-disk nu?

Jag hade SATA-sladden i disken och måste ha dragit den neråt mer eller mindre vinkelrät så att plastbiten som skyddar pinnarna knäcktes. Inte heller hittar jag plastbiten...

Det måste gå att limma eller löda på nåt vis väl?

Nån med erfarenhet?

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vad för plastbit ??
det som sitter runt kontakten på disken?? såna har ja oxå brutit av men inte fan har ja brytt mig för det:P och inte har det slutat funka men visst
det är inte så snyggt kanske

Permalänk
Medlem

ja alltså plastbiten som sitter precis vid SATA-kontaktpinnarna.

om man inte har den så är det lite svårt att fixera SATA-sladden ju?

det är ju inte som IDE-sladdar där det är ett hål i sladden som man kör in pinnarna i, utan de ska ju ligga längs med pinnar i sladden

hittade iaf plastbiten nu, ska väl gå att superlimma på

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk

Är det kontakten på själva hdd:n som har gått sönder eler är det kabeln?
För om det är kabeln så är det bara att köpa ny...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=115475

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

Säg att den var så när du köppte den.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak på en av mina western digital diskar när jag köpte den. Då mailade jag ner till western digital och sa som det va att när jag skulle byta kabel så hade plastbiten lossnat, var även noga med att understryka att jag inte använt våld. Dock så vet jag inte om detta är smartaste vägen att gå men det fungerade för mig. Har iofs haft en hel del garantiärenden hos western digital genom åren så dom kanske gjorde ett undantag med.

Annars kan du ju bara hävda att plastbiten låg lös i påsen ^^

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Säg att den var så när du köppte den.

Att uppmana till bedrägeri hör väl inte hemma på forumet?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Säg att den var så när du köppte den.

Sånna som du äcklar mig..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Har gjort samma missöde, löste det genom att limma på plastbiten och sedan limma fast en satakabel- den knattrar på som om inget hade hänt.
Se till att få den exakt rätt när du limmar biten på hårddisken, sen strycker du lite lim på den sida som inte spröjserna sitter på. Sedan lite lim runt om ovanpå kabelkontakten, alltså på den ände som sitter mot hårddisken. Sen ska det funka finfint, så länge du inte lägger lim mot kopparn. Tog inte mindre än 15 minuter för mig sen var disken igång.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Säg att den var så när du köppte den.

Jaaaa! Så ska jag också göra. Om jag råkar sätta mig på mitt moderkort så det går sönder så ska jag givetvis skicka tillbaka det på garantin. Hmm. Men det tar ju så lång tid innan jag får mitt nya kort tillbaka.

Det är nog fan bäst att jag går in till grannen och stjäl lite pengar av honom så jag kan köpa ett nytt redan idag.

Stöld som stöld.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vad den va ju redan trasig när han köpte den?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad den va ju redan trasig när han köpte den?

Tydligen inte...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jaaaa! Så ska jag också göra. Om jag råkar sätta mig på mitt moderkort så det går sönder så ska jag givetvis skicka tillbaka det på garantin. Hmm. Men det tar ju så lång tid innan jag får mitt nya kort tillbaka.

Det är nog fan bäst att jag går in till grannen och stjäl lite pengar av honom så jag kan köpa ett nytt redan idag.

Stöld som stöld.

Nej, men däremot bedrägeri.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
Tydligen inte...

Jo det var den

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

fan vad hårdhänta vi var här då..jag tycker jag har varit ganska hårdhänt när det gäller att dra utt sladdar men något sånt här har aldirg hänt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
fan vad hårdhänta vi var här då..jag tycker jag har varit ganska hårdhänt när det gäller att dra utt sladdar men något sånt här har aldirg hänt..

Det största problemet var ju att jag drog neråt och inte rakt ut.

Löst det genom att sätta i plastbiten i SATA-kontakten och sen sticka i det hela i disken.

Limmade sen dit en liten plastbit som brygga mellan disken och sladden så att sladden inte åker ut så lätt.

Tada!

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

ja det är ju bra att du löst det..ta det lite försiktigare i fortsättningen

Visa signatur