Permalänk
Medlem

Vista eller xp??

Nu undrar jag vilket OP som fungerar bäst med spel, dvs vilket som är minst krävande, minst problem med och som är simplast att hantera osv osv.

Har som köpt ny dator och vet inte vilket OS jag ska köra på...

Kom gärna med andra tips om olika OP som ni kan rekomendera.

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen...

Suck, moderater... Har ni verkligen kollat så att sökmotorn på forumet fungerar?
För man börjar ju undra när det kommer MINST 2-4 nya trådar som den här varje vecka?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Då var det dags igen...

Suck, moderater... Har ni verkligen kollat så att sökmotorn på forumet fungerar?
För man börjar ju undra när det kommer MINST 2-4 nya trådar som den här varje vecka?

Vad hjälper en sökmotor när ingen använder den, det enda rätta borde väl vara att varna dom som inte bryr sig att söka/leta efter info innan dom startar en ny tråd speciellt när det gäller dessa trådar...

2-4 trådar i veckan verkar lite i underkant, tycker att det dyker upp sådana här trådar flera gånger om dagen ibland och det händer att dom dyker upp inom några minuter...;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Då var det dags igen...

Suck, moderater... Har ni verkligen kollat så att sökmotorn på forumet fungerar?
För man börjar ju undra när det kommer MINST 2-4 nya trådar som den här varje vecka?

Instämmer.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

haha om ni inte har något svar på mina funderingar så skriv inget. Har sökt, har letat men inga av mina frågor har besvarats, så om ni inte kommer med en länk eller något svar på de frågor jag ställt skriv inget.!..

Permalänk
Medlem

Du kan börja nämna vilken hårdvara som denna datorn har.

Det ligger även en ny tråd om Vista och spel nu på forumet.Ta del av den och ta sedan ställning om du ska använda Vista eller XP eller rent av Win2000.

Valet är ditt,men börja med lite basic info om datorn.

Gjorde själv en sökning och fick 7-8 sidor om ämnet.Där under bör väl något stå som faller dig till smak.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Min uppfattning om XP vs Vista, jag har kört Vista ungefär ett halvår och kan väl summera lite kort. Ska du köra vista ha inte mindre än 2gb minne helst 4gb, jag fick en rejäl prestandaknuff med 4gb i 64bit, slapp discswapping och hackande lite då och då i spelen. 32bit Vista upplevs betydligt stabilare, mer fungerande än 64bit vista iaf för mig detta gäller då på lite äldre spel samt att jag fick några blåskärmar med 64bit vista än med 32bit vista sen vad det beror på tja är väl troligtvis drivrutinerna/program/spel som inte är helt hundra till 64bit var ju inte direkt ett problem, men man uppmärksammade det.

Köpte en ny hårddisk igår och körde faktiskt in XP Pro igen, filkopieringen är betydligt snabbare än i Vista där är det segt som sirap till och från, i spelen kändes det som jag hade mindre muslagg eller vad man ska kalla det. Stort sett all hårddiskaktivitet var mkt snabbare kan väl iof delvis bero på disken med men ändå.

Vista
- Hårddiskaktivetet/kopiering/filhantering är segt i mitt tycke
- Drivrutiner för 64bit Vista känns inte helt hundra
- kräver mer konfigurering, iaf om man vill köra under XPliknande förhållanden
- tar mkt hårddiskutrymme

XP
- Gammalt utseende
- Inget stöd för DX10?

Har du licens för XP kör vidare på det tills Vista är mer moget efter SP1?, det kommer bli ett jättebra operativsystem men just nu ser jag ingen anledning att köra Vista mer än för att det är nytt och intressant. Men har du ingen licens för operativsystem och ska köpa nytt så kör på en vista om du har dator för det, finns inga anledningar att lägga pengarna på ett gammalt OS .

Själv har jag:
C2D E6550 2.33ghz
4gb DDR2
GF8800GTS 640mb
P35i chipset

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som kommer med något vettigt, tack ruhler!

Så mina delar som jag nu har beställt är följande:

Samsung 2032BW 20" Wide
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz
Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35
MSI GeForce 8800GT
Seagate Barracuda 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2
Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX (4x1024MB)
+ chassi och diverse kablar

Och jag frågar om jag ska köra Vista eller XP för jag har inte testat Vista förr men mest bara hört negativa saker om de ännu.

Vill somsagt ha ett OP som medför så lite problem som möjligt ( om det nu är möjligt )
Men som jag ser det så måste man nästan ha Vista för att komma åt DX10 och ha DX10 för att kunna spela de nyare spelen??

Är somsagt lite kluven .. :/

Permalänk
Medlem

XP stödjer väl bara 2 GB Ram eller? om du kör 4 GB så är väl Vista självskrivet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexus430
XP stödjer väl bara 2 GB Ram eller? om du kör 4 GB så är väl Vista självskrivet.

XP finns också i 64-bitversion.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Förstår att du är kluven.
Du kan ju spela spelen fast inte med DX10 på XP, som det är i nuläget verkar det inte vara sådär jätteimponerande skillnad men det kommer väl. Vista 32bit känns iaf stabilt medans 64bit sviktar lite, nackdelen är dock att 32bit system oavsett om det är XP eller vista så slår du i taket med 4gb minne, du får ca: 3.5gb användbart minne (beroende på hur mkt du ställt in för virtuellt videominne i BIOS? lite osäker), detta kallas PAE (physical address extension) då får man stöd för "4gb" även i ett 32bit OS. Tror det aktiveras med automatik iom SP2 om du har 4gb+. Annars finns ju /3GB switchen att lägga till i boot.ini för att ta 1gb minne av systemet (kernel space) ytterligare till applikationer (user space). Men om man är lite osäker kan man ju editera Boot.ini och kopiera och klistra in en likadan rad fast med /PAE /3GB och testa sig fram lite, funkar det inte startar man med andra profilen. Nu hamnade jag kanske lite offtopic men ändå.

Hade jag köpt dator idag hade jag köpt med OEM Vista 32bit sen vid nästa datorköp hade det blivit Vista 64bit, man har oftast bara råd med OEM så att blicka i framtiden och skaffa 64bit som blir låst till datorn är inte direkt att tänka framåt heller. Det här är bara mina spekulationer men jag tror det kommer ta ytterligare 2år innan 64bit behövs/kan användas på rätt sätt av program/spel och då har inte 2år gammal hårdvara mkt att komma med. Men du kan å andra sidan betala mer för en Vista retail och då ha en licens för kommande datorer förutsatt att det avinstalleras/formateras på de tidigare datorerna och då vore väl en vista ultimate retail där du får antingen installera 32 eller 64bit versionen lämplig. Men de kostar ju en hel del.

Vad jag vill få sagt är ska du köpa ett OS idag köp Vista, men tar du 64bit så kan det i dagsläget vara problem med drivrutiner och det kan saknas stöd för 64bit från program som du har idag, även om Vista ska vara bakåtkompatibelt så finns det vissa saker som kan strula. Ett problem jag stör mig på är filhanteringen vid kopiering/flytt/radering kan det ta evigheter. Sätter mitt hopp till SP1 att det löser det.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Används sökfunktionen.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015