Microsoft släpper Windows Server 2008

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, det är en begränsning i arkitekturen, dessutom är det i praktiken ca. ~3.2GB man får ut av de 4GB.

64-bitars är framtiden, allteftersom allt blir mer minneskrävande.

Inte endast pga detta skäl. Den finns ett sätt att komma runt detta: Physical Address Extension (PAE). Jag tror att Windows Server 2003 fortfarande har möjlighet att använda PAE, men ger då inte mer än just 4 GB. Microsoft har annars i princip övergett PAE pga problem med tredje part driv rutiner.

I linux används dock PAE i 32-bits system och gör det möjligt att använda hela 64 GB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
[...]
Nu finns det hju iof inte fyrtioelva varienter, för t.ex. Vista hittar jag bara 4 varianter: Home Basic, Home Premium, Business, Ultimate. Finns där några andra?
[...]

Starter edition för U-länder och enterprise för företag som endast kan köpas via volymlicensavtal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
[...]
Det var en föreläsare på våran skola som sa att det "riktiga" släpps samtidigt i hela världen förutom just i sverige för vi har sportlov, och därför släpps en vecka senare här, någon som vet hur pass detta stämmer?
[...]

Kan väl aldrig vara sant (jag har inte kollat upp)? Varför skulle MS inte lansera ett serverOS för ungarna är lediga från skolan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Inte endast pga detta skäl. Den finns ett sätt att komma runt detta: Physical Address Extension (PAE). Jag tror att Windows Server 2003 fortfarande har möjlighet att använda PAE, men ger då inte mer än just 4 GB. Microsoft har annars i princip övergett PAE pga problem med tredje part driv rutiner.

I linux används dock PAE i 32-bits system och gör det möjligt att använda hela 64 GB RAM.

Menar du att de strypt 32-bitarsversionerna senare till 4 GiB?
http://technet.microsoft.com/sv-se/windowsserver/bb430827(en-us).aspx
Datacenter stödjer 128 GiB och enterprise 32 GiB samt 64 GiB i R2.
Jag har inte testat det här själv så jag undrar bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev själv något osäker med tanke på länken. För en tid sedan höll jag på med att kolla upp detta, och jag kan i alla fall konstatera en sak: Microsofts egen personal verkar inte ha direkt koll heller. Dock verkar det ändå som att R2 x64 versionen enligt andra tabeller ska stödja mer än 4GB oavsett vilken version du sedan väljer. Microsoft sa först att även deras x64 i standardutförande inte gav mer än 4GB, ja om du nu inte valde enterprise versionen för 4 ggr så mycket. Sedan visade det sig att enligt ett PDF dokument - jag kontrollerade ytterligare en gång nu - så stöder R2 utgåvan i standardutförande 32GB.

Enligt PDF dokumentet ifrån MS så är det just R2 versionen som öppnar upp för mer än 4GB även i 32-bit, men endast i versionerna Enterprise och Datacenter. Ber om ursäkt för detta. Jag borde ha kollat upp det bättre och preciserat mitt inlägg till att endast gälla Standard.

Microsoft är oerhört röriga i de här frågorna. Tanken är väl troligen att köparen ska känna sig tvungen att välja typ Enterprise till ett överpris. För ett mindre företag är det tur att "kryphålet" finns för x64 R2 Standard.

Permalänk

Jag testade någon beta och jag tycker att det inte fungerade så bra. Inställningarna i kontrollcentret sparades inte. SATA drivrutiner till två av mina kontrollerkort följde inte med så jag fick ge mig ut och leta. Skärmen fick ingen signal när jag hade kört fjärrstyrning in till burken. Sen fanns det säkert några småsaker också. Sen ville jag bara säga att Windows powershell inte är någon bash kopia. Den arbetar lite annorlunda och jag tycker generellt sett att den är sämre.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att jag blir av med allt onödigt skräp som följer med Vista. Jag vill ha det grundläggande sen, som sagts tidigare, slår jag på det jag själv vill ha! Ungefär dit vill jag komma med kommentaren men nu i efterhand så framgår det nog kanske inte fullt ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vad gäller Server 2008 har vem som helst kunnat prova RC0 minst fram till 7 April 2008. Det har pågått ett tag nu. En del har fått en nyckel som gäller i 180 dagar.

Efter den tiden så är det många här som har tillgång genom Academic Alliance, MSDN eller Technet.

För övriga, ja, server 2008 kommer att vara för dyrt att köpa för en gamer att ha som workstation. Home Server kanske kan vara nåt att titta på, vet inget om det eller priser.

Jag menade allmänt.. Betalar folket 2000 kr för windows??.....

Jag har använt Vista Ultimate i ett år, senaste Office, senaste Nero, alla nya spel&filmer utan att betala scheisse... Rätt bra investering yaoo

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Sen ville jag bara säga att Windows powershell inte är någon bash kopia. Den arbetar lite annorlunda och jag tycker generellt sett att den är sämre.

Det är troligen mig du hänvisar till, men det jag skrev var inte menat som kopia = lika bra som originalet. Jag tror du förstår min tanke om MS s.k. power-shell sätts in i sitt historiska perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade allmänt.. Betalar folket 2000 kr för windows??.....

Jag har använt Vista Ultimate i ett år, senaste Office, senaste Nero, alla nya spel&filmer utan att betala scheisse... Rätt bra investering yaoo

Jag hoppas att du är medveten om att det är förbjudet att diskutera piratkopiering här, en fet avstängning ligger inte långt borta ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||