Varför är denna EIZO skärm så billig?

Permalänk
Medlem

gurra: var det en sånn enorm forskjell fra 226bw altså?

&#/)& kjenner på meg at det blir mye ris/nudler i januar OG februar på meg ;P

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har reagerat lite på era tips om Enizos erbjudande och även jag blir ju då sugen.

Sitter idag med en 19" crt, alltid haft dåliga skärmar och tänkte unna mig något bra - men så är det alltid nåt fel på alla skärmarna, vel hit och dit, helt plötsligt är nu alla positiva till Enzio plattisarna så det känns extra motiverande...

MEN... För mig, och andra, som vill ha bra grejer men inte begriper något så ställer jag följande dummie-frågor:

1. Skillnaden mellan FlexScan S2401WSE och FlexScan S2431W är vaddå?
Är det värt prisskillnaden? Overkill med 24" - 22" kanske mest prisvärd?

2. Har någon sett tester som nämner hur dessa hanterar spel?
-Gjorde en snabb sökning och hittade mest att dessa var kanon för photoshop osv (vilket jag ofta gör). Dock nämnde de aldrig nåt om spel...

3. Har märkt att vissa påpekar att 24"aren är TN, och såpass har jag snappatupp att TN=dåligt.
A: Är 22" oxå TN
B: Är det bara vissa utgåvor av 24" så man ska försöka få en som inte är det, eller är alla TN...

4. När man väljer Produktguide på deras sida, när jag låser den till 22-24" och att viktighetsgraderna är 4 på spel, och 4 på grafik, så är det bara en skärm kvar vilket är 24.1" ColorEdge CG241W Pris: ca 2.200euro med moms... typ jätte mycket dyrare än de andra, men ack så retsamt att dessa med nedsatta priser inte stod med som rekommenderad för det är ju ett världsproblem för mig... Så skriv gärna någon kommentar som får mig att släppa dessa tvångstankarna..

-Märkte nu att om jag sänkte "photoshop" kravet till en 3:a och spel 4:a så dök den däringa 24"aren upp faktiskt, liten lättnad på sätt och vis...

5. Det är rätt mycket pengar trotsallt, och är skeptisk till om de lär höja till sitt förra maxpris. Man kanske ska ha lite is i magen och vänta så de sänker ytterligare eller är risken större att den tas bort ur sortimentet - och hur kul är det att köpa en ny skärm för flera tusen som precis försvinner och ersätts av skärmar som visar sig vara 2ggr bättre till samma låga pris? hehe *vaddå paranoid?*

Tack på förhand

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Har reagerat lite på era tips om Enizos erbjudande och även jag blir ju då sugen.

Sitter idag med en 19" crt, alltid haft dåliga skärmar och tänkte unna mig något bra - men så är det alltid nåt fel på alla skärmarna, vel hit och dit, helt plötsligt är nu alla positiva till Enzio plattisarna så det känns extra motiverande...

MEN... För mig, och andra, som vill ha bra grejer men inte begriper något så ställer jag följande dummie-frågor:

1. Skillnaden mellan FlexScan S2401WSE och FlexScan S2431W är vaddå?
Är det värt prisskillnaden? Overkill med 24" - 22" kanske mest prisvärd?

2. Har någon sett tester som nämner hur dessa hanterar spel?
-Gjorde en snabb sökning och hittade mest att dessa var kanon för photoshop osv (vilket jag ofta gör). Dock nämnde de aldrig nåt om spel...

3. Har märkt att vissa påpekar att 24"aren är TN, och såpass har jag snappatupp att TN=dåligt.
A: Är 22" oxå TN
B: Är det bara vissa utgåvor av 24" så man ska försöka få en som inte är det, eller är alla TN...

4. När man väljer Produktguide på deras sida, när jag låser den till 22-24" och att viktighetsgraderna är 4 på spel, och 4 på grafik, så är det bara en skärm kvar vilket är 24.1" ColorEdge CG241W Pris: ca 2.200euro med moms... typ jätte mycket dyrare än de andra, men ack så retsamt att dessa med nedsatta priser inte stod med som rekommenderad för det är ju ett världsproblem för mig... Så skriv gärna någon kommentar som får mig att släppa dessa tvångstankarna..

-Märkte nu att om jag sänkte "photoshop" kravet till en 3:a och spel 4:a så dök den däringa 24"aren upp faktiskt, liten lättnad på sätt och vis...

5. Det är rätt mycket pengar trotsallt, och är skeptisk till om de lär höja till sitt förra maxpris. Man kanske ska ha lite is i magen och vänta så de sänker ytterligare eller är risken större att den tas bort ur sortimentet - och hur kul är det att köpa en ny skärm för flera tusen som precis försvinner och ersätts av skärmar som visar sig vara 2ggr bättre till samma låga pris? hehe *vaddå paranoid?*

Tack på förhand

1) S2401WSE är en TN-panel och FlexScan S2431W är en s-PVA-panel.
se förklaringar här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Om man inte är så noga med färgåtergivning och betraktningsvinklar är det kanske det inte värt prisskillnaden om man har tight budget....
För mig var det inget val, eftersom jag håller på med photoshop och färg-finjusterar bilder och så.

2 Nej.

3a. Du menar S2201WSE? Ja. se specifikationerna på sidan . det står tydligt vad allt är.
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TA...

3b. Nej, varje modell har sin egen panel, det är inte ett panellotteri om det är det du undrar. Se specifikationerna.

4. Hehe. 5 av 5 på spel torde vara reserverat för CRT-skärmar.
En 24-tummare som ska vara bra för spel är ju annars LG L245WP, men jag tror Eizos är sjyssta också. Jag sätter ihop mitt datorpaket idag/imorn och sen kan jag rapportera om S2431W iallafall....

5. Om dom strax uppdaterar till nya modeller kommer dessa nya modeller knappast kosta som de här gör nu, utan snarare som de gjode förut eller hur?

mvh
Manhog

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att höra mera om hur skärmen är, har gått och funderat på den ett bra tag nu.

Kan ju inflika att anledningen till att jag började spana på 24" skärmar var efter provkörning av en imac 24" i butik. Den har ju också en bra panel (s-ips har jag för mig).

Grymt bättre än vad jag har hemma nu iaf!

(ens första inlägg avklarat också )

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att jämföra med, men faskien vilken bra skärm!

Detta är min första TFT, och kan lugnt säga att jag är mycket nöjd. Satt med en IBM CRT 21" förrut.

Inga döda pixlar, gediget byggd inget surr inga problem alls.

Igår kväll provade jag följande spel.

World in Conflict. Va tufft, jag borde börja spela det från början. Det märks att det är gjort för stora skärmar, spelet blev liksom enklare för man fick så bra överblick! Förbannat snyggt. Men kör i dx10 har inte så hög upplösning men allt annat i max.

Call of duty fungerar finfint i 1900*1200, wow.

MOH Airborn, spelade igenom banan där man ska slå ut en antenn och ett torn. Vilka färger! De gröna buskarna är så gröna att man kunde lika gärna varait där på plats (nu tog jag i lite)

Kan inte se några släp/ghostning eller liknande.
Däremot i introt till World in Conflict blev det som ett streck över hela skärmen i nedre delen 1/5:e del upp, ung. som om det var fel hertz eller nått. Tex om filmen va i 50hz men skärmen i 60hz. Det kan ju vara nått annat, men jag tänkte på det i allafall.

En "synergieffekt" med plattskärm är bättre ljud då min gamla skärm tog så mycket plats på skrivbordet att högtalarna inte fick plats på bra sätt Så dubbel glädje.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller responstid så är det inga större fel på Eizon.
Skärmen är snabbare än samsung 226BW om man stänger av 226BWs
overdrive (RTA).

Kör du 226BW med RTA så är 226an mariginellt snabbare, men
det var väl knappast oväntat

Jag kör 48% kontrast
och 37% ljusstyrka

ger mig riktigt fin svärta.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Vad gäller responstid så är det inga större fel på Eizon.
Skärmen är snabbare än samsung 226BW om man stänger av 226BWs
overdrive (RTA).

Kör du 226BW med RTA så är 226an mariginellt snabbare, men
det var väl knappast oväntat

Jag kör 48% kontrast
och 37% ljusstyrka

ger mig riktigt fin svärta.

Glittrar panelytan något ?

Permalänk
Medlem

O helsicke...Nu har jag den stående i klon-läge bredvid min samsung 19" CRT.
Rejäl skillnad.......

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Glittrar panelytan något ?

glittrar?

Det är alltså ingen blank skärm det här, utan en klassisk lcd som verkar riktigt bra antireflexbehandlad.

Som alla andra modeller i denna kategori kan bilden upplevas som något grynig om man koncentrerar sig.....men den glittrar knappast :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
glittrar?

Det är alltså ingen blank skärm det här

Vilken skärm är det du har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lemuren
grym...

och vilken har du köpt?

ack ack, över 7000kr det svider lite i snålissinnet. fåse, en bil från usa eller en skärm... hrmm hrrm...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Jag köpte också s2431w men hann inte med deadlinen på eizo när dom kostade under 7000.

Nu har jag suttit med en MVA panel innan så lyftet i bildkvalite var inte så jättestort men bilden e helt suverän!

Inga döda pixlar, bra färgdjup och ljussensorn funkar betydligt bättre än på min gamla sony skärm.

Ljuset är jämt över hela ytan förutom i hörnorna där de lyser lite starkare (syns enbart på helt svart bakgrund) men det är inte synligt när det blir "bild" på skärmen.

Den "glittriga" effekten som nämndes tidigare i nån review har jag dock inte märkt av.

Man kanske skulle kört "dual" .... 1920 e ju lite snålt....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Vilken skärm är det du har?

och vilken har du köpt?

ack ack, över 7000kr det svider lite i snålissinnet. fåse, en bil från usa eller en skärm... hrmm hrrm...

S2431W

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Vilken skärm är det du har?

och vilken har du köpt?

ack ack, över 7000kr det svider lite i snålissinnet. fåse, en bil från usa eller en skärm... hrmm hrrm...

S2431W Svart

Permalänk
Medlem

Månaderna har gått. Behovet kvarstod.

Törs jag fråga, i denna tråden, vilken skärm ni skulle rekommendera idag då? Har det ändrat sig på fronten?

Jag söker den bästa 22-24" i "ynkliga" upp mot 3-4000kr-klassen, för photoshop & spelande (tveksam vilket som väger mest dock)... Ser ej på film och kollar inte från underliga vinklar...

Såg att flera tipsade om en HP medans andra stönade att det var TN panel...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241408 .
Den kollar jag på iaf.
Har S-PVA panel.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Jag var helt inställd på en L220x tills jag läste att man planerar att byta panel till följd av branden i den panelfabrik som försörjde Lenovo med paneler. Jag har läst åtminstone en recension efter branden där man klagar på backlightbleed som skulle vara en av de saker som var HELT borta på L220x.

Citat:

I have just received (yesterday) my L220x ordered from LambdaTek in the UK. I am disappointed that the screen dims/varies significantly as I move around it more than I was led to believe would be the case for an S-PVA panel, and definitely dims at top/bottom edges as you move of axis up and down. There are also also noticeable brightness variations at the screen extreme left and right edges when sitting close to the monitor (brighter than the centre). With white on the screen, this takes on yellow shading when moving head from left to right by about 45 degrees. I have previously avoided buying an LCD screen until now as these attributes are exactly what I was hoping would be entirely absent in the S-PVA panel, and the initial reviews of the first (pre-factory fire) seemed to confirm an excellent monitor. These noticeable attributes together with spec changes on the supplier websites and rumours of panel swap to TN elsewhere on web forums is getting me worried that I’ve waited for months for a S-PVA panel, paid top price for S-PVA but have now ended up with a TN panel after all that. I am further worried this may be the case as monitor delivery date was stated as put back to 20th April and now a load have suddenly appeared a lot earlier. I notice that nobody from Lenovo has responded to the question about panel swaps. Can anyone at Lenovo confirm or deny that these monitors now have TN panel due to supplier swap? Come on Lenovo. Let’s hear from you to categorically confirm or deny.

http://lenovoblogs.com/designmatters/?p=180 (längst ner)

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1